Europæisk version af elbilen I-Miev får rækkevidde på 130 km

En tur på 130 kilometers blandet kørsel kan man godt begive sig ud på med fuldt opladet batteri i den elbil, som den franske bilproducent Citroen lancerer i fjerde kvartal 2010.

Der er tale om en europæisk tilpasset udgave af den højrestyrede, japanske I-Miev, som produceres af Mitsubishi, og som gik på markedet i Japan i sommeren 2009.

Citroen skriver i en pressemeddelelse, at den europæiske elbil får navnet C-Zero, og den vil også blive solgt i Peugeot-forklædning.

Citroens hurtige bud på en elbil til bykørsel bliver denne europæisk tilpassede i-MiEV fra Mitsubishi. Den er blevet solgt i Japan siden juni måned, og den europæiske version kommer på gaden i fjerde kvartal næste år. (Foto: Citroen) Illustration: Citroen

C-Zero har en synkron perma-magnet motor på 47 kW, svarende til 64 hestekræfter. Det giver den en acceleration på 0-100 km/t på 15 sekunder og en tophastighed på 130 km/t.

Batteripakken, som har en spænding på 330 volt, består af 88 stk. 50 Ah-celler af den nyeste generation af lithium-ion-batterier. Det giver en fuld "tank" på 16 kWh - tilstrækkeligt til en blandet køretur på 130 km.

I Frankrig viser statistikken, at 70 procent af alle køreture er kortere end 30 km. Gennemsnittet for alle køreture er 40 km.

Ifølge Citroen kan bilen lades fuldt op på seks timer fra et 220-volt-stik. Men hvis motorvejens rasteplads har adgang til en enkelt fase med 400 volt og en sikring på 125 ampere, så kan bilen oplades 80 procent på en halv time.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, om Citroen har planer om at sælge en Citroen-brandet range-extender til bilen, eller om de kreative gemytter selv skal montere en benzindrevet Honda-generator på traileren eller på campingvognen.

Dokumentation

Citroens pressemeddelelse
Generatormulighed til traileren

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

So ein ding muss ich auch haben. Hvad mon sådan en kommer til at koste. Den vil være super som vores familiebil nr. 2

  • 0
  • 0

Enig, passer perfekt til alle de daglige gøremål. Så kan fossil-hesten få plads inderst i garagen og findes frem til specielle lejligheder.

Det bliver spændende at se hvor den havner prismæssigt..

  • 0
  • 0

gode nyheder, og det bliver da bestemt spændende at se hvor meget den kommer til at koste herhjemme(og i det hele taget).

Gad vide hvorfor nogle producenter vælger at lave deres modeller som ren elbil, og ik som plug-in hybrid? Nogen der kan komme med at kvaliferet gæt på ekstraomkostningerne ved at lancere denne fx denne model(inkl. batt. kapacitet) med en hjælpe-forbrændingsmotor?

  • 0
  • 0

Men hvis motorvejens rasteplads har adgang til en enkelt fase med 400 volt og en sikring på 125 ampere, så kan bilen oplades 80 procent på en halv time.

Hvis man snakker 400 volt så snakker man nok også 3 faser.

16000 Wh * 0,8 / 400 / kvadratrod(3) * 2 = 37 ampere

Det er altså nok med 37 ampere for at lade denne bil 80% på en halv time. Dertil kommer lidt ekstra i tab, men der er forhåbentligt ikke 88 ampere i tab!

  • 0
  • 0

Det giver da god mening at anvende de 400 V der er imellem to faser istedet for de 230 der er imellem fase og nul. Denne kraftige ladespænding er årsag til den store lade strøm. Jeg synes dog at det er meget store strømme at håndtere da et utilsigtet udtræk af stikket kan give meget kraftige (eksplosive) lysbuer.

  • 0
  • 0

Under alle omstændigheder skal der være et lade-kredsløb, der kan styre strømmen, dvs. bestemme hvor stor den skal være, uanset om indgangs-spændingen er 230 eller 400 V ac eller om indgangs-spændingen svinger lidt ift. det normerede.

Laver man systemer hvor store strømme skal igennem stik, vil det være smart at anvende de stik, som ikke kan skilles ad før man har afbrudt strømmen. Eller som den foreslåede stik-standard (mini-udgave af 63 A CEE med lav friktion og kontakttryk), som i hvert fald Mennekes har lavet med "elektromekanisk lås" http://www.danskelbilkomite.dk/StdConnecto... Vælges de rigtige stik til hele el-kæden, bør lysbuer være hindret i at opstå.

At lade med "små strømme" op til 16 A kræver næsten ikke ændringer i infrastrukturen, mens større strømme vil kræve større ændringer i el-installationerne. De fleste brugere af iMIEV+ kloner vil nok nok gladeligt nøjes med den langsomme opladning.

  • 0
  • 0

Gennemsnitlig kørselsafstand er ikke særlig brugbart for almindelige bilister. Ville du flyve med en maskine som blot havde tanket gennemsnitligt til pågældende tur? Eller indretter du dit varmeanlæg til gennemsnitlig varmelevering? Man kan sikkert lære at leve med det, men jeg tror det tager rigtig lang tid, og kræver at man prøver det, før man kan blive overbevist. Og det er de flestes økonomi ikke til.

  • 0
  • 0

Nej netop, derfor forekommer det også mig, at Chevrolet Volt er det eneste fornuftige konsept for elbil drift. Den bruger el som sin primære energikilde, et 16 kWh lithium-ion-batteripakke. Den kører 64 km. på en opladning. Efter 64 km. genererer en forbrændingsmotor, ekstra el, som giver Volt energi til flere hundrede kilometer, samtidig med at batteriet lades. Hvis den gennemsnitlige køreafstand er 40 km. vil forbrændingsmotoren kun sjældent blive brugt, men er der til at overtage når det er nødvendig. Altså en elbil uden elbilens begrænsninger. Chevrolet Volt leverer 150 hk og en tophastighed på 161 km/t. 0 til 100 km/t på 8,5 sekunder, så omsat til mere beskedne størrelser kunne der udvikles en yderst fornuftig elbil, som kunne tilfredsstille de fleste menneskers kørselsbehov.

  • 0
  • 0

Volt og Fisker Karma skal nok blive populære, men da de er i den dyre ende (300 000 hhv. 600 000 -- 700 000 kr?) vil det jo dæmpe salget.

Kan man opsummere med at folk generelt godt kan forstå og forlige sig med konceptet i en seriel hybrid, de skal lade op til daglig, bare det koster under 250 000 kr.?

Nogle har rå til to biler, og så er det jo fint at have en eldrevet bil til de daglige ture, uden at den skal kunne "det hele" inklusiv at køre til syd-Europa på 1-2 tankfulde. Andre har kun råd eller plads til en bil. Nuancen er at der vil være et marked for elbiler uden benzindrevet generator, ligesom der vil være for billige serielle hybridder. Det er jo ikke enten-eller.

Det bliver sjovt at se elbilsmarkedet modne, men det går jo stille og roligt. Men med flere rene elbiler ift. el/benzin-biler til at starte med. Det må jo skyldes at bil-koncernerne har skønnet at det var der mest salg i (direkte eller gennem PR)

  • 0
  • 0

Af Svend Ferdinandsen, 11.11.2009 kl 20:10

Gennemsnitlig kørselsafstand er ikke særlig brugbart for almindelige bilister. Ville du flyve med en maskine som blot havde tanket gennemsnitligt til pågældende tur? Eller indretter du dit varmeanlæg til gennemsnitlig varmelevering? Man kan sikkert lære at leve med det, men jeg tror det tager rigtig lang tid, og kræver at man prøver det, før man kan blive overbevist. Og det er de flestes økonomi ikke til.

Jo, gennemsnitlig køreafstand er netop noget bilfabrikkerne kan bruge til noget. Hvis f.eks 80% af befolkningen kører under 80 km mellem hver opladning, er disse 80% jo potentielle kunder! Det er naturligvis ud fra sådanne kriterier fabrikkerne designer batteripakkerne. Alt andet ville da være tåbeligt. De resterende 20% må så køre i hybridbiler. Hvor svært kan det være? Og kom så ikke med den snart trivielle bemærkning om hvordan strømmen er fremstillet. Det er ret ligegyldigt indtil videre. Det essentielle er, at el-motorer er langt mere effektive til at udnytte energien i.f.t. forbrændingsmotoren. Og der er iøvrigt langt færre enkeltkomponenter i en elbil kontra fossilbil.

Vh Arne Birkø

  • 0
  • 0

Det lidt mærkelige udtag 400V 1 fase skyldes nok at batteripakken er på 330V, dvs 400V kan lade alle batterier på én gang. Sikringen 125A er nok den næste std. størrelse idet en 63A er for lille. Sikringen skal jo kunne klare spidsstrømme, den kontinuerte ladestrøm er langt mindre og iøvrigt heller ikke konstant (nærmere eksp. aftagende, afhængig hvor intelligent styret ladningen sker).

  • 0
  • 0

[quote] Af Svend Ferdinandsen, 11.11.2009 kl 20:10

Gennemsnitlig kørselsafstand er ikke særlig brugbart for almindelige bilister. Ville du flyve med en maskine som blot havde tanket gennemsnitligt til pågældende tur? Eller indretter du dit varmeanlæg til gennemsnitlig varmelevering? Man kan sikkert lære at leve med det, men jeg tror det tager rigtig lang tid, og kræver at man prøver det, før man kan blive overbevist. Og det er de flestes økonomi ikke til.

Jo, gennemsnitlig køreafstand er netop noget bilfabrikkerne kan bruge til noget. Hvis f.eks 80% af befolkningen kører under 80 km mellem hver opladning, er disse 80% jo potentielle kunder! Det er naturligvis ud fra sådanne kriterier fabrikkerne designer batteripakkerne. Alt andet ville da være tåbeligt. De resterende 20% må så køre i hybridbiler. Hvor svært kan det være?[/quote]

Jeg tror pointen var at selv om langt de fleste TURE er under I-Mievs rækkevidde, så har langt de fleste BILEJERE nogengange brug for at deres bil kan køre længere. Det er selvfølgeligt muligt at komme udenom det problem (leje bil, offentlig transport, taxa etc), men for mange vil det være en stor blokering for at købe en el-bil.

  • 0
  • 0

Anders, du har ret så langt som hvis det er den eneste bil familien har. Hvis man alligevel har brug for to biler ser jeg ikke noget problem.

Men har man kun behov for een bil normalt, kan man kan så booke hybriden til længere ture, i en delebilklub f.eks.

Vh Arne Birkø

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten