EU lovede ret til reparation af elektronik: I stedet får forbrugerne en manual


Det skal være lettere og billigere at reparere i stedet for at udskifte alt fra skærme til vaskemaskiner og støvsugere, er ambitionen med en ny lovpakke fra EU-Kommissionen.
Den skal reducere mængden af elektronikaffald og bidrage til en mere cirkulær økonomi.
Men lovpakken er alt for uambitiøs, lyder det fra Michael Søgaard Jørgensen, lektor i cirkulær økonomi og bæredygtighed ved Aalborg Universitet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Den her har Tænk altså fået galt i halsen. Forslaget udspringer jo af "right-to-repair" bevægelsen fra USA, der netop går ud på at give forbrugere og uafhængige reparatører adgang til den information og reservedele de skal bruge for at reparere produkter uafhængigt af producenten. Altså skal navnet forstås som givende forbrugeren ret til at få det de skal bruge for at få foretaget en reparation i det hele taget, ikke at få foretaget en reparation gratis af producenten.
Selvfølgelig ville en udvidelse af reklamationsretten også være dejligt, men det her handler altså om hvad forbrugerens rettigheder er efter den er udløbet. Det er også relevant, selv hvis den forlænges som Tænk ønsker.
Den her har Tænk altså fået galt i halsen
Jeg synes, at Tænk tager en vigtig debat. Hvad hjælper det, at jeg får "right to repair", hvis producenten for at billiggøre produktet gør det svært, dyrt eller umuligt at fikse, samtidigt med at det bryder ned kort tid efter reklamationrettens ophør.
Et godt eksempel i dansk sammenhæng er den tidligere hæderkronede virksomhed Danfoss, der i forbindelse med lanceringen af et nyt produkt (Ally), har smidt alle gamle kunder med Link-CC under bussen. Pt kan man ikke endgang installere Link-appen på moderne android. "Right to repair" burde i så fald give adgang til noget API eller source kode, så man selv kan vedligeholde og opdatere. Alternativt kunne Danfoss lave en firmware-update, så "gamle" Link-controllers kunne fjernstyres via Ally. I stedet har Danfoss med åbne øjne valgt at lade nuværende/gamle kunder fuldsteændigt i stikken - det samme gjorde Sonos iøvrigt. Varmesystemer burde kunne holde i 20+ år.
PS: Jeg har tidligere været i dialog med Danfoss vedr Link og Ally. De er ikke villige til at hjælpe. Deres svar er bare - skrot det gamle og køb nyt, jf https://assets.danfoss.com/documents/192590/AM365833785652da-DK0401.pdf
Her er så en god årsag til at jeg fortsætter med elvarme - nemt og rent.