EU vil gøre naturgas grøn: Eksperter kalder det både »absurd« og »en god ide«

Plus6. januar 2022 kl. 03:5425
EU vil gøre naturgas grøn: Eksperter kalder det både »absurd« og »en god ide«
På Gersteinwerk-kraftværket i Nordrhein-Westfalen, Tyskland er der blevet produceret elektricitet siden 1917. I værkets tidlige dage blev der udelukkende fyret med kul, indtil man begyndte med den første gaskraft i 1970'erne. Den sidste kulfyrede enhed på værket lukkede ned i marts 2019. Illustration: Tim Reckmann / Wikimedia Commons.
Giver det klimamæssigt mening at give naturgas EU's grønne stempel og dermed investeringer i det fossile brændsel?
Artiklen er ældre end 30 dage

Bemærk! Denne artikel er skrevet inden EU tog endelig stilling til om naturgas og atomkraft skal være omfattet af den såkaldte grønne taksonomi. Nu er beslutningen taget, læs mere her

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
25 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
25
13. januar 2022 kl. 12:22

Tab af værdifuld elkapacitet ved forbud mod ledningsgas: De gasfyrede kraftvarmeværkers evne til hurtigt at starte kan levere el i de perioder, hvor elproduktion fra sol og vind og udlandsforbindelser ikke kan dække forbruget. Såfremt kraftvarmeproduktion baseret på ledningsgas tillades, kan tabet af elkapacitet reduceres i takt med at andelen af fossil naturgas i ledningsgassen aftager jf. Analyse af elforsyningssikkerhed frem mod og efter 2030.

Se link: Energistyrelsens januar 2022 side 13

(Afbrudsminutter 2035 vest/øst Danmark 60/500)

Klimaaftaleanalyse 2 og 3 Hovedrapport: Konsekvenser af et stop for brug af olie og naturgas i fjernvarmeproduktionen og begrænsning af træ- biomasse til el- og fjernvarmeproduktionhttps://ens.dk/sites/ens.dk/files/El/hovedrapport_kaa_2_og_3.pdf

Se også link side 16 om udfasning af opgraderet biogas i gasnettet, måske opgraderes til brint! Lovændring?

3.2 Fuld udfasning af fossil olie og naturgas til fjernvarme i 2030 (FossilStop)
I scenariet udfases fossil olie- og naturgasbaseret fjernvarmeproduktion fra udgangen af 2029. Dette gælder fjernvarmekedler samt kraftvarmeværker (dampturbiner, forbrændingsmotorer og gasturbiner), som ikke har mulighed for rent kondensdrift. I praksis antages det, at alle fossilbaserede modtryksanlæg lukkes i 2029, eftersom det vurderes ikke at være rentabelt med elproduktion uden samproduktion af varme. Det antages desuden, at fjernvarmeproducerende anlæg, der forbruger ledningsgas, ligeledes skal lukke ved udgangen af 2029 uanset andelen af opgraderet biogas i gasnettet.

24
11. januar 2022 kl. 10:17

Hidtil har fluktuerende el kunnet aftages og kompenseres med vandkraft og udveksling mellem landene. Men nu tales om ‘elproduktion version 2.0’, da fluktuerende sol/ vind overstiger 50 pct. Derfor har især Tyskland planer om ‘ellagerreserve’ på 25 pct. af elforbrug.

PtX brint rørnet i Danmark forbundet til Tyskland kan etableres for mindre 4mia kr og kan udnytte især sæson sol/vindenergi.

Samtidig skal det være mulig at føre elledninger direkte fra vind- og solparker til PtX-anlæg for at reducere omkostninger til udbygning og forstærkning af det kollektive elnet. Nettariffer skal også ændres, så store PtX anlæg med elektrolyseanlæg kan få adgang til billigere strøm, hvis anlæggene etablerer sig tæt på f.eks solcelle- eller vindmølleparker.

Energistyrelse har foreslået PtX infrastruktur i form af brint rørnet med 4GW effekt brintrørnet som via Esbjerg forbindes til Tyskland og brintlager ved Hobro til pris mindre end 4mia kr. Se link.

Tidsplan er beregnet til 8 år i alt for nyt rørnet, medens opgradering af nuværende metangas rørnet er væsentlig hurtigere til datalagre som for eksempel Google.

Sæsonlagring vil herved være mulig med rørnet til kommende saltkaverne brintlager ved Hobro

Et samlet brintsystem, der fordeler sig over hele Danmark med samme længde som det nuværende metantransmissionssystem, vil koste omkring 15 mia. kr. i en overordnet overslagspris. Sammenholdes det med nødvendige investeringer i resten af PtX- værdikæden er dette relativt et mindre beløb.

Se link side 36, 37, 39

Transport af gasformige produkter i ny og eksisterende gasinfrastrukturhttps://ens.dk/sites/ens.dk/files/ptx/transport_af_gasformige_produkter_i_ny_og_eksisterende_gasinfrastruktur.pdf

23
10. januar 2022 kl. 17:28

EU og Tyskland har krævet inden 2030 at gasturbine fabrikanter til kraftværker har opdaterede naturgas gasturbiner til 100% brint.

Naturgas fra blandt andet Rusland vil derfor indtil tilstrækkelig udbygning af VE sol/vind energi give elnet energi når ingen sol/vind.

El-produktion backup efter 2030 med brint, når ingen sol/vind en stille overskyet vinterdag/uge, kan lade sig gøre med acceptable virkningsgrader:

Sommer sol og efterår blæsevejr med strøm elektrolyse peak produktion fra sol/vind og elektrisk virkningsgrad >80% (alkalisk elektrolyseanlæg med nikkel elektroder og temperatur <100grader).

Sæson brintlagring i saltkaverne (måske ved Hobro, som Energistyrelsen arbejder med) virkningsgrad 99% (lageromkostninger < 2kr/kg brint).

El produktion med kraftværk naturgasturbiner opgraderet i 2030 til 100% brint (som krævet af EU) med elektrisk virkningsgrad >40%, som svarer til nuværende gas/dampturbiner elektriske virkningsgrader.

Samlet elektrisk virkningsgrad (elektrolyse 80%, brint gasturbine 40%), som ialt svarer til >30% elektrisk virkningsgrad.

Hidtil har fluktuerende el kunnet aftages og kompenseres med vandkraft og udveksling mellem landene. Men nu tales om ‘elproduktion version 2.0’, da fluktuerende sol/ vind overstiger 50 pct. Derfor har især Tyskland planer om ‘ellagerreserve’ på 25 pct. af elforbrug. PtX mangler brint, og kraftværksgasturbiner bliver inden 2030 opdateret til 100 pct. brint med elektrisk virkningsgrad på 40 pct. Så derfor har især Tyskland planer om brintrørnet og lagring i saltkaverner i hele Europa med brint infrastruktur til Jylland inden 2030.

22
10. januar 2022 kl. 07:49

og 1 grad på hundrede år virker ikke specielt hurtigt

Det er så din holdning, Fakta er, at det er en ekstrem stigningstakt sammenligenet med hvad der er sket siden seneste istid. Se her og prøv at forklare os, hvorfor du ikke mener, det er specielt hurtigt - er det bare så enkelt som, at du er død og borte, inden det går helt galt?

Så: Det er retorik som den du præsterer ovenfor, der er med til at give dig prædikatet benægter

Whack!!

21
9. januar 2022 kl. 20:44

Hej Svend Ferdinandsen

Nej, en benægter er en der ikke anerkender fakta...</p>
<p>Lad os først blive enige om hvad fakta er: Det er det der er målt og sket i virkeligheden op til nu. Hvad der KAN ske og MÅSKE vil ske i fremtiden er ikke fakta, særligt ikke indenfor klima. Indenfor astronomi er det en helt anden sag, men der er klimavidenskaben ikke.</p>
<p>Så kan du synes at det er en brist i mig, men jeg synes ikke udviklingen i klimaet hidtil er hverken alarmerende endsige katastrofal.

Hvilke brister du har og hvad du synes er ret uinteressant.

Fakta er, at vi baseret på IPCCs udregninger og anbefalinger via vor repræsentative demokrati har indgået en bindende aftale. Den aftale giver os en afmålt tid, og det er kun klimabenægtere at vi kan takke at den afmålte tid ikke er længere.

20
9. januar 2022 kl. 19:04

Lad os først blive enige om hvad fakta er: Det er det der er målt og sket i virkeligheden op til nu.

Hvis vi kan blive enige om det, så er de mest fanatiske benægtere væk...

Så kan du synes at det er en brist i mig, men jeg synes ikke udviklingen i klimaet hidtil er hverken alarmerende endsige katastrofal.

Det er så en personlig holdning og har intet med fakta at gøre. Det gør det naturligvis besværligt at diskuterer, da det går væk fra fakta og lige i armene på de mest ekstreme benægtere når du konstant forsøger at benægte f.eks temperaturstigninger ved at Trolle om at du ikke syntes at det er alarmerende nok...

Med de kendte tal for CO2's virkning på temperaturen, tænker jeg af og til over, om vi overhovedet har fossiler nok til at fremkalde en klimakatastrofe (hvad det så er).

Da du jo ikke vil definere hvad du vil betegne som "en klimakatastrofe" og ikke vil anerkende det vi ser ind i, så er det udsagn jo gratis. Lidt som at snakke med folk der har den holdning at jorden ikke går under, bare fordi menneskeheden bliver udryddet...

Hvis klimakatastrofe i stedet bliver defineret som en stigning i middeltemperaturen på 2 grader, inden år 2100, så er der rigeligt...

19
9. januar 2022 kl. 16:55

Nej, en benægter er en der ikke anerkender fakta...

Lad os først blive enige om hvad fakta er: Det er det der er målt og sket i virkeligheden op til nu. Hvad der KAN ske og MÅSKE vil ske i fremtiden er ikke fakta, særligt ikke indenfor klima. Indenfor astronomi er det en helt anden sag, men der er klimavidenskaben ikke.

Så kan du synes at det er en brist i mig, men jeg synes ikke udviklingen i klimaet hidtil er hverken alarmerende endsige katastrofal.

Med de kendte tal for CO2's virkning på temperaturen, tænker jeg af og til over, om vi overhovedet har fossiler nok til at fremkalde en klimakatastrofe (hvad det så er).

EU's grønne taksonomi er mere politik end realiteter (videnskab), ligesom IPCC's SPM.

18
9. januar 2022 kl. 16:08

Hvad er modsatsen til en benægter? Det er vel en troende, så det konfirmerer antagelsen at det mere er tro end viden det drejer sig om.

Nej, en benægter er en der ikke anerkender fakta... Det er nærmere det samme som en troende, dvs en der holder fast i sin forudfattede mening på tros af al viden... Hvilket så bekræfter at en benægter kan betegnes som religiøse og i slemme tilfælde som religiøse fanatikere...

17
9. januar 2022 kl. 15:58

Du og dine medklimabenægtere gjort jeres for at forhale udviklingen.

Hvad er modsatsen til en benægter? Det er vel en troende, så det konfirmerer antagelsen at det mere er tro end viden det drejer sig om.

Nu behøver udviklingen vel ikke at gå hurtigere end klimaet, og 1 grad på hundrede år virker ikke specielt hurtigt. Det har sågar taget lang tid overhovedet at kunne måle (udregne) ændringen.

15
9. januar 2022 kl. 08:29

mener biogas er kemisk det samme som naturgas metan

13
8. januar 2022 kl. 21:25

vi får næppe sol og vind nok.

Hvad får dig til at tro det, Svend?

Udviklingen for begge, synes da at overgå alle forudsigelser.

I øvrigt siges det at sol og vind er så billigt at det burde udkonkurrere gassen, så hvis man har lidt tålmodighed burde det gå af sig selv.

Her har du sikkert ret men, er der plads til den tålmodighed?

Det er dyrt at forcere en udvikling, som sikkert kommer alligevel

Lad os se om 5-10 års tid. ?

12
8. januar 2022 kl. 21:16

Naturgas er mindre skadeligt end kul, det foreslås kun som en overgangsfase (lige som atomkraft) og det forsinker den grønne omstilling...

Noget skal vi have når sol og vind mangler, hvad der ses i år, og vi får næppe sol og vind nok. Desuden kan gaskraftværker bruges til grøn gas også.

I øvrigt siges det at sol og vind er så billigt at det burde udkonkurrere gassen, så hvis man har lidt tålmodighed burde det gå af sig selv. Det er dyrt at forcere en udvikling, som sikkert kommer alligevel, og man risikerer at satse forkert.

11
8. januar 2022 kl. 20:27

EU kan politisk betemme hvad der er grønt eller ej. Hvis det var opportunt kunne kul sikkert også indlemmes med passende byrokratiske omskrivninger.

Ja desværre, men naturgas bliver ikke bedre for miljøet af at EU kalder det for "grønt"... Det ligner debatten om biomasse, som Danmark har brugt til at fortrænge kul. Det arbejder vi også på at udfase nu.

Naturgas er mindre skadeligt end kul, det foreslås kun som en overgangsfase (lige som atomkraft) og det forsinker den grønne omstilling...

7
6. januar 2022 kl. 23:01

"Hvis vi begynder at bruge penge på naturgas, så er der jo færre penge til det, der virkelig er løsningen, vedvarende energi. Derfor vil det være en kæmpe fejl, hvis man inkluderer naturgas i en grøn taksonomi. Det er helt absurd og giver ingen mening,« siger han.

Derudover er det sådan i dag, at vedvarende energi i dag er billigere end kulkraft og dermed også billigere end elproduktion med naturgas, påpeger Brian Vad Mathiesen."

Hvorfor skulle vi bruge penge på vedvarende energi, hvis det er så meget billigere, det kan jo så betale sig selv. Pengene kan vi vel bruge på gas, således at vi også har strøm når sol og vind ikke leverer. I øvrigt koster det også noget at have et kraftværk stående som reserve.

Denne modstand mod gas i stedet for kul er den sædvanlige alt eller intet politik

6
6. januar 2022 kl. 20:43

Glemte at bemærke:

PtX til elproduktion forventedes at blive gasformig. Samtidig forventedes en stærk forøgelse af biogas-produktionen.

Derfor fremstod naturgas-kraftvarmeværkerne som en naturlig trædesten. De ville uden stort ståhej kunne gå over på de ny brændsler, efterhånden som de blev til rådighed, og deres reguleringsevne var uovertruffen.

Det gælder i øvrigt stadig. Altsammen.

4
6. januar 2022 kl. 11:44

Danmark er ikke gået fra kulkraft til naturgas til vedvarende energi. Vi er i det store hele gået direkte fra kulkraft til vedvarende energi

Det er en noget forenklet fortælling, BVM er ude i her. Naturgas som "mellemstation" eller "trædesten" var faktisk en del af strategien før årtusindskiftet, men derefter begyndte man at afvikle naturgasenhederne, mens kulenhederne kørte videre. Konsekvensen har været (og er fortsat) unødigt høje emissioner, og fastlåsning af elproduktions-systemet.

Det var og er ren politik, som dels blev formuleret i udtrykket "kul, olie og naturgas", dels blev fremmet vha. nogle absurde CO2-beregninger for decentral elproduktion. Som toppen på kransekagen har vi så fået levetidsforlængelse af centrale værker vha. træpiller.

Til gengæld har BVM absolut ret i at den logiske løsning ville være højere CO2-afgifter. Det kan man f.eks. se i England, hvor en sådan afgift medførte et hurtigt skifte fra kul til naturgas i elproduktionen, hvilket igen resulterede i det hidtil største fald i CO2-emissionen.

3
6. januar 2022 kl. 11:00

Det er rigtig fint vi skal over på VE (som jeg også ønsker)

Vi skal bare lige huske på, at alle råvarerne til f.eks vindmøllekomponenter (tårne/vinger/naceller) ikke kommer fra Danmark, men fra store kemiske industriparker og stålværker.

Og den nuværende energikrise i Europa, vil få den i forvejen trængte europæiske petrokemiske- og stål industri til at lukke og slukke grundet deres store energiforbrug.

Den energi skal på sigt være fossilfri, men her og nu(frem til 2030) er det kun fossil energi primært gas der kan løse problemet, hvis vi ikke må bruge kul.

A-kraft er udelukket. En ny alm. reaktor tager 10+ år at bygge og SMR testanlæg er først klar slut 20érne og reel produktion sikkert først adskillige år senere.

Og selv hvis vi speeder op vil storskala PX2 anlæg også først være klar fra 2030 og frem.

Og så er det for sent - så har Europa tabt store dele af de sidste 4 store industrisksektorer(stål/maskine/bil/petro til andre kontinenter med millioner af tabte arbejdspladser og endnu værre, de sidste store eksportgrupper.

Jeg har ved selvsyn igennem 90érne set en stor petrokemisk industripark i Tyskland med 25000 ansatte blive reduceret størrelsesmæssigt år for år (ved ikke hvor meget der er tilbage i dag) grundet for høje omkostninger primært energi/logistik.

Så ekspertene kan have ret i alle deres teorier, men desværre er det markedsforholdene lige her og nu der bestemmer.

2
6. januar 2022 kl. 10:42

Biogas og naturgas. Kan disse to typer blandes og bruges som blandingsgas? Da vi skiftede fra bygas til naturgas, skulle brændere udskiftes, men er det også tilfældet med skift til biogas? Såfremt det kan blandes, kan biogas indfases i naturgasnettet mens naturgassen udfases. Så skal vi 'blot' få produktion af biogas til at passe med forbruget. Så kan der udlægges arealer til biomasseproduktion for efterfølgende fremstilling af biogas.

Det vil dog næppe være muligt at erstatte naturgassen fuldstændiigt, så en del af forbruget skal omlægges til andre kilder.

1
6. januar 2022 kl. 08:35

God ide, lidt sent, men sæt igang.