Få flere venner på jobbet – det styrker virksomheden

Illustration: dolgachov/Bigstock

Mange firmaer investerer i flotte lokaler med kæmpe glasfacader, som lader medarbejderne nyde en betagende udsigt. Indvendigt pryder mærkevaremøbler omgivelserne, mens kaffen er den dyre, økologiske fra specielforretningen.

Hele billedet lyder som en lækker, trendy arbejdsplads, men hvad er det værd, hvis fællesskabet er råddent, og kollegernes spidse albuer konstant skubber dig ud af din arbejdsrytme?

Søger du nye udfordringer? Tjek dine muligheder på Jobfinder.

Fællesskabsfølelse er en vigtig ingrediens i at løfte præstationer, uanset om det gælder et sportshold, studiegrupper eller projekthold. Men værdien i glade medarbejdere, der hjælper hinanden til en bedre arbejdsplads, undervurderes ofte.

Virksomheder bør derfor prioritere at skabe venskaber blandt de ansatte. Jobfinder har fire ideer til at skabe mere sammenhold på kontoret.

Få folk til at vise personlighed

Firmakultur kan være en kæmpe faktor for at udbrede en følelse af fællesskab. Når kolleger og ledere tænker på arbejdspladsen som et team, tænder det en ild i de fleste – man vil leverer for holdets skyld.

For at skabe sådan en kultur kan virksomheder danne rammerne for en afslappet hverdag, hvor medarbejdere kan være sig selv. Ved at føle sig tryg på kontoret er det nemmere at nedlægge facaden og se dine kolleger i øjnene.

Overvej, hvordan du vil definere din virksomheds værdier. Prøv dernæst at finde en måde at kombinere de værdier med en øget åbenhed mellem medarbejdere. Hvis ansatte føler, at de befinder sig i trygge rammer, vil de være mere tilbøjelige til at stifte nye bekendtskaber.

Arranger firmaudflugter uden arbejdssnak

Investerer virksomheder tid i ryste-sammen-ture og teambuilding øvelser kan det også have en positiv effekt på det daglige arbejde.

Dog skal arrangementer gerne lade medarbejderne fokusere på andet end arbejdssnak.

Dygtige ledere kan være svære at finde. Er du den rette til jobbet?

Hos Dropbox i det bakkefyldte San Francisco tager ansatte på vandreture hver anden til tredje måned. De friske omgivelser og nye oplevelser sender folks tanker langt væk fra arbejde. På den måde får kollegerne lejlighed til at danne nye venskaber på tværs af afdelinger og ledelseshierarki.

Formålet er at løsne op og fjerne de sociale barriere på arbejdspladsen. Finde ud af, hvem man har klinger godt med. Aktiviteten er næsten underordnet.

Bowling, hiking eller forlængede fredagsbarer, der bringer ansatte væk fra kontorets hverdagsrammer, er alle gode muligheder for at give alle et afbræk fra forudsigeligheden i dagligdagen.

Fælles the eller snack-tid

Din egen arbejdsbyrde virker altid til at veje tungest. Netop derfor er manges fokus målrettet deres egne forpligtigelser.

Men faktisk betaler det sig at udvide horisonten og rette opmærksomheden mod en kollega i arbejdsnød. Både for at levere en bedre samlet indsats, og for at styrke båndet mellem de ansatte.

Masser af spændende projekter lige nu. Find jobbet for dig.

En måde at ryste medarbejdere tættere sammen er ritualer. Eksempelvis etablerede en amerikansk virksomhed en fast, ugentlig eftermiddag, hvor ansatte mødes for at drikke en kop the. Alternativt kan man hurtigt samles for at spise fredagsslik eller afholde en let tirsdagskonkurrence.

Pointen er at fjerne det ensidige fokus på egne opgaver for i stedet at lade medarbejderne opbygge nye venskaber og vedligeholde gamle for at udbrede det faglige samarbejde.

Den forstærkede fællesskabsånd kan føre til et mere iderigt og gladere arbejdsmiljø. Måske kan det endda forøge frekvensen af kreative påfund, der skaber vækst, hvis ansatte støtter hinanden i større grad.

Fælles visioner er vigtigt

Mennesket er stærkest, når vi star sammen. Princippet gælder ikke kun for sportshold, der kæmper om Champions League-trofæet. Virksomheder bør således sætte en dyd i at motivere deres medarbejdere til at kæmpe for en større sag.

Det kunne for eksempel være en fælles vision om en grønnere verden eller et renere vandmiljø i landet. Ved at give folk et formål med deres arbejde, tilfører man ekstra værdi, hvilket er et stærkt motivationsmiddel.

Stort behov for it-folk. Tjek Jobfinder for de nyeste muligheder.

Om man deler visioner til ugentlige møder, hvert kvartal eller til månedlige middagsmøder, bestemmer firmaet selv. Bare man begynder at sprede virksomhedens - forhåbentligt -beundringsværdige mission til alle afkroge af organisationen.

Når alle bakker op om den samme vision, vil virksomheden have lettere ved at lade passionens ild brede sig blandt medarbejderne.

Artiklen er inspireret af det amerikanske karrieremedie Inc.