F-16 skød sig selv under øvelse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

F-16 skød sig selv under øvelse

Tydelige mærker efter kugler ses på flyets venstre side. Mindst en kugle har også ramt motoren. Illustration: Det Hollandske Forsvarsministerium

Flere maskingevær-kugler skabte mindst et hul og lange flænger i siden på et hollandsk F-16 fly under en øvelse ved Vliehors øvelsesområde i det nordlige Holland den 21. januar.

Kuglerne viste sig at stamme fra selvsamme fly, der havde affyret dem kort forinden under et dyk, hvor piloten beskød et område på jorden sammen med et andet F-16 fly. Mindst en kugle ramte også motoren før flyet nødlandede på Leeuwarden flyvebase.

Det tyske forsvarsministerium har offentliggjort et billede, der viser skaderne på venstre side af flyet og det hollandske forsvarssikkerhedsagentur (Inspectie Veiligheid Defensie) er i øjeblikket ved at undersøge sagen, skriver den hollandske nyhedstjeneste NOS.

Kan rikochetterende kugler være forklaringen?

Endnu er det uklart, hvad der er forklaringen på hændelsen, og i flere medier bliver det fremlagt som F-16 flyet indhentede sine egne kugler. Det er sket før i 1956, hvor en Grumman F-11 accelererede og fløj ind i sin egen regn af kugler og ødelagde flyet og sårede piloten.

Men i tilfældet med det hollandske F-16 fly tvivler flere flyeksperter på, at det er forklaringen. Flyets 20 mm Gatling maskingevær affyrer nemlig kugler med en hastighed på 3786 km/h og tophastigheden for en F-16 er 2414 km/h. Teoretisk kunne flyet dog ramme sig selv, hvis det fyrede opad, men i dette tilfælde blev der skudt mod jorden. Det får blandt andre tidligere jagerpilot og skribent for The Aviationist, Alessandro “Gonzo” Olivares til at spekulere i en helt anden forklaring, nemlig rikochetterende kugler.

»Gennem min karriere har jeg hørt om flere tilfælde, hvor fly bliver ramt af egne kugler. I nogle tilfælde er der gået fly tabt, fordi rikochetterende kugler ramte motoren og tvang piloten til at skyde sig ud,« fortæller Alessandro “Gonzo” Olivares, der bemærker, at risikoen for rikochetterende kugler stiger, når flyet skyder mod mål på jorden med en vinkel på 20 grader eller mindre.

Ifølge de tidligere jagerpilot er det dog mærkværdigt, at den hollandske F-16 især ser ud til at være ramt i den forreste del. Typisk bliver fly ramt af rikochetterende kugler i bagenden eller midt på, når flyet har drejet af og er på vej væk fra sit mål. Men tanken om, at flyet har indhentet sine kugler, tror Alessandro “Gonzo” Olivares ikke på.

»Da jeg fløj Tornado og vi beskød mål på jorden fra 3000 til 4000 fod kunne vi se kuglerne ramme terrænet, mens vi stadig trykkede på aftrækkeren,« siger han.

Vliehors øvelsesområde er kendt for uheld

Det hollandske forsvarssikkerhedsagentur vil også undersøge om personer på jorden var i fare under hændelsen, og det er ikke første gang.

Faktisk har Vliehors øvelsesområde været udsat for en lang række uheld med fly over de seneste år. I november beskød en F-16 et kontroltårn ved et uheld, og i 2001 beskød en tysk Tornado også et kontroltårn under en øvelse.

Danske F-16 har også været involveret i uheld på Vliehors tilbage i 1998, hvor en pilot sendte et missil ind i et kontroltårn og sårede en person.

Holland er i øvrigt i færd med at udskifte sine F-16 med F-35A Joint Strike Fighter, ligesom Danmark. I første omgange har landet bestilt 37 nye fly.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mon ikke det er mere sandsynligt at projektilerne har haft en skæv bane ift flyets længderetning og har ramt flyets venstre side på vej UD?
Kanonen sidder i venstre side, dvs projektilerne har ramt kroppen kommende fra billedets højre side.
M61 Vulcan er en 6-løbet roterende gatling kanon og alle der har prøvet at skyde med maskingevær ved at piber kan blive ganske skæve ved opvarmning under forlænget skydning. Det kan også tænkes at løbet er skævt af andre tekniske årsager.
Det kan også tænkes at være en fejl på projektilet der har forårsaget den skæve bane.

  • 4
  • 4

en opspringer eller ricochet er naturligvis mulig men projektilernes bane er ganske parallelle med flyets akse og passer ift positionen af kanonen, se dette billede.
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dyna...

Et rikochetteret projektil vil med stor sandsynlighed ikke have samme ballistiske kurve som vist på billedet. Positionen (foran) stemmer også med at det ikke er en opspringer (jf. artiklen).
Jeg indrømmer gerne at dette ikke forklarer, hvordan motoren er ramt, når der ikke er flere detaljer.

  • 5
  • 1

Ski' være med den F-16!

Er jeg den eneste der er lidt bekymret for Controllerne i det stakkels Kontroltårn?

Hvordan pokker "kommer man til" at skyde på et Kontroltårn - med maskingeværet og med missiler?

Det er sku lidt ildevarslende 😆

  • 6
  • 4

Der kan være sket det at projektilet IKKE har nået at dorlade løbet npr det står ud for åbningen i kroppen, når løbet så drejer 1/6 omdrejning og projektilet forlader løbet kommer der huller i flyet,
http://www.f-16.net/f-16_armament_article5...
Det kan skyldes at der er for lidt krudt i patronen eller det er fugtigt.
Patronerne er elektrisk affyret

  • 7
  • 1

Jeg ser billedet som at flyet er ramt af projektiler forfra og skaderne ligner rikochetterende projektiler og/eller at flyveren har fløjet ind i projektilerne.

Så at den har skudt sig selv direkte er for mig at se udelukket.

En F16 M61 kanon har kun 511 patroner at gøre godt med. Det er langt fra nok til at de 6 løb (som er drevet af hydraulik) kan nå at blive kritisk varme.

Så er de skarpe projektiler også udstyret med en lille sprænglandning, men øvelsesprojektiler er formodentligt uden.....

  • 1
  • 0

Så at den har skudt sig selv direkte er for mig at se udelukket.

Jf. en af mine kontakter som til dagligt arbejder med kanon på de danske F-16 fly er der helt klart tale om at flyet har ramt sig selv grundet fejl på ammunition, og dette er ikke første gang. I følge ham er noget tilsvarende sket mindst en håndfuld gange med danske fly indenfor de sidste 10 år. Der er i følge ham hverken tale om opspringere eller at flyet har indhentet sin egen byge.

Han forklarede yderligere at krudtet i defekt ammunition kan have tændes til at brænde langsommere end det skal, hvorved projektilet forlader løbet langsommere end projektiler fra ammunition der virker. Det der så giver bulerne, som man kan se på billedet øverst i artiklen, er når det langsomme projektil bliver ramt bagfra af det næste projektil som kommer med almindelig hastighed. Grundet kanonens rotationsretning vil det langsomme projektil forlade mundingen lidt nærmere flyets centerlinje end ellers (mere til højre end normalt), og når det så bliver ramt bagfra af næste projektil, bliver det ramt til venstre for midten (set i forhold til flyets og projektilets længdere retning). Derved bliver det langsomme projektil kastet kraftigt til højre og rammer typisk ind på siden af cockpitet mellem 1 og 2 meter fra kanonens munding (og som det også fremgår af billedet).

Han kunne fortælle at ved skader som dem på billedet bliver flyet typisk blot fikset ved at man nitter en lap af metal på det skadede område, giver det lidt maling og så er flyet klart igen. Han kunne huske et sjællendt tilfælde hvor en lille stump af projekilet faktisk kom ind i cockpittet og beskadige nogle ledninger som gav piloten nogle unormale advarselslys. Piloten afbrød mission og efter landing kunne man konstatere at flyet havde skudt sig selv. Dette fly havde nummer 596 og blev fikset med en lap og nogle nye ledninger. Jeg har søgt på nogle flyspotter sider og fundet dette billede hvor man, hvis man zoomer lidt ind, tydeligt ser lappen som sider cirka mellem kanonens munding og den grå pil med teksten "RESCUE". Dette er præcis samme sted som den ene af de to buler på den hollandske F-16 sider.

https://danishaerophoto.smugmug.com/Royal-...

