EU vil lave ‘batteriernes Airbus’
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU vil lave ‘batteriernes Airbus’

Illustration af batterier, som kan produceres på den batterifabrik, som Northvolt planlægger at bygge i Sverige. Illustration: Northvolt

EU vil have produktion af elbilbatterier i Europa og inviterer nu flere aktører fra kemi- og bilindustrien til samtaler næste uge, skriver Reuters.

Hensigten med mødet er at finde ud af, hvad der kan gøres for at dække behovet for batteriproduktion i Europa, så man undgår afhængighed af aktører i USA og Asien.

Renault, Daimler, Volkswagen, Continental, Saft, Siemens, Umicore og BASF er blandt de inviterede.

EU er åben for at støtte dannelsen af et konsortium og har en ambition om at etablere reel batteriproduktion og hele værdikæden i Europa.

Afgørende

»At støtte udrulningen af batterier er ganske enkelt afgørende, hvis vi er alvorlige omkring at gå over til elektrisk mobilitet,« siger vicepræsident i Europa-Kommissionen Maros Sefcovic til Reuters.

I dag produceres 55 procent af verdens lithium-ion-batterier i Kina, mens 10 procent produceres i USA. Ifølge Bloomberg New Energy Finance ventes det, at Kina i fremtiden vil øge sin andel til 65 procent

Den europæiske industris produktionskapacitet forventes at være lav i forhold til andre steder i den nærmeste fremtid. Lige nu domineres markedet af japanske, koreanske og kinesiske aktører.

Airbus for batterier

Europa har behov for et ‘batteriernes Airbus’, siger Umicores vicepræsident Egbert Lox ifølge Reuters. Tanken er, at batteriproduktion skal organiseres som et samarbejde mellem forskellige europæiske industri-aktører.

Flere af de andre selskaber, som er involveret i diskussionerne, kalder initiativet positivt. Volkswagen mener, at initiativet kommer på det helt rigtige tidspunkt.

Analytikere hos Bernstein Research mener, at det kan koste op mod 30 milliarder dollars at udvikle den europæiske produktionskapacitet, hvis salget af elbiler stiger, skriver Reuters.

Analytikerne skriver endvidere, at det stadig er et ubesvaret spørgsmål, hvordan industrien skal klare at bygge eller købe tilstrækkeligt med batterier eller skaffe de nødvendige råmaterialer, når efterspørgslen på elbiler tager til.

Flere europæiske fabrikker på vej

En del forskellige aktører arbejder netop nu på at etablere en vis produktionskapacitet ud over den, som allerede eksisterer.

LG Chem vil investere 3 milliarder kroner i en batterifabrik i Polen. Denne vil få Europas største produktionskapacitet og skal kunne producere 100.000 batterier om året.

Og Samsung SDI er i gang med byggeriet af en batterifabrik i Ungarn. Når produktionen sættes i gang, skal den kunne levere batterier til 50.000 biler om året.

Også Daimler Accumotive har annonceret, at de vil bygge en batterifabrik i Kamenz i Tyskland.

Gigafabrik i Sverige

Et andet stort initiativ er Northvolt, som har planer om at etablere en batterifabrik i Sverige. De underskrev for nylig en aftale med ABB, som planlægger at investere 94 millioner kroner i projektet.

Målet er på sigt en produktionskapacitet på 32 gigawatttimer om året. Hvis Northvolt skal holde sig til sine planer, skal en demonstrationsproduktion åbne i 2019, men den egentlige produktion skal starte året efter. Fabrikken skal efter planen nå fuld produktionskapacitet i 2023.

Til sammenligning planlægger Tesla en produktionskapacitet på 50 gigawatttimer på sin Gigafactory i Nevada i USA fra næste år, og på sigt 150 gigawatttimer.

Artiklen er oprindeligt bragt på tu.no

"Volkswagen mener, at initiativet kommer på det helt rigtige tidspunkt".

Ja, det tror da Søren, VW's eneste mulighed for at overleve deres uheld med omtrent som de eneste at blive taget i diesel-snyderiet er jo at gå over til at lave el-biler.

Så et europæisk samarbejde om at levere billigere batterier kan udgøre en vital forskel for dem.

  • 6
  • 2

Der er i forvejen masser af batteri fabrikker på tegnebrættet; Hvad er EU's agenda med denne udmelding?

Statstøtte til batterifabrikker? (men EU er jo imod den slags, eller hvordan var det lige......?)

monteringafsølvpapirshat

At indikere at der måske kommer EU midler til at byggebatterifabrikker, udelukkende for at forsinke byggeriet af eksisterende batterifabrik planer?
(hvem vil smide penge på bordet efter noget, hvor der lige om lidt kommer statstøtte?)

Måske motiveret af fossilbranchens lobbyfolk?
(de har jo om nogen gavn af at el biler forsinkes maksimalt)

Måske motiveret af EU's bil industris lobbyfolk, med formål at forsinke elbilerne længe nok til denne industri reelt kan producerer elbiler i et antal der rykker?

afmonteringafsøvlpapirshat
  • 2
  • 1

Når VW Chief Executive Matthias Mueller fortæller om firmaets planer om at bygge batterier til elbiler er der med god grund lidt forvirring om hvad der meldes ud.

De konkrete planer syntes at være at der på VW fabrikken i Salzgitter vil blive opsat en produktionslinje, der skal lave batteripakker ud af indkøbte celler for at sikre at der er batteripakker tilgængelige til de 2 til 3 millioner elbiler VAG gruppen forventer er den årlige produktion i 2025.

Det er formuleret til noget der let kan misforstås, nemlig at fremstillingen af batteripakker skal være en kompetence hos VW.

Da Matthias Mueller blev stillet spørgsmålet om udmeldingen betød at VW ville producere battericeller på egen fabrik var svaret “we certainly won’t do such a nonsense”.

  • 1
  • 1

Jeg tror ikke at vi skal frygte at EUs bilindustri er imod elbiler og at det er derfor der støttes.

Det handler nok mere om at Kina ikke skal blive det nye Saudi Arabien, der kan slippe afsted med at overskride menneskerettigheder og andet fordi vi har brug for deres batterier/olie for at holde samfundet kørende.

Et tegn på at EU ikke er imod elbiler er at der aktuelt gives en del EU støtte til opsætning af 150-300 kW ladere langs Europas motorveje, for at sikre muligheden for hurtig ladning af nyere elbiler som VW I.D. og Porsche Mission E når de skal på langtur.

  • 3
  • 1

Hvilket klarsyn😏........ligesom alle de andre bilfabrikanter?😱


Nej det er faktisk de tyske fabrikanter der har specialiseret sig i at lyve om kommende elbiler de sidste 10 år. De franske har faktisk forsøgt at lave lidt elbiler selv om det er lamt og ellers så lyver de ikke så meget.
Tyskerne er ikke bange for at erklære store projekter igen og igen og igen uden det bliver til noget og uden de havde til hensigt at gøre noget.
De amerikanske pånær Tesla er bare dovne og modvillige. GM har prøvet lidt men det er ret ynkeligt.
De japanske virker til at være ret så ubegavede og har insisteret i mange år at hydrogencellebiler holder helt vildt selvom det er ret triviel viden at de ikke har en chance.

  • 0
  • 1

"Nej det er faktisk de tyske fabrikanter der har specialiseret sig i at lyve om kommende elbiler de sidste 10 år."

Jeg er helt enig, Tyskerne har været værst med "clickbait", "lige om lidt" udmeldinger.
.

Man kan tydeligt se at Tesla kun laver elbiler, det er stadig de eneste der har lang rækkevidde og hurtigladning, hvilket de har haft i 5år nu

Det er jo ikke sådan at ingen af de store mærker kan lave tilsvarende elbiler, men de tjener mere på ICE og hybridbiler, som nu får et ordentligt fremstød.
Imens lurepasser alle bare, for Tesla vil aldrig blive en antalsmæssig konkurrent for dem

"GM har prøvet lidt men det er ret ynkeligt."
Halvhjertet, de har ikke selv lavet drivlinien, den er lavet af LG.
GM laver ikke mange stk, og der er ventetid i de lande hvor den sælges

"De japanske"
Leaf2 bliver måske verdens mest solgte ligesom forgængeren, men siger vel mest at de satser på det fornuftsprægede, almindelige, let kedelige

  • 0
  • 1