EU-Parlament vedtager reform af kvotesystem
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU-Parlament vedtager reform af kvotesystem

Europa-Parlamentet har onsdag eftermiddag stemt ja til dele af et forslag fra EU-Kommisionen om at rette op på EU's utilstrækkelige CO2-kvotesystem.

Parlamentet vedtog, at der fremover skal trækkes 24 pct. af CO2-kvoterne ud af markedet hvert år i stedet for 12 pct.

Kvoterne overføres til en såkaldt markedsstabiliserings-reserven, som er en slags buffer i systemet, der kan opsuge eller frigive kvoter alt efter behov.

Læs også: Analytiker: EU’s CO2-kvoter har ingen effekt

Parlamentet vedtog også, at antallet af kvoter årligt beskæres med 2,2 pct., sådan som EU-Kommissionen havde foreslået, mens et forslag om at beskære antallet med 2,4 pct. om året blev afvist.

Hos Dansk Energi er vicedirektør Anders Stouge positiv over for afstemningsresultatet i en situation, hvor tilliden til CO2-kvotesystemet ligger i ruiner, som han udtrykker det:

»Fra at være nær hjertedøden kan patienten nu begynde at vågne op og røre på sig«, siger han.

Læs også: Skibe og fly går atter en gang fri af krav om at udlede mindre CO2

Han mener videre, at afstemningsresultatet viser, at politikerne nu anerkender, at systemet har ligget underdrejet længe, og at man skal begynde at reparere på det.

Usikkert, hvad det vil betyde for priserne

Anders Stouge vil dog ikke give sig ud i at gætte på, hvad opstramningerne kan betyde for CO2-kvoteprisen, der i øjeblikket er helt nede på 40 kroner pr. ton CO2 mod en forventet pris på omkring 225 kroner pr ton.

»En prisstigning vil nok være meget moderat. Hvis prisen virkelig skulle stige, skulle man have lavet en såkaldt re-basing, hvor landenes loft for CO2-udledninger sættes lig med det den reelle udledning«, siger han.

Læs også: Sidste slag om Europas CO2-kvotesystem på vej

Han tilføjer, at flere landes loft for CO2-udledninger ligger langt over den reelle udledning. Dermed kommer der alt for mange kvoter på markedet.

Nu også kvoter for søfarten

Parlamentet vedtog også et forslag om at indføre CO2-kvoter for skibsfarten. som før har været undtaget fra kvotesystemet.

Et af de mere kontroversielle dele af forslaget gik ud på at indføre en importafgift på CO2-tunge varer, hvilket blandt andet ville ramme cementindustrien.

Ifølge Energiwatch blev dette forslag dog nedstemt af parlamentet.

Læs også: Aalborg Portland forgyldt med gratis CO2-kvoter

Parlamentet demonstrerede også stor uenighed med kommissionen omkring luftfartens CO2-udledning.

Læs også: EU vil ikke begrænse CO2-udledning fra interkontinental luftfart

Parlamentet vil nemlig gerne stramme udledningskrav og reducere antallet af gratiskvoter til luftfarten internt i EU, som allerede er omfattet af CO2-kvotehandelssystemet.

Kommissionen har tidligere foreslået permanent at fritage den interkontinentale luftfart for kvoteregulering i EU.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten