EU skal overvåge typegodkendelse af biler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU skal overvåge typegodkendelse af biler

Et internt brev i EU afslører, at en undersøgelseskomité nedsat på baggrund af VW-skandalen anbefaler, at EU overtager kontrollen med typegodkendelse af biler.

Som en udløber af 'dieselgate' foreslår en undersøgelseskomité under Europa-Parlamentet, at der oprettes et uafhængigt og ikke-nationalt organ, der i fremtiden skal overvåge typegodkendelser af biler i EU.

Forslaget udspringer af konklusionerne i det udredningsarbejde, EMIS (Europa-Parlamentets undersøgelsesudvalg om emissionsmålinger i bilsektoren) påbegyndte i december 2015, efter at VW-skandalen havde afsløret omfattende snyd med emissionerne hos stort set alle de europæiske bilproducenter.

I det forgangne år har EMIS således afholdt en række høringer med eksperter og forskningsinstitutioner, interesseorganisationer, bilindustri og medlemslande. Ud fra de indhentede erfaringer er medlemmerne i EMIS-komiteen kommet frem til, at et uvildigt EU-organ bør overvåge og sikre en harmonisering af typegodkendelser af biler i EU.

‘Nogle foretrækker det nuværende system, men med et styrket tilsyn fra kommissionen. Andre ønsker et nyt uafhængigt EU-organ,’ skriver komiteen i sine overvejelser.

Bedre tilsyn og fælles sanktioner

Selve forslaget om et uafhængigt organ eller EU-tilsyn kom på bordet ved EMIS' seneste møde i sidste uge mellem EMIS og repræsentanter for typegodkendelsesmyndighederne i Italien, Tyskland, Holland, Luxembourg og tekniske eksperter fra Storbritannien og Frankrig.

Oven på de mange møder og undersøgelser peger EMIS særligt på fire forhold, hvor komiteen mener, at et uafhængigt organ er nødvendigt for at sikre:

  • a) Klare krav til typegodkendelser og afklaring af roller og ansvar.
  • b) Bedre tilsyn med EU-typegodkendelse og markedsovervågning.
  • c) En sammenhængende strategi for, hvornår undtagelser fra forbud mod manipulationsstrategier må anvendes (tilfælde, hvor bl.a. emissionsundtagelser er nødvendige for at undgå skader på en motor).
  • d) Tilstrækkelig anvendelse af sanktioner. EMIS konkluderer, at en række medlemslande i dag ikke har opstillet acceptable sanktioner over for producenter, der snyder på vægten.

Anbefaling til EU-Parlamentet

Arbejdet og konklusionerne hos EMIS skal være med til at danne grundlag for de overvejelser, som IMCO (Internal Market and Consumer Protection) gennemgår forud for deres anbefalinger til ny lovgivning for typegodkendelse af biler inden for EU.

En del af det arbejde består ligeledes i at se på, hvordan de europæiske og amerikanske typegodkendelsesregler kan harmoniseres.

Det samlede arbejde hos EMIS og IMCO udmunder i en rapport med anbefalinger, som Europa-Parlamentet herefter skal tage stilling til.

Kommentarer (1)

Det var da på tide og det lader til det bliver muligt at få igennem.

Der er absolut for svagt, at reglerne er så slappe i EU og konsekvenserne for ikke at overholde reglerne er små.

  • 5
  • 0