EU lovede ret til reparation af elektronik: I stedet får forbrugerne en manual

Plus30. marts kl. 05:193
vaskemaskine repareres
Selvom en vaskemaskine har en levetid på langt over 10 år, så er reklamationsretten kun to år. Det vil Forbrugerrådet Tænk udvide, så reklamationsretten følger den forventede levetid på et produkt. Illustration: Bigstock/jovanmandic.
Forbrugerrådet Tænk og en lektor i cirkulær økonomi efterlyser udvidelse af reklamationsretten.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det skal være lettere og billigere at reparere i stedet for at udskifte alt fra skærme til vaskemaskiner og støvsugere, er ambitionen med en ny lovpakke fra EU-Kommissionen.

Den skal reducere mængden af elektronikaffald og bidrage til en mere cirkulær økonomi. 

Men lovpakken er alt for uambitiøs, lyder det fra Michael Søgaard Jørgensen, lektor i cirkulær økonomi og bæredygtighed ved Aalborg Universitet. 

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
30. marts kl. 07:20

Den her har Tænk altså fået galt i halsen. Forslaget udspringer jo af "right-to-repair" bevægelsen fra USA, der netop går ud på at give forbrugere og uafhængige reparatører adgang til den information og reservedele de skal bruge for at reparere produkter uafhængigt af producenten. Altså skal navnet forstås som givende forbrugeren ret til at få det de skal bruge for at få foretaget en reparation i det hele taget, ikke at få foretaget en reparation gratis af producenten.

Selvfølgelig ville en udvidelse af reklamationsretten også være dejligt, men det her handler altså om hvad forbrugerens rettigheder er efter den er udløbet. Det er også relevant, selv hvis den forlænges som Tænk ønsker.

2
30. marts kl. 11:39

Den her har Tænk altså fået galt i halsen

Jeg synes, at Tænk tager en vigtig debat. Hvad hjælper det, at jeg får "right to repair", hvis producenten for at billiggøre produktet gør det svært, dyrt eller umuligt at fikse, samtidigt med at det bryder ned kort tid efter reklamationrettens ophør.

Et godt eksempel i dansk sammenhæng er den tidligere hæderkronede virksomhed Danfoss, der i forbindelse med lanceringen af et nyt produkt (Ally), har smidt alle gamle kunder med Link-CC under bussen. Pt kan man ikke endgang installere Link-appen på moderne android. "Right to repair" burde i så fald give adgang til noget API eller source kode, så man selv kan vedligeholde og opdatere. Alternativt kunne Danfoss lave en firmware-update, så "gamle" Link-controllers kunne fjernstyres via Ally. I stedet har Danfoss med åbne øjne valgt at lade nuværende/gamle kunder fuldsteændigt i stikken - det samme gjorde Sonos iøvrigt. Varmesystemer burde kunne holde i 20+ år.

PS: Jeg har tidligere været i dialog med Danfoss vedr Link og Ally. De er ikke villige til at hjælpe. Deres svar er bare - skrot det gamle og køb nyt, jf https://assets.danfoss.com/documents/192590/AM365833785652da-DK0401.pdf

3
30. marts kl. 17:40

Her er så en god årsag til at jeg fortsætter med elvarme - nemt og rent.