Få arbejdsdage er nok til at håndtere 150.000 ton laks

PLUS.
Slagteskibet Norwegian Gannet i en visualisering fra før, det blev navngivet – sejler ud til fiskeopdræt i primært Norge og ‘suger’ laksene op. Herefter bliver de slagtet om bord og sejlet til Hirtshals. Det reducerer transporttiden med 48 timer i forhold til, hvis fiskene var blevet slagtet i Norge. Illustration: Wärtsilä

Stik mod al normal logik, når det gælder automa­tionsanlæg, har to norske virksomheder investeret 950 mio. kroner i et automatisk lakse-slagteri, som kun kører få dage om ugen.

Projektleder Jørgen Marvig viser rundt på det nybyggede laksesorteringsanlæg på Hirtshals Havn, som er en del af virksomheden Hav Line. »På søndag kommer skibet,« forklarer han, så først nogle dage efter
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.