EU vil nu for første gang EU stille krav til brændstofforbruget i nye lastbiler. Det er resultatet af de forhandlinger mellem EU’s medlemslande og EU-parlamentet, som blev afsluttet natten til tirsdag.
»Det er utrolig vigtigt, at vi nu også får mindsket klimabelastningen fra nye lastbiler, da det er en sektor, der vokser og som indtil nu ikke har været reguleret i forhold til CO2-udledning,« siger Jeppe Juul, transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd i en pressemeddelelse.
Læs også: EU indbringer seks lande for domstol på grund af luftforurening
EU’s nye regler indebærer også brændstofbesparelser, og en ny lastbil købt i 2025 vil spare næsten 150.000 kroner på brændstof de første fem år, mens en lastbil købt i 2030 vil spare op til 450.000 kroner på fem år, skriver Det Økologiske Råd.
Den nye aftale indeholder også incitamenter til at gå over til nul-emissionslastbiler. Når lastbilproducenter bygger nul-emissionskøretøjer, vil de med de nye regler blive belønnet med lempeligere krav til deres konventionelle lastbiler.
»For første gang er der bindende CO2-reduktionsmål for lastbiler på EU-niveau, sammen med en klar tilskyndelse til at bygge nul- og lavemissionslastbiler,« skriver Europaparlamentsmedlem for De Grønne Bas Eickhout på Twitter.
Læs også: EU er et skridt tættere på miljøkrav til lastbiler
Lastbilerne står i øjeblikket for 22 procent af den totale udledning fra transportsektoren i EU og seks procent af EU's samlede CO2-forurening, selv om de udgør blot fem procent af køretøjerne på de europæiske veje.
Medlemslandene og EU-parlamentet er landet på en reduktion, der er lavere end det udspil, parlamentet havde med til forhandlingsbordet. I oktober vedtog EU-parlamentets miljøudvalg at gå videre med et forslag om, at lastbilerne fra 2025 skal udlede 20 procent mindre CO2 i forhold til i 2019 og 35 procent mindre i 2030.
