EU kræver 5.000 ladestandere til elbiler i Danmark

Danmark skal senest i 2020 have mindst 5.000 offentlige ladere til elbiler, lyder det i et nyt direktivforslag fra EU-Kommissionen. Direktivet skal udbrede ladestandere i hele Europa, så det er muligt at køre EU tyndt i en elbil.

Samlet forventer kommissionen, at der skal bruges otte mia. euro på at opstille 795.000 ladestandere til elbiler i EU. I Danmark vil de 5.000 ladestandere være et enormt fremskridt, da der i dag kun findes 280 offentlige ladestandere til elbiler på landsplan.

Direktivet skal ud over udbredelsen af ladestik også sikre, at der indføres en standard for ladestik til elbiler. Allerede i dag findes der to forskellige standarder på det danske marked; Better Place og Clever 280.

Standerne skal dels være med til at udbrede elbiler i EU og dels være med til at gøre EU til den førende teknologileverandør på området.

»Europa har en mulighed for at etablere sig på et hurtigt voksende globalt marked,« sagde EU's transportkommissær Siim Kallas ifølge Berlingske i går ved præsentationen af forslaget.

**Læs hele historien hos Berlingske Business. **

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når man har en elbil, så er en ladestander dejligt - og flere ladestandere er selvfølgelig endnu dejligere. Specielt fordi pladserne, trods god skiltning, ofte er spærret af alm. biler. Nogle steder er det mere reglen end undtagelsen,

Når det er sagt, så er det næppe ladestanderne, eller en ensretning i stikket, der er hovedproblemet for udbredelsen af elbiler. Til det sidste kan man jo bruge en omformer, hvis det endelig er. De 8 mia. Euro er bedre brugt på at købe biler for pengene. Så skal ladestanderne nok komme af sig selv. Og lad da gerne det foregå i privat regi. Better Place og Clever kan sagtens magte den opgave. Kommer bilerne, får de jo masser af kunder.

  • 0
  • 0

En ting der undre mig meget er, at når der tales om elbiler, så er det udelukkende dem med kun batterier, men skal man have et spirende teknologiskifte, så vil tanker på ladning af plugin-hybrider i samme runde hurtigt kunne give flere kunder ved ladestanderne.

Men, hvorfor er man så fjendske overfor plugin-hybriderne, og i særdeleshed bio-plugin-hybriderne? Der er teknologier som kan anvendes af dem der ikke kan nøjes med en batteri-elbil, hvilket kunne se ud til at være det store flertale, men det nuværende teknologiske niveau for batterielbil.

Dertil kommer tåbelige nye regler om e.g. solceller til private, hvor CO2-fri strøm pumpes ud i nettet hele dagen, hvor man er på arbejde og ingen glæde får af strømmen selv - Hvorfor må man ikke, ikke anvende denne energi til at oplade sin bil (uanset teknologi) på e.g. sin arbejdsplads?

  • 0
  • 0

Jeg går forbi sådanne 4 pladser næsten dagligt. De er altid ledige. Hvorfor skal alle andre bilister inkl. handicapbiler generes af unødig beslaglæggelse af et i forvejen underdækket parkeringsbehov i CPH. I modsætning til hvad @Martin hævder er de ikke optaget, jo en enkelt gang fik en bilist en bøde for at holde der. Vorherre bevares.

  • 0
  • 0

Hvor meget sovs er der egentlig i sådan en ladestander? 10-20 kW? Har kablerne i jorden overskud til dette? Hvis ikke, hvem skal så betale infrastrukturen? Idag er det billisterne der gennem afgifter betaler for dele af vejnettet vejnettet gennem registreringsafgiften og 'grønne' afgifter. Kommercielle selskaber sikre forsyningen af brændstof dertil. Når el-bilerne nu ikke betaler afgift, og det er EU der diktere flere ladestandere, er det så fossile billister der skal betale for det nyeste eksperiment?? Samtidigt med at elbillisterne går fri af regningen?

Jeg ser et meget stort økonomisk hul ude fremtiden ud fra hele det her. ingen grønne afgifter(på elbiler) og ingen registreringsafgifter(elbiler). Kun en ny infrastruktur der skal bygges, og ingen til at betale regningen...

  • 0
  • 0

Jeg ser et meget stort økonomisk hul ude fremtiden ud fra hele det her. ingen grønne afgifter(på elbiler) og ingen registreringsafgifter(elbiler). Kun en ny infrastruktur der skal bygges, og ingen til at betale regningen...

Der kommer selvfølgelig afgift på elbilerne også. Afgiftsfritagelsen for elbiler er kun bestemt for nogle år ad gangen, indtil videre er det store gennembrud jo bare ikke kommet så det er blevet forlænget en del gange.

  • 0
  • 0

Så er der 31 standere pr. PRIVAT ejede elbil. De resterende ca. 1000 køretøjer er offentligt ejede ergo kan de lade op på den plads de parkerer om natten.... Dette cirkus skal stoppes; jo hurtigere jo bedre..

  • 0
  • 0
EV #cleantech #greenclimate #stateofgreen @cphcleantech #Powerlab på #DTU og NEVIC bliv åbnet for 2 år siden med ideen om at forske i, hvordan 5 forskellige batterityper kunne oplades med samme teknology..men ifølge Dansk ElBil Alliance, er der ca 10 forskellige EV'er (biler og vans) i DK--og ALLE batterier er forskellige, mål, vægt, output i Ampere/volt, osv. Nogen skal oplades med 2-fase AC (som derhjemme, men langsamt) nogen kan oplades med 3-fase (hurtigere) og nogen kan sksifte baterrier på vej...men ingen ladestation i Dk kan oplade alle 3 typer på forsvarlige vis! Derfor skal man have en løsning på hele EU--med produktion af EV batterier, batteristandarder, osv. før problemet kan løses..og Danmarks el-oplader net skal udvides...
  • 0
  • 0

... kan de lade op på den plads de parkerer om natten.... Dette cirkus skal stoppes; jo hurtigere jo bedre..

Ladestanderne skal være de steder man besøger - ikke der hvor man bor! Det vil sige: seværdigheder, indkøbscentre, torve, sportshaller, kulturhuse, biografer, sygehuse / bykerne... sådan at man kan lade de par timer man nu er til 'et eller andet'.

Det vil være fornuftigt at firmaer / handelsstandsforeninger / kommuner sponserer opsætningen, mens driften overlades til clever / betterplace / el-selskaber m.fl.

Vi var i Næstved i Fluencen i går, og benyttede lejligheden til at få en god middag i byen. Parkering med ladestander lige i nærheden afgjorde vores valg! ...vær på forkant, og træk kunder til.

  • 0
  • 0

Hvad med at opstille ladestandere langs vejen mellem Bruxelles og Strassbough, så flyttecirkusset kan flyttes med elbiler og lade op undervejs? Det må da spare noget CO2 udledning!

God humor *****

  • 0
  • 0

Hvilket de sikkert ikke forstår. Mange 220V stik på parkeringspladser i byen er fint nok men må på ingen måder være på bekostning af få hurtigladere. Det er hurtigladere der er det afgørende skridt så længere ruter kan gennemføres hvis nødvendigt. Det er bureaukraterne meget ringe til at fatte typisk.

Og der er betydeligt mere end 2 standarder nu. Efter revolutionen i 2006 var der 2 standarder; J1772 lille pistol 230V 2-18kW og så Chademo 50kW jævnstrøm hurtiglader som ligner benzinslangen til et containerskib (tåber). Leaf og iMiev har begge disse stik hvis jeg husker rigtigt. Så senere besluttede tyskerne, som er meget imod at lave elbiler, at de to standarder ville være alt for simpelt så de lavede et nyt stik med 3fase i på op til 22kW (Renault Zoe har kun dette stik). DC fast som Chademo lader selv batterierne direkte så der er ingen lader i bilen. Den tyske kræver lader i bilen. Derefter gik nogle europæiske og amerikanske sammen om at tilføje nogle hurtiglader standarder. Et kombistik ovenpå henholdvis J1772 i USA og den tyske 22kW i europa. Et ganske grimt stik der ligner mandens ædlere dele. http://www.zerotohundred.com/wp-content/up... Den kinesiske og den grønne har vist aldrig set dagens lys. Og derudover har Tesla en til deres roadster og en til deres model S. Den nye er ret så elegant, mere end nogen anden. Et relativt lille stik der kombinerer det hele og endda op til 100kW DC. Ganske dumt at ikke få en god global løsning. Det positive er dog at mange af dem kan samarbejde med en helt simpel adapter eller evt ret simpel kontrolelektronik så de er mere eller mindre elektrisk kompatible.

Det er dog noget rod. Nogle ladestandarder kører med at du selv har kablet med, andre har som en tankstation. Flere af standarderne er lavet sådan at kablet frit kan tages af i begge ender og stjæles.

Suk. Det skal nok løse sig i løbet af et par årtier men kunne gøres på 1/10 af tiden hvis der var lidt begavelse. Men det er der ikke, godnat.

  • 0
  • 0

... Derefter gik nogle europæiske og amerikanske sammen om at tilføje nogle hurtiglader standarder. Et kombistik ovenpå henholdvis J1772 i USA og den tyske 22kW i europa. Et ganske grimt stik der ligner mandens ædlere dele. http://www.zerotohundred.com/wp-content/up... Den kinesiske og den grønne har vist aldrig set dagens lys. ...

Det er dog noget rod. Nogle ladestandarder kører med at du selv har kablet med, andre har som en tankstation. Flere af standarderne er lavet sådan at kablet frit kan tages af i begge ender og stjæles.

Suk. Det skal nok løse sig i løbet af et par årtier men kunne gøres på 1/10 af tiden hvis der var lidt begavelse. Men det er der ikke, godnat.

HELT enig i at standard er vejen frem - det kan for pokker da ikke være så svært :-(

Bare det alle alle ladestandere kunne understøtte både 1 og 3 fase ville være et kæmpe fremskridt. - og tak for linket til tegningen.

  • 0
  • 0

Det var måske en ide at hjælpe boligforeninger til at sætte ladestandere op. I debatten virker den gruppe noget overset, for de kan ikke lade en elbil som en parcelhusbeboer har mulighed for. Man kan jo lade det afhænge af at der reelt er eller kommer elbiler.

  • 0
  • 0

Mystisk - vi har da aldrig haft skattebetalte tankstationer!! Elbiler bliver i forvejen rigeligt subsidieret med markant skattefritagelse; nu må det være nok! Lad private selskaber som Better Place og andre interesserede etablere de nødvendige ladestandere og selvfølgelig tage sig betalt for denne service hos de som benytter den. I andre EU lande, hvor bilafgifterne i forvejen er negligible, kan tilgangen til denne sag jo forekomme helt anderledes, men det kan ikke overføres til DK, hvor staten i forvejen yder voldsom støtte til el-bilisme.

  • 0
  • 0

Mystisk - vi har da aldrig haft skattebetalte tankstationer!! Elbiler bliver i forvejen rigeligt subsidieret med markant skattefritagelse; nu må det være nok! Lad private selskaber som Better Place og andre interesserede etablere de nødvendige ladestandere og selvfølgelig tage sig betalt for denne service hos de som benytter den. I andre EU lande, hvor bilafgifterne i forvejen er negligible, kan tilgangen til denne sag jo forekomme helt anderledes, men det kan ikke overføres til DK, hvor staten i forvejen yder voldsom støtte til el-bilisme.

Og da slet ikke til en anslået pris af ca. 700.000 kr. pr. stander...

  • 0
  • 0

En anden observation på det her rod er størrelsen af stikkene og dermed prisen. F.eks. J1772 som ser sådan her ud http://www.pod-point.com/wp-content/upload... er helt normal 110/220V enkeltfasestrøm. Typisk 16/32A. Prøv at forestil Jer stikket til computeren eller toasteren så sådan ud? Idiotisk ikke sandt? Men fordi det er i en bil kontekst så valgte tåberne at lade designet være et produkt af udseendet af benzinstandere istedet for de helt små stik de burde være. Resultatet er at disse forlængerledninger fra bil til stik koster flere tusinde kr istedet for 20kr i netto. Groft sagt. Og såkaldte ladestandere som er en forlængerledning med et relæ (ingen effektelektronik), er store bokse der ser sådan her ud http://3.bp.blogspot.com/-YPehAZCOFC8/TuEM... og koster 5-10.000kr

  • 0
  • 0

Fra artiklen:

da der i dag kun findes 280 offentlige ladestandere til elbiler på landsplan.

280 ladestandere var det tal der blev indrapporteret til EU for 2011, men artiklen her er jo fra Januar 2013, og uden at fintælle ligger vi nu over 1.000 ladestandere.

Clever har ifølge deres map 93 offentlige ladestik øst for storebælt og 39 vest for storebælt, dvs 132, dog mange som ikke er i aktiv drift.

Better Place har mindst lige så mange lokationer, med i snit 6 ladestik på de landlige lokationer, og rigtig mange stik på dem i København.

Lygten 48 ladestik Gammel mønt 12 ladestik Blågårdsgade 12 ladestik Ørestads boulevard 10 ladestik

http://www.clever.dk/viden-om/find-ladesta... http://danmark.betterplace.com/files/downl...

I øvrigt er det en bindende, altså en aftale hvor vi tilbyder at binde os for 5.000 ladestandere og 200.000 el-biler på gaden inden 2020, mod at hver af de øvrige binder sig for hver deres tilsvarende kvoter.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13...

  • 0
  • 0

Elbilen er teoretisk ideel til arbejds kørsel fra forstæder og ind til bycentrene. Det passer med elbilens naturlige rækkevidde. I den sammenhæng kan elbilen suverænt klare sig uden opladningstandere, idet bilen naturligt tankes op derhjemme om natten. Det er samtidig den opladnings situation, der giver elbilen CO2 mening, idet der kan være overskud fra vindkraft i denne del af døgnet. Der er altså i hundredtusindvis, der med fordel kunne have en af deres biler som elbil, hvis der var nogen økonomisk ide i det! Det er der altså så bare ikke, og derfor er standere til elbiler fuldkommet idioti, med mindre man lever af at producere og stille standere op. Det er det politiske EU, når når det prøver at leve op til standarden i Italien.

  • 0
  • 0

Og da slet ikke til en anslået pris af ca. 700.000 kr. pr. stander...

De fleste nye el-biler kommer med on-board charger, alt de behøver er 400V, dvs at trække 6-8kW mellem 2 faser, et simpelt stik koster ikke 700.000kr.

  • 0
  • 0

[quote]Og da slet ikke til en anslået pris af ca. 700.000 kr. pr. stander...

De fleste nye el-biler kommer med on-board charger, alt de behøver er 400V, dvs at trække 6-8kW mellem 2 faser, et simpelt stik koster ikke 700.000kr.[/quote]

For et stykke tid siden stod der, vistnok på ing.dk, at en stander kostede ca. 700.000. Det var en artikel hvori der blev fremsat forslag om at alle tankstationer skulle have een.

mvh

  • 0
  • 0

For et stykke tid siden stod der, vistnok på ing.dk, at en stander kostede ca. 700.000. Det var en artikel hvori der blev fremsat forslag om at alle tankstationer skulle have een.

Du tænker på denne?

http://ing.dk/artikel/130905-krav-om-lades...

En ABB CHADEMO hurtiglader 22kW med tilslutning og betalingsmodul koster så vidt jeg kan se omkring 70.000kr, et simpelt udtag til din on-board lader må blive meget billigere.

Volvo 22kW on-board lader: http://green.autoblog.com/2012/11/05/new-v...

Eneste udfordring jeg kan se er det skal betjenes af fummelfingrede private, dvs at der skal bruges specielle stik, dels for st sikre at der er slukket under af/på montering, og for at sikre at laderen ved hvor meget den må trække, 6-10-13-16-32amp, ellers kunne et CEE stik til under 50kr og en stump kabel gøre det.

http://www.harald-nyborg.dk/p8744/cee-vaeg...

De 95-98% af alt ladning skal foregå ved bopælen, og få kW vil dække behovet.

  • 0
  • 0

Der bør køres direkte på strøm, og oplades undervejs til lokal transport som batteribil. Batteribilproducenterne kan vel også lave andet. Den "rene" elbil kan endda produceres i Randers, og vil bruge ca. 1/4 af en batteribils forbrug, i kollonner af ca. 10 på Elbilmotorvejen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten