F-35 flyver alt for sjældent, fordi de mangler reservedele
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

F-35 flyver alt for sjældent, fordi de mangler reservedele

Illustration: Torbjørn Kjosvold / Det norske forsvar

I denne uge øges F-35-flåden på den norske flyvestation Ørland fra 9 til 12 fly, og der er ikke mere end et halvt år til, at det norske Luftforsvaret kan begynde at tage dem i brug operativt.

Men hvis flyene skal kunne holdes kampklare og ikke bare vente på jorden, mens de venter på reservedele, skal der tages nogle gedigne forholdsregler i F-35-programmet.

Sådan lyder en klar advarsel fra den den amerikanske rigsrevision (GAO).

»Forsvarsministeriet er nødt til at tage fat i betydelige udfordringer knyttet til F-35’s forsyningskæde,« konkluderer United States Government Accountability Office (GAO) i en rapport, som blev offentliggjort 25. april.

Mangel på reservedele og efterslæb

Kort opsummeret lider F-35 fortsat under mangel på reservedele og problemer med at få sendt delene rundt i verden. Resultatet er fly, som står på jorden langt mere end planlagt.

Læs også: Kampfly: Danmark skal betale hemmeligt beløb for amerikansk it-opdatering

GAO har analyseret den globale F-35-flådes ydelse i perioden maj-november 2018 baseret på information fra producenten Lockheed Martin. Den viser, at antallet af fly, som er såkaldt ‘full mission capable’, ligger på 27 procent. Til sammenligning er målet, at dette tal som minimum skal ligge på 60 procent.

»F-35-fly var ikke i stand til at flyve i cirka 30 procent af denne halvårsperiode på grund af mangel på reservedele,« skriver rigsrevisionen.

GAO-analyse baseret på tal fra producenten. Illustration: GAO

Vedligeholdelsesefterslæbet lå på dette tidspunkt på 4.300 dele. Som reference tæller den globale flåde omkring 360 fly.

Et almindeligt tiltag er såkaldt kannibalisering; det vil sige at plukke dele fra andre fly i stedet for at vente på nye reservedele, og dette er ifølge rapporten foregået på et niveau seks gange højere end det, som har været målet.

Problemstillingen er langtfra ny eller ukendt. Tværtimod var kampflysystemets pålidelighed – inklusive flyenes tilgængelighed og hvor lette de er at vedligeholde, reservedelsproblematikken og logistik – noget af det, som generalmajor Morten Klever, direktør for kampflyprogrammet, fremhævede som udfordringer, lige inden de første fly blev fløjet til Ørland i efteråret 2017.

For gamle reservedele

US Marine Corps (USMC) var de første til at tage F-35 i operativ brug (IOC) i 2015. Sidste år blev deres F-35B brugt til nærstøtte og defensive kontraluftoperationer i Afghanistan, Irak og Syrien.

Marineinfanterister fra ‘Avengers’ i Marine Fighter Attack Squadron (VMFA) 211 fæstner GBU-49-bomber under vingerne på et F-35B på USS Essex sidste år. Illustration: USMC/Chandler Harrell

F-35B er STOVL-varianten (short takeoff/vertical landing) af kampflyet og bruges, eller er ved at blive taget i brug, af USMC, Storbritannien og Italien. Sådan som det blev udlagt af marinekorpset, bestod flyet ilddåben med glans på den syv måneder lange opgave. Ifølge deres estimater var F-35B i stand til at flyve omtrent dobbelt så meget som det, forgængeren, AV-8B Harrier II, klarede på tilsvarende udstationeringer.

Men GAO-rapporten justerer til en vis grad dette billede. Til denne type såkaldte deployments har det amerikanske forsvarsminsterium flere år i forvejen anskaffet visse dele. Men rapporten bruger som eksempel, at 44 procent af de F-35-dele, som USMC havde med sig sidste år, ikke længere var kompatible med flyene, fordi flyene i mellemtiden var blevet opgraderet.

Holland og Italien

I 2017 besluttede det amerikanske forsvarsministerium at lægge distributions- og varelagercenteret for Europa i Holland. Det nye center etableres i Woensdrecht i det sydlige Holland, 40 kilometer nord for Antwerpen i Belgien, og skal være i drift mod slutningen af 2019. På denne flybase har det hollandske luftforsvar fra tidligere et logistikcenter for F-16, og der har været arbejdet målrettet for at udvikle dette til overgangen til F-35.

Det nuværende (øverst) og det kommende logistiknetværk til at flytte F-35-dele. Illustration: GAO

F-35 vedligeholdes på en anden måde, end man i dag gør med F-16. Selve flyene skal sjældent væk fra basen for vedligehold. I stedet skal komponenterne sendes til et centralt værksted. Der opbygges en fælles vedligeholdelsesstruktur, således at hvert enkelt brugerland slipper for at skaffe sig al den kostbare infrastruktur og de kompetencer, som kræves for at vedligeholde og opgradere et femtegenerations kampfly som F-35.

Det multinationale program er som udgangspunkt baseret på et toniveau-vedligeholdelseskoncept, hvor partnerskabet gennem fælles industriløsninger varetager det vedligehold, Luftforsvaret ikke udfører selv. Som vedligeholdskonceptet indtil videre er tænkt gennemført, skal de tungere vedligeholdsopgaver udføres på Cameri-anlægget i Italien.

Men foreløbig er det processer, som i gennemsnit tager dobbelt så lang tid som forventet, det vil sige to til tre måneder for at sende en komponent til vedligehold og få den tilbage. Sidste år var der ifølge GAO-analyserne en gennemsnitlig reparationstid på 188 dage.

Læs også: Danmark får ikke adgang til kildekoder for F-35

»Der fragtes i dag F-35-dele rundt om i hele verden, men det globale netværk er umodent, og der er en risiko for, at det ikke har kapacitet til at dække behovene for den voksende flåde,« skriver GAO.

Tre nye fly 7. maj

Når det gælder norske fly, er Luftforsvaret altså ved at modtage tre nye F-35 ud over de ni fly, som allerede befinder sig på Ørland, og de syv fly som befinder sig på flybasen Luke i USA.

AM17, AM18 og AM19 skal efter planen forlade fabrikken i Texas tidlig tirsdag morgen lokal tid. Hvis ikke vejr, mangel på tankfly eller andre uforudsete forhold forkludrer det, vil flyene ankomme til Trøndelag næste tirsdag.

Første skarpskydning med luft-til-luft-missilet AIM120 Amraam fra F-35 i Norge ved Halten skydefelt i marts. Illustration: Helge Hopen / Det norske forsvar

Efter at de syv sidste F-16-fly forlod Ørland i april, er dette en ren F-35-base. Nu er F-16-ressourcerne samlet i Bodø i resten af flyenes levetid, det vil sige til og med 2021. Fra 2022 skal QRA-beredskabet for Nato (‘Quick Reaction Alert’) overtages af F-35 fra Evenes.

Norges næste F-35’ere – tre stk. – skal efter planen leveres inden udgangen af september. Ikke længe efter at der er 15 F-35A’ere på Ørland flyvestation, er målet er at nå første operative evne (IOC), hvilket betyder, at de nye jagerfly skal kunne bruges operativt og være klar til at blive sat ind på skarpe beredskabsopgaver eller i internationale operationer.

»Vi holder tidsplanen i forhold til at opnå IOC inden udgangen af i år,« oplyste chefen for Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, til Teknisk Ukeblad 1. april.

Artiklen er fra tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De har tidligere fremstillet hæderlige fly, men det bliver F35 aldrig. F35 er ikke LM's eget produkt, men fremstillingen er valgt at skulle foregå der.

Jeg var med ved et producentmøde inde på Christiansborg, hvor bl.a. en af LM's salgsrepræsentanter informerede om flyet. Det jeg læste af hans ansigtudtryk da han sagde de var stolte over flyet, var at han ikke var stolt af det, men de skulle få hvad de ville have.

  • 7
  • 7

...se på alle de dejlige tal, det er SÅ bedre end alle andre!

Hvad nytter det når det ikke flyver? Jeg har fra start raset mod dette exorbitante dyre fly, mens alle andre har hånet mig og fremvist mig alle disse dejlige afhandlinger om hvor godt det var, hvor meget bedre det var end alle andre fly!

Nu kom der lidt vand på min mølle, tak Ing!

  • 10
  • 10

Desværre er løbet kørt.
USA har samme problemer med F-22, så kan ikke se hvordan en lille kunde som Danmark, på noget måde skulle kunne opretholde verdens højeste parathed for F-35, som var grundlaget for indkøbet.
Jeg ville gerne skrive, at det bliver spændende at se hvordan det går, men det bliver nok desværre tragisk istedet.

  • 14
  • 6

Farcen vil ingen ende tage. Dette er et fantastisk eksempel på hvordan politik har haft dårlig indflydelse på beslutning der var så vigtig for Danmarks evne til at forsvare sig selv.

Desværre kommer der ikke til at rulle hoveder på det her, men det ville være på sin plads med en offentlig undskyldning og en omgående tilbagelevering af det "flyvende" affald så vi kan få et ordentlig fly til det danske luftvåben. Et fly der rent faktisk fungerer fra dag 1.

  • 8
  • 9

For år tilbage ved beslutningsprocessen gjorde jeg og andre bla. andet opmærksom på, at vor naboer på den anden side af sundet faktisk fremstillede fly, der var hurtige, manøvredygtige og som kunne serviceres overalt i verden. Jeg mener endda at svenskerne tilbød gratis vedligehold i adskellige år frem.
Men fra politisk side valgte man altså F35, således at vi kunne få yderligere en skrotbunke a´ la IC4 tog.
Skrothandlere! - Der er store forretninger i udsigt!!(lidt humor i en ellers alvorlig sag).

  • 14
  • 9

bag på nogen, når vi allerede i slutningen af 2016 blev bekendt med at reservedele til flyet var ved at udgå af produktion, dette til og med inden vi havde ”set” flyene.
Som det kan læses i nedenstående link, så var Danmark nødsaget til at indkøbe reservedele som vi med stor sikkerhed ikke for brug for og bliver nød til at videresælge.
Det er altså noget kludehandel bare for at tilfredsstille USA og manden der kun kan vinde!
https://ing.dk/artikel/danmark-tvunget-at-...
Jeg ser frem til den dag hvor forsvaret kan berette om den reelle indkøbspriser per stk. inkl. reservedele.

  • 6
  • 6

Gennem hele JSF forløbet har jeg flere gange tænkt - at fordele produktionen til noget nær alle 50 stater i USA og alle partnerlande i JSF programmet virkelig krævede - man havde styr på logistikken - og ja indtil videre må man sige det halter da godt nok meget.

Er det så unikt for JSF programmet - nej

I kan jo bare gå hen til en bilhandler og bestille en ny mellemklassebil fra en "toptunet" tysk bilproducent der har totalt styr på logistikken og producerer biler årligt i hundredetusindvis. Du skal ikke bede forhandleren "klikke" i ret mange kasser for udstyr før han siger leveringstiden er 4-5 måneder og det accepterer man sjovt nok der - men det er jo ligesom et no-go i militært regi, hvad angår anskaffelse af reservedele.

Læg hertil at JSF programmet stadig er under udvikling, dvs. diverse underleverandører producerer typisk ikke til lager, da delkomponenterne stadig modificeres - og så risikerer de jo at "brænde inde" med udgåede reservedele.

Og det behøver ikke kun at dreje sig om nye generationer af kampfly. Det velprøvede Eurofighter har nok haft en af de største skræmmeksempler på dette,. I 2018 havde det tyske Luftwaffe kun 4 operative kampfly ud af 128 stk, hvor manglende reservedele var en af hovedårsagerne. Det det giver en 3% mission capable for EF flyene !!!

https://www.businessinsider.com/german-mil...

  • 9
  • 0

USA kunne lige så godt have solgt os små 4-personers Cessna 172 propelfly til samme pris. Det handler slet ikke om hvad flyet kan - det handler om Danmarks forhold til USA. Det har en pris og den har vi betalt - og mere til.

Glemt alt om flyet kan flyve eller skyde - det handler det slet ikke om.

  • 7
  • 7
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten