F-16 jager styrtet ned i Vesterhavet

Et jagerfly har i dag kl 14:30 måtte nødlande over Vesterhavet, skriver Forsvaret på sin hjemmeside.

F-16 jageren fik problemer med sit landingsstel under takeoff fra flyvebasen i Skrydstrup. Fejlen ville gøre det farligt at lande flyet som normalt, og piloten måtte derfor lade flyet styrte ned i havet, efter han selv havde skudt sig ud i faldskærm over Rømø, skriver TV Syd.

Ifølge Forsvaret er piloten uskadt, og de pårørende er kontaktet. Hændelsen skal nu undersøges af Forsvarets Havarikommission.

Piloten blev umiddelbart efter nødlandingen samlet op af en redningshelikopter. Chef for Fighter Wing Skrydstrup oberst Anders Rex understeger, at det vigtigste er, at piloten er ved godt helbred.

»Vores piloter er trænede til det her, men det er en voldsom oplevelse, og han vil få al den opbakning, han har brug for,« siger han i en meddelelse.

Skal bjærges fra Nordsøen

Jagerflyet ligger nu et stykke ude i Nordsøen vest for Rømø, hvorfra det sandsynligvis skal bjærges, oplyser Anders Rex ifølge TV2. Herefter skal flyet overdrages til Havarikommissionen.

Obersten glæder sig over, at beredskabet trods alt fungerede som planlagt.

»Systemet virker, når der noget, der er gået galt. Og det er jeg rigtig glad for,« siger han til TV2.

Læs også: Flymekanikere advarer: F-16 holder ikke til længere indsats mod IS

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Træls hændelse. Dejligt at piloten slap uskadt, og der ingen materielle skader er ud over flyet.

Nu gruer jeg blot for politikere der vil vise handlekraft over for dårligt materiel, og skynder sig at skrive under på en kontrakt på køb af en tvivlsom flytype...

  • 5
  • 3

Det ændre ikke et komma i den rapport som de kære folkevalgte skal bruge til at beslutte hvilken af de 3 kandidater som vi skal have som vores fremtidige fly. Bare de vil skynde sig og få valgt en type så vi kan komme videre med at forberede os på den nye type, både personligt men også både infrastruktur og støttemateriel.

  • 10
  • 0

"Vores piloter er trænede til det her, men det er en voldsom oplevelse, og han vil få al den opbakning, han har brug for" Krisepsykologerne ér på vej! :-p

/Off topic

  • 7
  • 8

"Hej skat, hvordan var din dag på arbejde idag?"

"Ikke så godt, mit fly havde nogle problemer der gjorde at jeg måtte katapulter mig ud af flyet og lande i Vesterhavet. Hvad skal vi have at spise?"

  • 27
  • 1

Som almindelig landfast ingeniør, har jeg svært ved at se værdien for Danmarks befolkning ved, at vi har kampfly til mange milliarder i indkøb, samt lignende omkostninger til drift og vedligehold i deres f. eks 20 års levetid.

Lad os se en detaljeret Cost Benefit for den fremtidige investering i nye kampfly - og jo - også USA's Good Will og tilbagekøb kan estimeres i DKK.

  • 6
  • 19

Hvordan sikrer vi dansk suverænitet ved at føre angrebskrig i Mellemøsten og Afrika?

Air policing kræver ikke first strike capacity eller stealth. Der er det netop vigtigt at være synlig.

Typhoon og F/A-18 er rigtig gode til det. Gripen NG lige så god til lavere pris.

Man kunne starte med at definere hvilke opgaver der ønskes løst og så spørge FW SKP hvilket fly de ønsker til at løse opgaverne. De er gode håndværkere, og de ved hvilke værktøjer de har brug for.

Det minder om Kaproningen :

Forsvarsministeriet og FLV aftalte at dyste i kaproning i en otter.

Begge mandskaber trænede længe, og da dagen kom, var begge hold "fit for fight".

Men FLV vandt med et forspring på en hel kilometer.

Moralen røg helt i bund hos forsvarsministeriet, og den øverste ledelse besluttede, at næste år skulle man vinde.

Der blev nedsat en projektgruppe til at undersøge problemet. Gruppen fandt efter mange undersøgelser ud af, at FLV helt uhørt havde syv mand til at ro og en mand til at styre, mens ministeriet havde syv mand til at styre og en mand til at ro.

I denne tilspidsede krisesituation viste ledelsen betydelig handlekraft. De fik straks fat i et konsulentfirma til at undersøge ministeriets struktur, og eksperterne kom efter mange måneders arbejde til den konklusion, at der var for mange til at styre og for få til at ro.

