EU vil lave ‘batteriernes Airbus’
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU vil lave ‘batteriernes Airbus’

Illustration af batterier, som kan produceres på den batterifabrik, som Northvolt planlægger at bygge i Sverige. (Foto: Northvolt)

EU vil have produktion af elbilbatterier i Europa og inviterer nu flere aktører fra kemi- og bilindustrien til samtaler næste uge, skriver Reuters.

Hensigten med mødet er at finde ud af, hvad der kan gøres for at dække behovet for batteriproduktion i Europa, så man undgår afhængighed af aktører i USA og Asien.

Renault, Daimler, Volkswagen, Continental, Saft, Siemens, Umicore og BASF er blandt de inviterede.

EU er åben for at støtte dannelsen af et konsortium og har en ambition om at etablere reel batteriproduktion og hele værdikæden i Europa.

Afgørende

»At støtte udrulningen af batterier er ganske enkelt afgørende, hvis vi er alvorlige omkring at gå over til elektrisk mobilitet,« siger vicepræsident i Europa-Kommissionen Maros Sefcovic til Reuters.

Mercedes-Benz' kommende elbil EQA (Foto: Daimler AG)

I dag produceres 55 procent af verdens lithium-ion-batterier i Kina, mens 10 procent produceres i USA. Ifølge Bloomberg New Energy Finance ventes det, at Kina i fremtiden vil øge sin andel til 65 procent

Den europæiske industris produktionskapacitet forventes at være lav i forhold til andre steder i den nærmeste fremtid. Lige nu domineres markedet af japanske, koreanske og kinesiske aktører.

Airbus for batterier

Europa har behov for et ‘batteriernes Airbus’, siger Umicores vicepræsident Egbert Lox ifølge Reuters. Tanken er, at batteriproduktion skal organiseres som et samarbejde mellem forskellige europæiske industri-aktører.

Flere af de andre selskaber, som er involveret i diskussionerne, kalder initiativet positivt. Volkswagen mener, at initiativet kommer på det helt rigtige tidspunkt.

Analytikere hos Bernstein Research mener, at det kan koste op mod 30 milliarder dollars at udvikle den europæiske produktionskapacitet, hvis salget af elbiler stiger, skriver Reuters.

Analytikerne skriver endvidere, at det stadig er et ubesvaret spørgsmål, hvordan industrien skal klare at bygge eller købe tilstrækkeligt med batterier eller skaffe de nødvendige råmaterialer, når efterspørgslen på elbiler tager til.

Flere europæiske fabrikker på vej

En del forskellige aktører arbejder netop nu på at etablere en vis produktionskapacitet ud over den, som allerede eksisterer.

Daimler bygger en batterifabrik i Kamenz i Sachsen. Åbningen er planlagt til 2018.

LG Chem vil investere 3 milliarder kroner i en batterifabrik i Polen. Denne vil få Europas største produktionskapacitet og skal kunne producere 100.000 batterier om året.

Og Samsung SDI er i gang med byggeriet af en batterifabrik i Ungarn. Når produktionen sættes i gang, skal den kunne levere batterier til 50.000 biler om året.

Også Daimler Accumotive har annonceret, at de vil bygge en batterifabrik i Kamenz i Tyskland.

Gigafabrik i Sverige

Et andet stort initiativ er Northvolt, som har planer om at etablere en batterifabrik i Sverige. De underskrev for nylig en aftale med ABB, som planlægger at investere 94 millioner kroner i projektet.

Denne illustration viser hvordan Northvolt forestiller sig, at fabrikken skal se ud. (Foto: Northvolt)

Målet er på sigt en produktionskapacitet på 32 gigawatttimer om året. Hvis Northvolt skal holde sig til sine planer, skal en demonstrationsproduktion åbne i 2019, men den egentlige produktion skal starte året efter. Fabrikken skal efter planen nå fuld produktionskapacitet i 2023.

Til sammenligning planlægger Tesla en produktionskapacitet på 50 gigawatttimer på sin Gigafactory i Nevada i USA fra næste år, og på sigt 150 gigawatttimer.

Artiklen er oprindeligt bragt på tu.no

"Volkswagen mener, at initiativet kommer på det helt rigtige tidspunkt".

Ja, det tror da Søren, VW's eneste mulighed for at overleve deres uheld med omtrent som de eneste at blive taget i diesel-snyderiet er jo at gå over til at lave el-biler.

Så et europæisk samarbejde om at levere billigere batterier kan udgøre en vital forskel for dem.

  • 6
  • 2

Der er i forvejen masser af batteri fabrikker på tegnebrættet; Hvad er EU's agenda med denne udmelding?

Statstøtte til batterifabrikker? (men EU er jo imod den slags, eller hvordan var det lige......?)

monteringafsølvpapirshat

At indikere at der måske kommer EU midler til at byggebatterifabrikker, udelukkende for at forsinke byggeriet af eksisterende batterifabrik planer?
(hvem vil smide penge på bordet efter noget, hvor der lige om lidt kommer statstøtte?)

Måske motiveret af fossilbranchens lobbyfolk?
(de har jo om nogen gavn af at el biler forsinkes maksimalt)

Måske motiveret af EU's bil industris lobbyfolk, med formål at forsinke elbilerne længe nok til denne industri reelt kan producerer elbiler i et antal der rykker?

afmonteringafsøvlpapirshat

  • 2
  • 1