Europæiske bilister fylder i stigende grad dieseltanken med palmeolie, som ifølge miljøorganisationer medfører skovrydning, tab af dyreliv og accelererende klimaforandringer.
Ifølge en ny rapport fra International Institute for Sustainable Development (IISD) og Friends of the Earth Europe er importen af palmeolie til biodiesel i EU steget med 365 pct. siden 2006.
Således anvendes der i dag 1,9 mio. ton palmeolie til biodieselproduktion i Europa. Dermed udgør palmeolie 20 pct. af den samlede produktion af grøn diesel i EU.
De største importører af palmeolie til biodiesel er Holland, Italien, Tyskland, Spanien og Finland, mens Danmark stort set ikke importerer palmeolie.
Rapporten har også opgjort importen af palmeolie til brug i el- og varmeproduktion – som udelukkende forgår i Holland, Italien og Tyskland – og import til brug i fødevarer, som stort set foregår i alle lande. I det første tilfælde er importen vokset med 40 pct. og det sidste med 6 pct.
Forklaringen på den voksende import af palmeolie til EU ligger ifølge rapporten i, at palmeolie er nem at få fat i og meget billig – ikke mindst fordi udbyttet af oliepalmer er 5-10 gang højere på et givet areal end udbyttet af raps eller sojabønner.
Ifølge Friends of The Earth skal palmeolie betragtes som det mest ødelæggende agrobrændstof, fordi det er forbundet med en meget hurtig skovrydning i Sydøstasien. Skovrydning er årsag til accelererende klimaforandringer, skovbrande og smog i hele regionen.
Palmeolieplantager forbindes også med dårlige arbejdsforhold, børnearbejde og hundredvis af konflikter om jorden mellem lokalsamfund og palmeolievirksomheder, anfører den danske miljøorganisation Noah, som er en del af Friends of The Earth:
»Vi mener, at import af palmeolie helt bør forbydes, og at man bør finde andre måder at drive transportsektoren på end med biobrændstoffer,« siger Bente Hessellund fra Noahs landbrugs- og fødevaregruppe.
Samtidig påpeger organisationen, at bilisterne udleder flere skadelige klimagasser med biodiesel af palmeolie i tanken, end når de kører på almindelig diesel, primært på grund af indirekte ændringer i arealanvendelsen.
Nur Hidayati fra Friends of the Earth Indonesien siger i en pressemeddelelse, at civilsamfundsorganisationer i de sydlige lande med frygt følger udviklingen i Europas biobrændstofpolitik:
»Den enorme stigning i efterspørgslen på palmeolie i Europa eskalerer skovrydning, land-grabbing og konflikter i Indonesien. Efterspørgslen på agrobrændstoffer skal reduceres – ellers vil europæerne bare forstærke problemerne for den indonesiske befolkning,« siger han.
Onsdag vedtog Europa-Parlamentet en række forslag omkring begrænsning af brug af biobrændstoffer – men et lille flertal blokerede dog for, at forslagene kunne gå videre til Europa-Kommissionen.
Læs også: Biobranchen: Europa-Parlamentet spænder ben for bæredygtige brændstoffer
Bente Hesselslund fra Noah kalder imidlertid Europa-Parlamentets tilslutning til et loft på 6 pct. for 1. generations biobrændstoffer for en lappeløsning og en delvis indrømmelse af, at agrobrændstoffer er et problem. Men uden at parlamentet for alvor vil gøre noget ved problemet.
EU har et mål om, at 10 pct. af energiforbruget i transportsektoren skal være vedvarende energi i 2010. Forslaget fra parlamentet lagde op til at begrænse andelen af biobrændstoffer til 6 pct. 1. generations biobrændstoffer og et krav om mindst 2,5 pct. biobrændstoffer fra affaldsprodukter i skov- og landbrug.
Biobrændstoffer udgjorde 4,7 pct. af EUs brændstofforbrug i 2012.
