Status

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.

‘KIN’ kommer ikke til at savne F-16: F-35 er et »væsentligt bedre værktøj«

PLUS.
F-35 har en topfart på 1.960 km/t, og Pratt & Whitney-motoren leverer en ydelse på 111 kN – 178 kN med efterbrænder. Illustration: Flightline Images/Jay Cline

Første gang, jeg møder KIN, er i 2011 på en smuk forårsdag på den italienske ø Sicilien. Jeg er på reportage på Sigonella-flyvebasen, hvorfra de allierede flyver ud til luftkrigen over Libyen, som skal hjælpe en broget skare af oprørere med at afsætte landets diktator, Muammar Gadaffi.

Piloten med flyvenavnet KIN – hans civile navn er fortroligt – er netop landet fra et af de lange togter hen over Middelhavet og ind i det nordafrikanske land for at ramme strategiske mål med de bunker-­busters, som var blandt Danmarks specialer i krigen.

Det er første gang, danske kampflypiloter kaster bomber i krig. Og der er bud efter dem – da regnskabet senere gøres op, har de kastet næsten tusind, en ottendedel af det totale antal, alliancen lader regne ned over Libyen.

Men det er også en både ukomfortabel og risikabel affære for de danske piloter at flyve så langt over hav og fjendeland i det enmotorede F-16. Og derfor er den ‘skarpe’ mission også et naturligt sted at starte, da jeg taler med KIN igen 10 år senere.

Den danske pilot med flyvenavnet KIN gør klar til sin allerførste tur i F-35 for halvanden måned siden. Ved siden af ham står den amerikanske pilotinstruktør HAIL, som skal flyve i en anden F-35. Illustration: Forsvaret

Første dansker i F-35

I mellemtiden er den erfarne kampflypilot nemlig blevet den første dansker, som flyver F-35. På Luke-basen i Arizona er han i disse måneder under uddannelse til instruktør for resten af de danske piloter.

Han er nu oppe på 10 ture i det topmoderne stealth-kampfly, som Danmark har bestilt 27 af. Det første lander i Danmark i 2023. De koster en halv milliard kroner stykket, og dertil kommer udstyr, bygninger og driftsomkostninger, som flerdobler regningen.

Men fra et pilotsynspunkt er det pengene værd, lyder det fra KIN. Ikke mindst fordi F-35’eren alene kan løse mange af de opgaver med overvågning, elektronisk krigsførelse og angreb, som i Libyen krævede diverse specialiserede fly i luften samtidig.

»Hvor vi i Libyen skulle støttes af mange forskellige platforme, for at det kunne lykkes, vil færre F-35 kunne løse opgaven uden støtte fra andre fly. Vi får en meget større grad af selvbeskyttelse, måludpegning vil være af en helt anden kaliber. Og F-35 aflaster i høj grad piloten med tilsikringen af, at vi rammer det rigtige mål, som vi dengang brugte rigtig mange ressourcer på,« lyder det fra KIN.

Det 40 år gamle F-16 er, trods konstante opgraderinger, ved at være et gammelt fly. Det mangler selv det digitale navigationskort, som også i halvbillige biler nu er standard. Og det samler ikke selv informationen om for eksempel luftrum, radar, mål, våben og anden aktivitet for piloten.

Men i F-35 bliver det hele fuset i en slags udvidet tablet-interface, hvor piloten selv kan indrette sit ‘skrivebord’ med 3D-kort og instrumenter og får sendt data op i sit HUD – head-up display – altså visiret. Det mindsker arbejdspres, stressniveau og risikoen for at begå fatale fejl.

Under flyvningen får piloten blæst de vigtigste informationer op på sit HUD – head-up display. Illustration: Lockheed Martin

»I F-16 skal jeg for eksempel selv kalde informationerne fra targeting pod’en frem, dechifrere dem, afrunde rigtigt og manuelt fuse dem over i flyvecomputeren. Og så dobbelttjekke, at det er de rigtige koordinater, jeg har valgt, inden jeg bomber på dem. I et andet system skal jeg vælge mine våben og tilsikre, at bomberne har de rigtige profiler. Samtidig skal jeg holde øje med radaren for at se, om der er fjendtlige aktiviteter,« forklarer han.