På baggrund af konsulentrapporten blev der staks foretaget ændringer i holdopstillingen. Man havde nu fire styrmænd, to overstyrmænd, en styreleder og en roer. Af motivationshensyn indførte man desuden pointsystem for roeren - vi må udvide hans arbejdsområde og give ham mere ansvar sagde ledelsen.

Året efter vandt FLV med et forspring på to kilometer.

Forsvarsministeriet fyrede roeren på grund af det dårlige resultat, men udbetalte dog bonus til ledelsen i erkendelse af det store arbejde, som var blevet udført.

Der blev udfærdiget en ny analyse fra konsulentfirmaet, som konkluderede, at man havde valgt den rigtige taktik, og at motivationen også var i orden, og dermed måtte det være materialet, der skulle rettes op.

I dag er ministeriet ved at se på en ny bådtype...

  • 20
  • 1

En gang kunne jagerfly mavelande, når noget var galt. Er teknikken nu så avanceret, at mavelandinger ikke mere er mulige?

NEdstyrtningen kommer lige tilpas for de politikere, der vil købe nye fly. Først var det galt i Kuwait, hvor flymekanikerne meget belejligt kunne fortælle, at F-16 var noget elendigt skrot, der ikke kunne noget som helst. Det gav brændstof til ønsket om et hurtigt indkøb af nye overflødige jagerfly. Og nu dette - folketingsflertallet gnidr sig godt i hænderne, og sender en venlig tanke til piloten, der forstår at samarbejde. Og hans chef, obersten glæder sig over, at beredskabet trods alt fungerede som planlagt. Så skidt med, at der lige røg et fly til 100 mio kr. i Vadehavet. Den samme stupide militær tankegang minder om dengang under Vietnamkrigen, hvor en amerikansk officer fortalte, at for at redde en landsby, var hans soldater nødt til at udslette den. Operationen lykkedes, men patienten døde.

  • 1
  • 10

kunne vi udvikle vores egen 3D print version. Der er grænser for hvor svært det kan være at lave sådan en piphans. Motoren er det eneste der har betydelig sværhedsgrad og kan købes i første omgang.

Der er mange oplagte muligheder for at være F16 overlegen på alle punkter. Fjerne glas cockpittet er en oplagt start. Liggende siddestilling.

  • 0
  • 7

En gang kunne jagerfly mavelande, når noget var galt. Er teknikken nu så avanceret, at mavelandinger ikke mere er mulige?

En F-16 kan sagtens mavelande - hvis omstændighederne er til det. En dansk F-16 landede på droptankene for nogle år siden. Men hvis denne F-16 f.eks. ikke har haft droptanke på, eller hvis det ene landings hjul har sat sig fast i nede-positionen og det andet i oppe-positionen, så vil en landing medføre høj risiko for at flyet kører af banen og ruller rundt. Så er det langt mere sikkert for piloten at lave en kontrolleret udskydning. Jeg er sikker på at en landing på Skrydstrup har været med i overvejelserne i denne situation.

NEdstyrtningen kommer lige tilpas for de politikere, der vil købe nye fly. Først var det galt i Kuwait, hvor flymekanikerne meget belejligt kunne fortælle, at F-16 var noget elendigt skrot, der ikke kunne noget som helst. Det gav brændstof til ønsket om et hurtigt indkøb af nye overflødige jagerfly. Og nu dette - folketingsflertallet gnidr sig godt i hænderne, og sender en venlig tanke til piloten, der forstår at samarbejde.

Jeg vil garantere dig for at piloten IKKE ville havde skudt sig ud hvis han havde haft muligheden for at lande flyveren. Det som gik galt i Kuwait var ikke at de danske fly ikke kunne løse opgaven (de er teknisk med helt fremme, og kunne klare alle de opgaver de blev sat til), men derimod at Flyvevåbnet har for få mekanikkere, og det var dem som var ved at blive nedslidt af for mange udstationeringer uden mulighed for at holde fri/afspassere når de var i Danmark.

Og hans chef, obersten glæder sig over, at beredskabet trods alt fungerede som planlagt. Så skidt med, at der lige røg et fly til 100 mio kr. i Vadehavet.

Vi kan forhåbentlig blive enige om at pilotens liv er mere værd end en flyver?? Jeg syntes det er en lidt skræmmende holding du giver udtryk for her. Selvfølgelig er hans chef glad for at hans medarbejder overlever og kommer sikkert hjem til familien. Han ville helt sikkert ikke bytte en pilot for en flyver.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten