Få arbejdsdage er nok til at håndtere 150.000 ton laks
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Få arbejdsdage er nok til at håndtere 150.000 ton laks

PLUS.
Slagteskibet Norwegian Gannet i en visualisering fra før, det blev navngivet – sejler ud til fiskeopdræt i primært Norge og ‘suger’ laksene op. Herefter bliver de slagtet om bord og sejlet til Hirtshals. Det reducerer transporttiden med 48 timer i forhold til, hvis fiskene var blevet slagtet i Norge. Illustration: Wärtsilä

Stik mod al normal logik, når det gælder automa­tionsanlæg, har to norske virksomheder investeret 950 mio. kroner i et automatisk lakse-slagteri, som kun kører få dage om ugen.

Projektleder Jørgen Marvig viser rundt på det nybyggede laksesorteringsanlæg på Hirtshals Havn, som er en del af virksomheden Hav Line. »På søndag kommer skibet,« forklarer han, så først nogle dage efter Ingeniørens besøg vil der altså være gang i produktionen af norsk laks, når ‘Norwegian Gannet’ har

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

lagt til kaj og losset de laks, det har hentet i skotske havbrug. Norwegian Gannet er ikke et helt almindeligt skib. Det blev færdigbygget sidste år og er indrettet til at ‘suge’ laks op fra havbrug, bedøve og slagte dem. Indvolde bliver suget ud, og fiskenes størrelse tjekket. Alt i forbindelse med, at fiskene tages om bord. Det er ikke det første specialbyggede skib til at hente fisk i ...