KIN har endnu ikke helt vænnet sig cockpittet, selv om der er mere plads – han synes, det er bøvlet at spænde sig ind, og ergonomien er en anden. Men han er ikke i tvivl om, at han ville have følt sig væsentligt sikrere på Libyen-missionen i det nye fly.

Stadig kun én motor – men bedre

Også selv om F-35 er enmotoret ligesom F-16, og han derfor stadig kun er én alvorlig motorfejl fra at skulle skyde sig ud. Blandt andet er han sværere at se for fjenden og har selv et bedre overblik.

»Det er en væsentligt bedre og mere moderne motor. Samtidig har F-35 et langt bedre glide-tal end F-16,« siger KIN.

Ligesom meget andet med F-35 er det præcise tal fortroligt. Men årsagen til, at flyet kan svæve længere, er åbenlys. F-16 er et såkaldt dirty fly. På papiret kan det nå mach 2 og klare 9G. Men når der spændes bomber, brændstoftanke og diverse udstyr udenpå, er luftmodstanden helt anderledes.

F-35 derimod er et stealth-fly, og for at beholde den på radar ‘usynlige’ profil, opbevares alt inde i skroget. Det vil sige, at flyveegenskaberne altid ligner brochuren.

»Man er ikke lige så begrænset. Og det vil sige, at man har et clean fly altid. Og bliver du truet, kan du manøvrere væsentligt bedre i F-35,« siger KIN.

Indtil videre har han fløjet A til B, han har fløjet dogfights mod andre F-35-fly, og så har han fløjet lavt over terræn. Derfor er det også på tide at bede ham lukke for officeren og Forsvarets talsmand og finde drengerøven frem.

Er den fed?

»Ja, for fanden. Interaktionen pilot og fly imellem er intuitiv. Auto­piloten er supersmart og kan virkelig aflaste dig. Motoren har en større diameter, så den trykker væsentligt mere, og det kan man godt mærke. Og så glider den jo bare gennem luftlaget, fordi den er så strømlinet. Og så systemerne med app-interfacet og hjelmen, hvor jeg kan kigge igennem mig selv med alle de kameraer, som sidder hele vejen rundt. Det er superlækkert,« siger KIN.

Han fremhæver, hvordan man på en ny type som F-35 selv er med til at udvikle helt nye luftkampteknikker. Hvordan F-35’s indfaldsvinkel kan være langt stejlere før stall end F-16’s. Hvordan autopiloten kontrollerer også hastighed i formation i stedet for kun højde som i forgængeren.

Men er det også sjovt – det lyder, som om det er lidt mere noget med at trykke på en knap, og så flyver man?

»Kampfly er jo mest et værktøj. Det er jo ikke noget med, at man tager ud og hygger sig og kaster den rundt og laver loops og rul. Men som et værktøj er det her væsentligt bedre. Og i luftkamp kan man virkelig mærke, at motoren trykker mere. Og jo mere jeg kigger på den, synes jeg sgu også, den er pæn,« siger KIN.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har svært ved at se, hvordan et flys egnethed i Libyen, har noget med det danske forsvar at gøre - det danske forsvar har intet at gøre i Libyen. Formålet med det danske forsvar, er at forsvare Danmark. Ikke at hjælpe oprører, eller terrorister i andre lande.

  • 6
  • 34

Jeg går ud fra, at vore nye F-35 er de samme som USAF har. Derfor undrer jeg mig over følgende opslag på nettet: The U. S. Air Force’s top officer wants the service to develop an affordable, lightweight fighter to replace hundreds of Cold War-vintage F-16s and complement a small fleet of sophisticated—but costly and unreliable—stealth fighters. The result would be a high-low mix of expensive “fifth-generation” F-22s and F-35s and inexpensive “fifth-generation-minus” jets, explained Air Force Chief of Staff Gen. Charles Brown Jr. If that plan sounds familiar, it’s because the Air Force a generation ago launched development of an affordable, lightweight fighter to replace hundreds of Cold War-vintage F-16s and complement a small future fleet of sophisticated—but costly and unreliable—stealth fighters. But over 20 years of R&D, that lightweight replacement fighter got heavier and more expensive as the Air Force and lead contractor Lockheed Martin LMT packed it with more and more new technology. Yes, we’re talking about the F-35. The 25-ton stealth warplane has become the very problem it was supposed to solve. And now America needs a new fighter to solve that F-35 problem, officials said. With a sticker price of around $100 million per plane, including the engine, the F-35 is expensive. While stealthy and brimming with high-tech sensors, it’s also maintenance-intensive, buggy and unreliable. “The F-35 is not a low-cost, lightweight fighter,” said Dan Ward, a former Air Force program manager and the author of popular business books including The Simplicity Cycle. The F-35 is a Ferrari, Brown told reporters last Wednesday. “You don’t drive your Ferrari to work every day, you only drive it on Sundays. This is our ‘high end’ [fighter], we want to make sure we don’t use it all for the low-end fight.”“I want to moderate how much we’re using those aircraft,” Brown said. Hence the need for a new low-end fighter to pick up the slack in day-to-day operations. Today, the Air Force’s roughly 1,000 F-16s meet that need. But the flying branch hasn’t bought a new F-16 from Lockheed since 2001. The F-16s are old. In his last interview before leaving his post in January, Will Roper, the Air Force’s top acquisition official, floated the idea of new F-16 orders. But Brown shot down the idea, saying he doesn’t want more of the classic planes. The 17-ton, non-stealthy F-16 is too difficult to upgrade with the latest software, Brown explained. Instead of ordering fresh F-16s, he said, the Air Force should initiate a “clean-sheet design” for a new low-end fighter. Brown’s comments are a tacit admission that the F-35 has failed. As conceived in the 1990s, the program was supposed to produce thousands of fighters to displace almost all of the existing tactical warplanes in the inventories of the Air Force, Navy and Marine Corps. The Air Force alone wanted nearly 1,800 F-35s to replace aging F-16s and A-10s and constitute the low end of a low-high fighter mix, with 180 twin-engine F-22s making up the high end.

  • 2
  • 1

"Også selv om F-35 er enmotoret ligesom F-16, og han derfor stadig kun er én alvorlig motorfejl fra at skulle skyde sig ud."

Så må man jo håbe, at en drone til 500 kr. ikke ender i indsugningen ...

  • 3
  • 2

Er der nogen kloge hoveder der har en ide om, hvor stor risikoen er for at der er bagdøre i flyets SW?

Jeg tænker, den dag DK ikke er på lige så god bølgelængde med US, som vi er nu, hvad er så risikoen for, at en fjernudløst kill-switch for flyet til at grounde sig selv med beskeden ‘All your base are belong to us’ på pilotens HUD?

  • 3
  • 0

Jeg maa indroemme at det er ikke en ide man bare kan ignorere. Viser hvor megen skade Trump har foraarsaget.

  • 0
  • 0

complement a small future fleet of sophisticated—but costly and unreliable—stealth fighters.

Det upålidelige er ikke når den først er i luften, problemet er at den holder alt for mange timer på værksted, så man har for få fly til disposition.

USAF har da også påbegyndt anskaffelsen af nyfremstillede F-15, ganske enkelt for at få fly "nok". Tilsvarende kunne man overveje i DK, hvis det blev aktuelt at anskaffe flere fly, så at anskaffe en anden type, med mulighed for at få adgang til et tosædet fly.

Selv med en motor er der en meget høj driftsikkerhed, det er vist kun en enkelt af de ~10 F-16 flyvevåbnet har mistet, der er gået tabt på grund af motorfejl. Man kan iøvrigt bemærke at en skivesprængning på en motor, ofte vil føre til tab at et tomotors kampfly, og sandsynligheden for en skivesrængning er dobbelt så stor på et tomotors fly.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten