EU idømmer glas-kartel gigant-bøde

Repræsentanter fra de fire glasproducenter, der dominerer det europæiske marked, mødtes i al hemmelighed på hoteller og restauranter, hvor de aftalte, hvordan de kunne hæve priserne på planglas.

I 2005 blev de afsløret gennem razziaer, og nu har EU-Kommissionen idømt virksomhederne en bøde på 3,6 milliarder kroner.

Dømte ejer danske virksomheder

De dømte virksomheder er Saint Gobain, der ejer danske Scanglas, engelske Pilkington, der også sidder på en stor del af markedet i Danmark, amerikanske Guardian og japanske Asahi, der ejer Glaverbel, som også har haft en del aktivitet i Danmark.

Kommissionen fik presset den japanske producent Asahi til at tilstå og samarbejde med kommissionen. Derfor er japanerne sluppet med en bøde på 487 millioner kroner. Hårdest gik det ud over Guardian, der fik en bøde på 1,1 milliard kroner, mens Pilkington og Saint Gobian hver skal betale omkring en milliard kroner.

Ulovlighederne, hvor virksomhederne mødtes og aftalte mindstepriser, prisstigninger, og hvem der skulle starte priskarussellerne, stod på fra begyndelsen af 2004 til begyndelsen af 2005. I den periode solgte de tilsammen planglas for næsten 13 milliarder kroner.

Mærkelige prisstigninger i Danmark

Efterforskningen begyndte, efter et svensk firma havde tippet de svenske konkurrencemyndigheder. Derefter fulgte efterforskning i blandt anden Tyskland, Frankrig og Storbritannien.

Den danske konkurrencestyrelse har ikke været med i den aktuelle sag. Men det er ikke usandsynligt, at det danske marked også er blevet ramt, eftersom vi har importeret alt planglas, siden den eneste danske producent, Korsør Glasværk, lukkede.

I 1996 lavede styrelsen således en undersøgelse, der viste, at det danske marked for planglas var domineret af fire producenter, der tilsammen sad på 93 procent af markedet. Scanglas og Pilkington havde alene 70 procent af markedet.

De primære aftagere af planglas er de virksomheder, der former og forarbejder det til termoruder, brandsikkert glas og spejle. Og de danske glarmestre har lagt mærke til prisstigningerne gennem de senere år, fortæller direktør i Glarmesterlauget, Hans-Georg Nielsen.

»Selskaberne har i mange år forsøgt at hæve priserne, men de har været ret konstante. I 2004 kom der så pludselig breve fra dem alle sammen med krav om et oliepristillæg - og de nævnte cirka de samme beløb. Jeg kan ikke sige, om det havde noget at gøre med prissamarbejdet. Men dengang lod vi det passere, for det virkede meget rimeligt i lyset af de stigende oliepriser på det tidspunkt,« fortæller han.

Gennem de seneste år er priserne for planglas i Danmark efter Hans-Georg Nielsens skøn steget fem-ti procent om året.

Dokumentation

EU-Kommissionens pressemeddelelse