Europas første besøgscenter for elbiler åbner i Hellerup

Europas første besøgscenter for elbiler åbner i Hellerup

Torsdag slår Better Place dørene op for et helt nyt besøgscenter i Hellerup. Her kan man blandt andet prøve verdens første serieproducerede elbil med udskifteligt batteri, Renault Fluence Z.E. Better Place løfter også sløret for, hvad det vil koste at abonnere på et elbilsbatteri.

Guiden Louise Stoltze Møller tager imod i det store hvide rum, hvor hun præsenterer Better Place Center - Europas første besøgscenter for elbiler i Hellerup, der åbner torsdag.

Ingeniøren har smugkigget på det nye besøgscenter, hvorfra konceptselskabet vil arbejde på at accelerere skiftet til bæredygtig transport. I Better Place-optik sker det bedst ved at skifte fra benzin- og dieselbiler til elbiler, baseret på udskiftelige batterier kombineret med ladestandere.

Efter den indledende præsentation leder Louise Stoltze Møller hen til en gruppe stole. Et tæppe kører elektrisk ned og danner en mur rundt om stolene, og der bliver helt mørkt. Sanserne skærpes da en skærm kører ned fra loftet.

Læs også: Better Place Center i Hellerup

Efter den ca. 13 minutter lange film løftes tæppet igen. Man er nu blevet lidt klogere på energiforbrug til transport, CO2-udledning, klimaforandringer, og hvorfor Better Place mener elbiler er løsningen.

Besøgende får at se, hvordan et batteriskift foregår på en model af de fuldautomatiske batteriskiftestationer. Nederst i lokalet står en stor touchscreen, hvor guiden fortæller uddybende om Better Places løsning.

Endelig ser man bilen, en Renault Fluence Z.E. - verdens første serieproducerede elbil med udskifteligt batteri. Den er uskyldsren og hvid, med blå detaljer - første gang Renault har ændret farven på deres logo. Det er en håndlavet udstillingsmodel, fortæller talskvinden Josephine Adorelle fra Renault Danmark. De serieproducerede biler triller først ud af fabrikken til efteråret.

Den bil, vi lidt senere kører i, er en "tæt-på-den-færdige" model - det er blot få detaljer, som vil blive ændret, inden den er klar til at komme på gaderne, lover Renaults talskvinde. Bilen er lydløs, og for undertegnede, der aldrig har kørt i en elbil før, er det en speciel oplevelse. Det virker uvirkeligt, at en bil kan lave så lidt støj.

Bilen har automatgear og regenerativ opbremsning, hvilket betyder, at bilen lader lidt på batteriet ved opbremsning.

Efter en tur rundt i trafikken, holder bilen igen ved sin plads ved ladestanderen i parkeringskælderen under centeret. Mikkel Linnet, kommunikationskonsulent i Better Place, fortæller, at der i Danmark i dag findes omkring 100 ladestandere til elbiler, heraf er ca. 60 offentligt tilgængelige. I løbet af 2011 er målet, at antallet af offentlige ladestandere når op på 700-800 i hele landet.

Better Place lover stor udvikling

Ud over at stille ladestandere op, arbejder Better Place på at etablere en række batteriskiftestationer i Danmark. Her kan Better Place-elbiler køre ind, og få skiftet det afladede batteri med et fuldt opladt. Skiftet skal foregå på de fuldt automatiske batteriskiftestationer og tager, ifølge Better Place under fem minutter.

Svagheden ved en elbil som Renault Fluence Z.E. er, at den ikke kan køre mere end 160 kilometer på en fuld opladning af batteriet. Hvis man skal ud på en længere køretur, er det derfor nødvendigt med muligheden for et batteriskift.

I begyndelsen af 2012, vil der være omkring 15-20 batteriskiftestationer i Danmark, oplyser Better Place. Batteriskiftestationerne vil være at finde ved motorvejsnettet og ved indfaldsveje til store byer. Der er dog endnu ikke lavet en færdig plan for, hvor disse stationer skal ligge. Better Place arbejder sammen med 35 kommuner om batteriskiftestationer og offentlige ladestandere landet over.

Prisen på batteri er hemmelig - til torsdag

205.000 kroner. Det er, hvad verdens første serieproducerede elbil med udskifteligt batteri kommer til at koste - men uden batteri. Hos Better Place køber man derefter et abonnement til batteriet.

Hvad prisen for de forskellige abonnementer bliver, er i skrivende stund en hemmelighed, men det afsløres ved åbning af centeret torsdag.

Med abonnement hos Better Place har man adgang til offentlige ladestandere og batteriskiftestationer, hvor man med et kort kan identificeres. Derudover bliver der installeret en ladestander ved bilejerens hjem.

Better Places argument for, at batteriet hører med i abonnementet og ikke i købet af selve bilen lyder: "For køberen er det svært at vurdere, hvornår teknologien er tilstrækkeligt moden - så man undgår, at batteriet i den nyindkøbte elbil er forældet i løbet af få år".

Den elektriske Renault kører på et lithium-ion batteri, der ifølge Better Place er verdens mest avancerede. Derudover er bilen udstyret med et "intelligent navigationssystem", der kan lede bilen til den nærmeste batteriskiftestation, hvis det er nødvendigt.

Renault Fluence Z.E. kommer på vejene til oktober-november i år, men produktionen begynder til sommer, meddeler Better Place.

Artiklen er skrevet af Majse Marie Nørhald fra 9. klasse, der har været i erhvervspraktik på Ingeniøren.

Kommentarer (11)

Jeg syntes at ing.dk skulle ansætte Majse straks!
Det er faktisk en af de bedre artikler set her på ing.dk ! ;-)

Hvad angår bilen så er 160 km / opladning stadig en anelse fesent efter min mening! Hvis man forestiller sig en tur fra København til Nykøbing Falster og der så muligvis kommer lidt modvind i vejen, som kan ske ude på landet, så falder de 160 km / opladning jo nok og så er jeg ikke helt sikker på at man når frem!
Så er der jo også lige den tekniske detalje med batteriet der er på abonnement.
Hvis man nu køber sin bil 2 år efter de første er købt og er kommet ud at køre og man så vil en tur til jylland, så vil man undervejs være nød til at få skiftet batteriet på vejen - op til flere gange hvis det er en lang tur til jylland! Så risikere man at få en "brugt" opladet batteri, men kapaciteten er ikke den samme som når batteriet er helt nyt og så er der ikke længere 160 km / opladning! - Og så var der lige det med modvinden!
Det virker ret tiltalende med en elbil - men 160 km / opladning er en anelse fesent efter min mening.

  • 0
  • 0

Rækkevidden er helt OK, problemet er prissætningen, hvor man producerer en bil for 80.000kr og forlanger godt 200.000kr for den, den skal jo koste det samme som den afgiftsbelagte diesel udgave, det bliver spændende om der er købere i den prisklasse, og hvor meget et batteriabonnement skal koste.

  • 0
  • 0

synes det er flot at en 9. klasse elev kan skrive en artikel der ligger betydeligt over gennemsnittet af hvad ingeniøren ellers kan præstere.

  • 0
  • 0