Europa-Parlamentet: Slut med kasseformede lastbiler

Europa-Parlamentets transportudvalg har i dag stemt for, at førerhusene på lastbiler skal kunne være længere, mere aerodynamiske og sikrere end hidtil. Kravet stammer fra Danmark og deles altså nu af størstedelen af politikerne i udvalget.

Et længere førerhus skal fjerne blinde vinkler i chaufførens udsyn og udgøre en deformeringszone, der kan mindske skaderne ved f.eks. sammenstød med en personbil. Det skriver parlamentet i en pressemeddelelse..

Ud over rundere og længere førerhuse skal lastbilene også påføres 50 cm lange aerodynamiske flabs for at begrænse brændstofforbruget.

Sådan ser Walmarts bud på en miljørigtig og sikker lastbil ud. Illustration: Walmart

Jeppe Juul, transportmedarbejder i miljøorganisationen Det Økologiske Råd, lægger i en meddelelse vægt på, at de sikkerhedsproblemer, som skyldes lastbilernes dimensioner, kan mindskes betydeligt.

Nyheder direkte i indbakken - tilmeld dig Ingeniørens nyhedsbrev

Ud over sikkerhedskravene har transportudvalget også besluttet, at der bør fastsættes krav til lastbilernes brændstofeffektivitet.

»Forhåbentlig får de en lige så hurtig udvikling i brændstofeffektiviteten, som der er sket for personbiler,« siger Jeppe Juul.

»Det er helt afgørende at Danmark går foran – også i Ministerrådet – og får en aftale på plads med EU's medlemslande. Det er en historisk mulighed for at skabe væsentligt mere sikre og energieffektive lastbiler, der ikke må gå til spilde,« tilføjer han.

Samtidig blev der indgået et kompromis om de såkaldte modulvogntog, der betyder, at lande som Danmark og Sverige kan køre med de ekstra lange lastbiler.

Læs også: 32 meter lange modulvogntog har kurs mod Danmark

Transportudvalgets beslutning skal i april bekræftes af det samlede Europa-Parlament, hvorefter den nye regulering skal færdigforhandles med EU's medlemslande.

Tidligere på måneden skrev Ingeniøren om Walmarts egne hybridlastbiler, der skal mindske luftmodstanden med 20 procent ved hjælp af aerodynamisk førerhus og sættevogn.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor sættes der ikke øget fokus på transport med tog? Altså ved at sætte hele sættevognen med alle varer op på en togvogn. Uden omladning og derfor hurtig skift. Derved kan der transporteres 500, 1000 eller 2000 km rundt i Europa uden at fylde på motorvejen og meget mere energi rigtigt. Det sker idag ved Padborg/Flensburg og man kunne sagtens have to terminaler mere i DK til omladning. Det ville gavne både sikkerhed og miljø.

  • 0
  • 0

Efterhånden som afgifterne stiger bliver det en bedre forretning at sende gods der skal langt med tog, så vidt jeg har forstået så kan prisen allerede matche, med hensyn til tiden så opgraderes jernbane hastigheden, der tages flere tunneler (gennem alperne) i brug, alene Femern tunnelen kapper godt 160km af, dvs den tid det tager at køre 160km, samtidig sander vejnettet til.

Med hensyn til brændstofforbruget på lastbiler, så kan samme reduktion opnås ved at sænke hastigheden få km i timen, dvs med den nuværende vognpark af lastbiler.

Hvor meget taler vi om, svarer det til 2-3 kmt?

Afrundet form der skubber personer ud til siden lyder da fint, men så taler vi lav hastighed i by, et længere og tungere køretøj kommer mere i vejen, og i by spares der intet ved det særprægede udseende.

Til bymiljø vil det gavne langt mere hvis lastbilen har et energilager, det være sig batteri, eller trykluft, så til alle distributions bilerne til Fakta,Lidl,Netto osv vil det give langt større brændstofreduktion at bruge pengene på det.

  • 0
  • 0

Ud over rundere og længere førerhuse skal lastbilene også påføres 50 cm lange aerodynamiske flabs for at...

  • flaps??
  • 0
  • 0

Det de stemmer om, i EU-parlamentet, er at tillade 50 cm brede flapper bagpå lastbilen. Der går meget tabt i oversættelsen til Dansk. Men Danmark gummistempler sikkert alt vås til dansk lovgivning. :-)

  • 0
  • 0

Skulle politikere der tilsyneladende ikke ved en skid om aerodynamik kunne lovgive når de kan bruge det afbillede monster som et eksempel til efterfølgelse........bemærk venligst at bagenden er ligeså flad som alle andre lastvogne. Det er her det store energitab skal findes.

  • 0
  • 0

Skulle politikere der tilsyneladende ikke ved en skid om aerodynamik kunne lovgive når de kan bruge det afbillede monster som et eksempel til efterfølgelse........bemærk venligst at bagenden er ligeså flad som alle andre lastvogne. Det er her det store energitab skal findes.

  • 0
  • 0

Skulle politikere der tilsyneladende ikke ved en skid om aerodynamik kunne lovgive når de kan bruge det afbillede monster som et eksempel til efterfølgelse........bemærk venligst at bagenden er ligeså flad som alle andre lastvogne. Det er her det store energitab skal findes.

Du har bemærket at forslaget kun omhandler førerhuset ikke?

Alle ved at det ikke er politikkerne som skal designe lastbilerne... Men som altid, hvis ikke der stilles krav til industrien, så sker der ingen udvikling...

  • 0
  • 0

"Alle ved at det ikke er politikkerne som skal designe lastbilerne... Men som altid, hvis ikke der stilles krav til industrien, så sker der ingen udvikling..." @ Michael: Tror du ikke at de store fabrikanter som Volvo, Scania og Mercedes gør alt, hvad der er teknisk muligt, for at gøre deres produkter så energieffektive som muligt? Set fra kunderne (vognmændene) er brændstof og dæk samt reservedele vigtige konkurrenceparametre, da udgifter til udgifter til vejafgift og løn er nogenlunde éns for alle. Jeg har tidligere lavet annoncematerialer for lastvogne, og en tilbagevendende undren var, at f.eks. forruder var utroligt billige (typisk 1200,- for en kæmpe forrude, hvor en lille personbilsforrude nemt koster 4000,-). "Det er simpelthen en vigtig konkurrence reservedel" var svaret. Iøvrigt gad jeg godt se den viste "monsterbil" komme ind på en byggeplads, eller bare en vej med dårlig belægning. Det er jo ikke for sjov, at lastbiler har høj frigang, kort udhæng osv. De færreste europæiske landeveje ligner en glat Formel 1 bane.

  • 0
  • 0

Man ser lastbiler med lys hele vejen rundt bagpå. Det burde de gribe ind overfor da det spilder en masse energi. Tænk hvor godt vejret ville blive hvis det blev begrænset. :-)

  • 0
  • 0

.........kan ikke transporteres på på tog af idag, når der ses bort fra Eurotunnel Shuttle og Alpen shuttle, da togenes fritrumsprofiler ikke er store nok (frihøjde under broer).

Lastbiler uden lad, hjul og lastkasser kan selvfølgeligt transporteres fra fabrik til karosserifabrikken på tog.

  • 0
  • 0

Øh Kenneth

Ligger alperne blandt andet ikke i Svejts hvor St Gotthard også er ?

Fordi der "mange andre steder" er kortere strækninger hvor fuldlastede lastbiler kan transporteres på tog, så er det ikke ensbetydende med at lastbiler kan togtransporteres generelt.

Og slet ikke hvis togtransporten ikke har samme kapacitet og giver tidsmæssige fordele som landevejene.

Jævnfør togkørsel fra Hillerød til Farum kontra bilkørsel. 12 minutter i bil og 55 minutter i tog. Og det er bare en persontransport hvor påstigning, skift og udstigning giver yderligere et tillæg på 3 minutter, men i øvrigt er problemfrit( hvad Stogs trafik bestemt ikke er for tiden)

Med de lønninger der er til Chauffører og priser på brændstof ville hver eneste vognmand da smide enhver lastvogn på på et tog til Sydfrankrig og retur, hvis det kunne betale sig.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten