EU spænder ben for bilproducenters fup med CO2-tal
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

EU spænder ben for bilproducenters fup med CO2-tal

Illustration: Maren Winter / Bigstock

Nu bliver det sværere for bilfabrikanter at fifle med forureningstallene i forbindelse med brændstoftests. Torsdag vedtog EU-Kommissionens Udvalg for Klimaændringer to forslag, der skal forhindre, at fabrikanterne afrapporterer misvisende CO2-værdier for nye bilers brændstofforbrug.

Med de nye initiativer vil EU skærpe kravene for, hvordan bilfabrikanter skal udføre WLTP-brændstoftests for person- og erhvervskøretøjer. Desuden lukkes det smuthul i reglerne, som gør det muligt at opgive højere CO2-udledninger, end bilerne rent faktisk har præsteret i testene.

Flere bilfabrikanter har benyttet sig af denne mulighed, fordi de kunstigt oppustede udledningstal gør det nemmere at leve op til fremtidens reduktionskrav for CO2 i transportindustrien. Producenterne vil så at sige sætte en kunstig, højere faldhøjde i forhold til den reduktion, der skal ske inden 2030.

Læs også: Bilfabrikanter må ikke indberette for lavt forbrug af brændstof - men gerne for højt

Med tilbagevirkende kraft

Udover at fjerne muligheden for at offentliggøre for høje brændstoftal, bliver de specifikke krav til selve udførelsen af WLTP-tests også præciseret. Blandt andet indskærpes bilbatteriers opladningstilstand og gearskiftemønstre under prøverne.

Sidst men ikke mindst omfatter de nye ændringer også biler, som allerede er blevet WLTP-godkendt. Fabrikanterne skal nemlig også redegøre for, om test af tidligere køretøjer er blevet udført under forhold, der lever op til de skærpede krav.

Læs også: Slap test underminerer aftale: I 2025 må bilerne på papiret øge benzinforbruget

Smuthul udvandede reduktionskrav

Der er to primære årsager til de kunstigt oppustede CO2-udledninger. Det handler både om en udskiftning i metoderne til at måle bilers brændstofforbrug og om fremtidens klimakrav til de selvsamme bilfabrikanter, der laver brændstoftestene.

Frem mod 2030 skal CO2-udledningerne fra nyproducerede biler være 35 procent lavere end i 2021. Men det konkrete udgangspunkt for 2021, som reduktionerne skal laves ud fra, er ikke fastlagt endnu.

Dette skyldes, at man i disse år er i gang med at overgå fra den gamle testmetode ved navn New European Driving Cycle (NEDC) til den nye og mere præcise testmetode World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

For den snart udgåede NEDC-metode har man sat et mål for 2021, hvor nyproducerede biler højest må udlede 95 gram CO2 pr kilometer. Det nye 2021-tal baseret på WLTP-metode skabes på bagrund af fabrikanternes offentliggjorte resultater fra biltest, og man regner i forvejen med, at dette niveau bliver højere end NEDC, fordi den gamle test i høj grad undervurderede realistiske kørselsmønstre.

Sådan pustes tal op

Men i forbindelse med indfasningen af den nye WLTP-test har bilfabrikanterne udnyttet muligheden for at offentliggøre oppustede tal for bilernes CO2-udledning. Undersøgelser fra Europa-Kommissionens Joint Research Center har konkluderet, at fabrikanternes deklarerede tal i gennemsnit var 4,5 procent højere end de egentlige testresultater, og enkelte havde oppustet tallene med 15 procent.

Og nu lukkes muligheden for at offentliggøre forhøjde tal, fordi det skaber et kunstigt højt udgangspunkt for fremtidige reduktionskrav til CO2-udledningen, hvilket gør den fremtidige reduktion lettere at opnå, lyder det i et komiténotat til Folketingets Europaudvalg.

Danmark stemte for

Den danske regering har reageret positivt på forslaget, og ved torsdagens afstemning stemte den for forslagene.

»Forslagene til en ændring af forordningerne vil være med til at sikre mod en potentiel fremtidig udvanding af CO2-kravene for person- og varebiler i perioden efter 2020. Regeringen finder, at det er afgørende at sikre, at der ikke fremover kan ske en sådan udvanding af CO2-kravene og kan af den grund støtte forslagene,« lyder det i komiténotatet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var meget nedslående nyhed da det blev opdaget at bifabrikanterne fuldstændigt ublu fortsatte snyderiet med udlednings tallene så hurtigt efter de sidste snyderi afsløringer.
Mange tak EU fra en lille simpel forbruger der blot magtede at udstøde et sølle suk!

Ps: bare udelever navnene på de fabrikanter der ikke snød.

  • 3
  • 0