EU klar med kompromis: Hastighedsbegrænsning i biler bliver valgfri
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU klar med kompromis: Hastighedsbegrænsning i biler bliver valgfri

PLUS.
Illustration: jossnat/Bigstock

Med nye regler bliver teknologien intelligent hastighedstilpasning gjort obligatorisk i nye biler i EU. Det bliver dog valgfrit at benytte den, og det er godt nyt, for teknologien er stadig umoden, mener den internationale bilorganisation FIA.

Er det en del af glæden ved selv at køre sin bil, at hastighedsgrænsen i ny og næ kan overskrides? Eller kan vi lige så godt vænne os til, at personbiler i fremtiden ikke blot kører selv, men også overholderne reglerne? Det har der været stor debat om i EU, som netop har fået en aftale om obligatorisk

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

sikkerhedsudstyr i nye biler på plads, først i EU-Kommissionen i slutningen af marts, mens Europaparlamentet godkendte aftalen onsdag i denne uge. Europaparlamentsmedlem Róża Gräfin von Thun und Hohenstein fortæller, at særligt ISA-teknologien automatisk hastighedsregulering skabte en del kontroverser under arbejdet med at få vedtaget de nye regler. »Men jeg synes, vi har fundet et godt ko...