  • 32
  • 2

Det der så giver bulerne, som man kan se på billedet øverst i artiklen, er når det langsomme projektil bliver ramt bagfra af det næste projektil som kommer med almindelig hastighed

- interessant...tak for god beskrivelse!: Det har jeg, trods ti års typeerfaring (i 1980erne), aldrig hørt om, men det lyder da absolut plausibelt. Vulcan kanonen har jo i tidens løb siddet i mange flytyper, F-104 fx., men placeringen på flyet kan sikkert også have betydning.
I fredstid skydes der jo hovedsageligt med 'ball' projektiler ('øvelsesammunition'); gad vide, hvad følgerne af en sådan hændelse med brisant ammunition kunne blive??

  • 6
  • 1

Der er typisk en delay på 0.5sek på fusen inden at brisant ammunition armeres efter affyring, netop for at give sikkerhed ved misfire eller hangfire.
Det kan være en ren tidsfaktor eller et antal G i en given tid.

  • 8
  • 0

Efter min bekendts opfattelse, er problemet først kommet til for 10-15 år siden hvor man overgik til en ny og hurtigere ammunitionstype kaldet PGU-28 serien. Grundet projektilernes højre hastighed er der større sandsynlighed for denne type skader ved projektilkollision. M61 Vulcan systemet er almindeligvis meget driftsikkert, men da den nye ammunitionstype belaster kanonen mere, har man været nødsaget til at reducere driftstiden for de forskellige komponenter.

https://www.gd-ots.com/munitions/medium-ca...

  • 7
  • 0

Det har altid været farligt at beskyde jorden med maskinkanon fra et fly
Flyet risikerer at flyve ind i sine egne granater eller fragmenter.
og
Hvem skal vi bekrige, De er ingen trussel for Danmark.
Derfor:
Nej til oprustning og krig. ja til samhandel med vores naboer.
Jeg husker historien med Hovsa-missilet der var et Harpoon-missil som utilsigtet blev affyret af Fregatten Peder Skram ved middagstid den 6. september 1982
Hvad nu hvis historien gentager sig lige ud for Kaliningrad.
Så bliver resultatet helt sikker ikke smukt.
Ja til samhandel, nej til militært skrammel
militært skrammel er ufatteligt dyrt
koster ufattelige mængder brændstof og resurser som er dybt skadeligt for miljø og klimaet
Den virkelige trussel kan ses her
Se venligst denne vidio
https://youtu.be/JjCongvn9-w
Advarsel om stærke billeder på overvågningsvideo offentliggjort af politiet:

  • 1
  • 16

at repræsentanten for ordensmagten bar fuldfjæshjelm i videoen. Jeg troede først det var primitive bøller fra "Gilet jeaune", der var ude og slå gækken løs, men det skete i stakkels Brexit-ramte UK. 😪

  • 2
  • 1

Jeg tror ikke du finde nogen som ikke er imod krig!
Problemet er bare , du bliver nød til at have et beredskab hvis en idiot kommer til mangten et sted. Og det sker jo desværre forholdsvis tit, historien taler sit tydelige sprog. At tro det ikke kan og vil ske remadrettet er i min optik naivt.
Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at det stærkeste våben vesten har mod vore "fjender" (Kina, Rusland og til dels mellemøsten) er at lukke al handel. Det vil bestemt gøre ondt på os selv, men deres samfund vil tilgengæld bryde ud i kaos.
Problemet er bare, at det vil kræve vestlig enighed og sammenhold, og det er vi simpelthen for dumme til at forstå og for egoistiske. Så vi står desværre tilbage med vores beredskab som eneste sikring, hvor åndsvagt og tåbeligt det end måtte være.

  • 12
  • 0

Jeg erindrer 1956-episoden.

Piloten affyrede sin maskinkanon og foretog derefter et stejlt dyk, som bragte flyets hastighed op til over projektilernes, samtidig med at flyets kom ned under projektilernes bane. Derfor blev flyet ramt af sine egne projektiler.

  • 1
  • 0