EU har sat sig for at blive CO2 neutrale i 2050. Hvis det skal realiseres, skal alle industrier mindske udledningen af drivhusgasser - bilindustrien er ingen undtagelse. Men EU er for slap i deres krav til bilproducenterne, der bør underlægges strengere klimakrav.
Det er budskabet i en ny rapport fra NGO’en Transport & Environment (T&E), der får opbakning af EU-politikeren Christel Schaldemose og transportforsker Niels Buus Kristensen.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
EU er lige så meget en del af problemet som en del af løsningen. De kunne starte med at feje for egen dør ved f.eks. ved korrekt medregning af klimabelastning fra biomasse i elproduktion og ved medregning af klimabelastningen, EUs virke har uden for EUs grænser.
Og så droppe det latterlige udgangspunkt, at vi skal forbruge os ud af den forbrugskrise, som klimakrisen reelt er.
Men kan vi få grøn strøm til elbilerne? Hvis vi lader dem med kul-sort strøm fordi vi ikke har fået etableret a-kraft eller andre fossilfrie elproduktioner giver det i mine øjne ikke så meget mening at købe elbiler. Jeg vil gerne foreslå at fokus kommer over på at verden har en opgave i at fremstille bæredygtig energi til en pris som ALLE kan betale. Også de fattige lande. Om vores biler og andre køretøjer så drives af strøm eller bæredygtigt e-diesel eller e-ethanol, det skal konkurrencen på fremstillingsprisen og driftsomkostningerne nok afgøre.
Overskriften burde lyde: Regulering ikke nødvendig, bilindustrien opnår selv miljømål.
Alternativt kunne man droppe al denne branche regulering, og få benzin og disel med ind i EU ETS, så ville co2 reduktionen automatisk finde sted der hvor det var billigst at opnå reduktionen.