EU-Parlamentet: Biler må udlede 110 procent mere NOx fremover

EU-Parlamentet: Biler må udlede 110 procent mere NOx fremover

Trods vetoforslag fra miljøudvalget har Europaparlamentet vedtaget, at nye dieselbiler må udlede 168 mg NOx pr. kilometer. Det er mere end dobbelt så meget som den hidtidige grænse på 80 mg NOx pr. kilometer.

Dieselbiler må fremover udlede meget mere NOx. Det står klart efter en afstemning i Europaparlamentet i dag.

EU-Kommissionen havde fremsat et forslag, der vil tillade, at dieselbiler udleder op til 168 mg NOx/km, når de testes efter en ny teststandard kaldet Real Drivning Emissions (RDE), fordi bilerne skal testes under kørsel på normale veje - og ikke bare i laboratoriet som i den hidtidige test. Det hidtidige krav har været 80 mg NOx/km for dieselbiler i Euro 6-klassen. Tilladelsen til at øge udledningen skulle gælde frem til 2020, hvorefter dieselbilerne ‘kun’ måtte udlede 50 procent mere NOx end den hidtidige grænse. Argumentet for de højere grænseværdier var, at der er usikkerhed om præcisionen af det måleapparat, der skal bruges under RDE-testen, kaldet Portable Emission Measurement Systems (PEMS).

Nye grænser kan ikke begrundes i måleusikkerhed

Men forslaget mødte hård kritik i Europaparlamentets miljøudvalg, som hæftede sig ved, at unionens egen forskningsenhed, Joint Research Centre, havde målt sig frem til, at den maksimale måleusikkerhed var 30 procent, og at den gennemsnitlige måleusikkerhed var 18,75 procent. Desuden vurderede kommissionens egen juridiske afdeling, at kommissionens forslag om at slække på kravene er i modstrid med målene med den bagvedliggende lovgivning om Euro 6-normerne.

Læs også: Advokater stempler EU’s slækkede emissionsaftale som ulovlig

I december vedtog et flertal i miljøudvalget derfor, at hele parlamentet skulle stemme om at nedlægge veto mod kommissionens forslag. Samtidig opfordrede udvalget kommissionen til - senest i april - at komme med et nyt forslag ‘uden smutveje’ for bilindustrien.

Læs også: Bøder, tests af biler i brug og øget kontrol: EU vil stramme skruen for typegodkendelser

Kommissionen er ikke kommet med noget nyt forslag, men har foreslået flere kontroller på de europæiske veje og en evaluering af de nye udledningsgrænser allerede i 2017, og derfor skulle parlamentet i dag stemme om vetoforslaget. Det ville have krævet et absolut flertal blandt parlamentets 751 medlemmer. Men kun 317 medlemmer stemte for vetoforslaget.

Et knæfald for bilindustriens lobbyister

Resultatet har vakt vrede i parlamentets grønne gruppe

»Europaparlamentet har i dag givet afkald på sit ansvar for at beskytte europæernes helbred. Beslutningen er nærmest en belønning til de bilproducenter, som intet har gjort for at leve op til de lovbestemte grænser for forurening, som EU besluttede i 2007. Dagens afstemning repræsenterer endnu en sejr for bilindustriens lobbyister her i Bruxelles, men den er er også plet på Europaparlamentets ry,« siger Rebecca Harms, der er co-præsident for parlamentets grønne gruppe i en pressemeddelelse.

Læs også: Ngo: Disse fem krav kan gøre EU's NOx-test mere virkelighedstro

Også hos miljøorganisationen Transport & Environment er der hård kritik. Organisationen opfordrer til, at man meget hurtigt får evalueret om de nye udvidede udledningsgrænser er for vidtgående.

Konservative: Veto ville ikke have hjulpet

Blandt de partier, der nedstemte vetoet, er der ikke jubel over afstemningsresultatet, men et veto ville efter deres mening ikke have hjulpet.

»Jeg kunne godt have forestillet mig skrappere krav, men hvis vi havde afvist de nuværende grænser, var der en fare for, at vi i årevis kun ville måle i laboratorierne. Det ville ikke have været et fremskridt for miljøet,« begrunder Peter Liese fra parlamentets konservative gruppe således i en anden pressemeddelelse.

Tidligere tests af dieselbiler har vist, at de udleder 400-500 gange så meget NOx, når de kører på vejene i forhold til, hvad de kan presses ned på under labotorietests. Så selv om grænserne hæves, vil der altså alligevel være tale om en forbedring i forhold til i dag.

NOx-emissioner - fra alle kilder - forårsager omkring 72.000 for tidlige dødsfald om året i Europa.

Kommentarer (9)