EU er et skridt tættere på miljøkrav til lastbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU er et skridt tættere på miljøkrav til lastbiler

Illustration: Andrey Armyagov / Bigstock

I 2025 skal CO2-udslippet fra nye lastbiler i Europa være 20 procent lavere end i 2019. I 2030 skal reduktionen være 35 procent. Dette er resultatet af forhandlinger i EU-parlamentets miljøudvalg, der blev afsluttet torsdag.

Forslaget blev vedtaget med stemmerne 47 imod 6, og aftalen vil være den første af sin slags, der sætter CO2-standarder for lastbiler i EU. Der er dog et stykke veje endnu, før aftalen er endeligt vedtaget - i første omgang skal forslaget videre til afstemning i EU-parlamentet.

Lastbilerne står i øjeblikket for omkring en fjerdedel af udledningerne fra transportsektoren i EU og 6 procent af EU's samlede CO2-forurening.

»Dagens flertal gør vejenes store forureningssyndere mere ansvarlige i forhold til at beskytte klimaet,« siger parlamentsmedlemmet Bas Eickhout til Euractiv. Han har stået i spidsen for forhandlingerne i parlamentet.

Miljøudvalget vedtog desuden et mål for, at fabrikanter i 2025 skal sælge flere nul- og lavemissionslastbiler. Denne andel skal i 2025 være 5 procent af flåden og 20 procent i 2030.

Mere ambitiøst

Miljøudvalget har med dagens aftale hævet ambitionsniveauet for CO2-reduktionerne i forhold til EU-kommissionens oprindelige forslag. Her lød det fra kommissionen i foråret, at CO2-udledningerne for nye lastbiler skulle reduceres med 15 procent i 2025 og 30 i 2030.

Ifølge miljøgruppen Transport & Environment vil skærpede krav til lastbilernes forurening betyde, at fabrikanterne vil udvikle mere brændstofeffektive køretøjer. Dette vil både hjælpe EU med at reducere udledningen af drivhusgasser, og samtidig vil lastbilførerne få økonomiske fordele af nye CO2-krav til køretøjerne. Dette fordi førerne vil kunne spare lidt omkring 280.000 kroner i brændstofforbrug i løbet af de første fem år af bilens levetid.

Tidligere på måneden har Ministerrådet i EU vedtaget en aftale om at reducere personbilers CO2-udslip med 35 procent frem mod 2030.

Læs også: EU-aftale spænder ben for første del af klimaplanen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

“EU er et skridt tættere på miljøkrav til lastbiler” - og så et billede fra Norge, som ikke er et EU-land. Ingen billeder fra EU på lager? :-)

  • 3
  • 2

Det er dog et latterligt lav krav. Heldigvis vil Tesla og virkeligheden da overhale dette mål så det forhåbentlig er undtagelsen at der køre forurenende lastbiler rundt .
Politikker er SÅ meget i lommen på lobbyister at det kan undre at det ikke kaldes korruption!

  • 5
  • 3

Det er dog et latterligt lav krav. Heldigvis vil Tesla og virkeligheden da overhale dette mål så det forhåbentlig er undtagelsen at der køre forurenende lastbiler rundt .
Politikker er SÅ meget i lommen på lobbyister at det kan undre at det ikke kaldes korruption!

Njah! Læg mærke til politikerne gerne strammer reglerne for de private bilproducenter. Anderledes svært er det med den offentlige forurening. For eksempel er der ingen sidste dato for hvornår der må køre dieseltog eller produceres strøm med kul. Det var ellers noget lavere hængende frugter, men politikerne betvivler deres egne evner men har stor tillid til de private producenter.

  • 1
  • 2

Joo, for lastbiler med lavere forbrug sparer ifølge artiklen 280.000kr på det brændstof der ikke skal købes, det burde få efterspørgslen i top.

Hvis lastbilen med ny teknik bliver dyrere i indkøb så tror jeg ikke at at føreren får overskuddet fra brændstofbesparelsen, vognmanden beholder dem nok selv.

  • 1
  • 2

Lastbiler må max køre 4:15 timer ad gangen.
Lastbiler kører rigtig mange km pr. år, 200.000 er ikke unormalt.
Fremstilling af batterier belaster miljøet og klimaet.
Hvis man kører 10.000 0m året og køber en elbil m 90 KWh batteri giver det ikke meget klimafordel for pengene.
Men hvis man putter 600 KWh batterier i en lastbil, giver det meget hurtigt en stor klimagevinst for pengene

  • 7
  • 0

Lastbiler må max køre 4:15 timer ad gangen.

Lastbiler må køre 4:30 timer ad gangen, hvis de holder en pause på mindst 15 minutter, så turen har taget 4:45, kan lastbilen fortsætte yderligere 4:30 efter bare 30 minutters pause.

Hvis vi taler effekten af af omstillings krone er det som du selv er inde på himmelråbende dumt at at starte med de små privatbiler, mens distributinsbilerne aldi netto møbler og hvidevare og den slags biler brænder langt mere diesel af, tilmed hovedsageligt i byerne.

Ved lastbiler til transportcentre kunne godset sendes i kontainer med elektrisk jernbane, så ville det også blive små ture til effektive omlade centraler, eller omlægge jernbanen til af køre helt ind i centrallagrene, det er et spørgsmål om politisk vilje.

Vil det efter omstillingen overhovedet være dyrere af drive de berørte industrier/forretninger?

  • 2
  • 3

Og tror jeg også at man vil se i løbet af få år, en meget stor økonomisk gevinst for vognmanden.
Omstilling til elsdrift vil ske helt af sig selv og hurtigt for lastbiler.


Jo men forudsat at det er hyldevare og at infrastrukturen er på plads, det første kommer helt af sig slv nårefterspørgslen bliver stor nok, det andet med infrastrukturen kræver at politikerne forstår at det ikke bare sker af sig selv, dertil er det for dyrt.

  • 1
  • 0

Virker lidt som politikerne fungerer som fabrikanternes talerør, græsrødderne gør opmærksom på at fabrikanterne kan forbedre diesel brændstoføkonomien med 20%, og så lander kompromiet sjovt nok på 20%, for så er fabrikanterne jo beskyttet mod unfair konkurrance udefra, og de kan fortsætte nogen år endnu.

Hvis de omstiller motoren til biogas så udleder den på papiret slet ikke CO2, uanset om nogen kunne finde på at tanke naturgas (læs fossilt metan).

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten