Få en direkte linje til transportministeren
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Få en direkte linje til transportministeren

Foto: Liberal Alliance

Ingeniøren får besøg af transportminister Ole Birk Olesen til en snak om planer og ambitioner for Danmarks infrastruktur. Det sker på Folkemødet i næste uge, og vi tager de bedste spørgsmål fra jer læsere med til Bornholm.

Hvordan skal vi nå 2020-målet om faldende CO2-udslip fra transportsektoren, når vi samtidig gør det økonomisk mere attraktivt at købe biler? Hvordan kommer vejen til og fra arbejde til at se ud i den københavnske morgentrafik anno 2035? Og hvordan sikrer vi de rigtige investeringer i veje og jernbaner, når vi endnu ikke kender hverken det fulde potentiale i selvkørende biler eller deleøkonomi på transportområdet?

Ole Birk Olesen har siddet på transportministerposten siden Liberal Alliance i november trådte ind i regeringen, og han har fået sin sag for på flere fronter.

Torsdag i næste uge sidder han så i den varme stol i Ingeniørteltet på Folkemødet på Bornholm. Ingeniøren får ministeren på besøg til en snak om hans planer og ambitioner på transportområdet, og du har mulighed for at få et spørgsmål med.

Klima og ukendt teknologisk fremtid

I interviewet med Ole Birk Olesen kommer vi omkring to hovedtemaer. Vi kommer omkring transportens kedelige historik som klimasynder. For mens der er sket store forbedringer på bl.a. industri- og boligområdet, så stiger udslippet af drivhusgasser fortsat fra transporten.

Læs også: Det går den forkerte vej: CO2-udslippet fra de danske biler stiger igen

En anden hovedpine, som plager enhver transportminister i dag lyder: Hvordan kan vi planlægge langsigtet, når teknologien på transportområdet ændrer sig så markant og hastigt, som vi er vidne til i disse år? Et spørgsmål, der ikke undgår at berøre balancen mellem jernbane og veje i fremtidens transport.

Læs også: Først i 2065 erobrer selvkørende biler danske veje

Få dit spørgsmål med

Har du et spørgsmål til et eller begge temaer, så stil det i kommentarsporet herunder inden mandag den 12 juni klokken 12. Vi vælger de bedste spørgsmål ud og bringer dem videre til ministeren under interviewet ved årets Folkemøde.

Du kan også hjælpe andre læseres spørgsmål frem ved at give en ‘thumbs up’ under indlægget med det spørgsmål, du vil fremme.

Du kan følge intereviewet live på både ing.dk og Facebook, torsdag d. 15. juni klokken 14.25 - 15.00. Der bliver også mulighed for at sende spørgsmål under selve interviewet.

Kommentarer (71)

Hver gang jeg tager til en ny by og opdager at den offentlige transport fungerer rigtigt godt er der én ting der adskiller organiseringen fra den vi har i og omkring Storkøbenhavn: Ansvaret ligger hos én enhed.

Rent praktisk betyder det at de forskellige offentlige transportformer er ordentligt koordineret, og at afgangsfrekvenser og køreplaner ikke virker til at være hevet ud fra et sted hvor solen ikke skinner.

Kunne transportministeren evt. bringes til at overveje det uhensigtsmæssige i at lokale særinteresser under det nuværende system får lov til at overtrumfe helhedshensynet under den nuværende struktur?

  • 10
  • 0

Er der nogen forklaring på at transportminister poster er den post med mest svingdørs effekt i helt den danske regerings struktur.?

Hvorfor melder man ikke fra Regeringen klar ud om at der skal være Elbils lade mulighedder på nye P-anlæg lige som der i dag er regler for at der SKAL være et hvis antal handikap pladser ?

  • 5
  • 3