EU godkender omstridt statsstøtte til Femern-forbindelse

Danmarks støttekroner til Femern-forbindelsen er helt efter bogen. Så dan lyder konklusionen fra EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager i en pressemeddelelse fra Bruselles.

Rederiet Scandlines, der driver færgerne mellem Rødby og Puttgarden, står bag klagen til EU-kommissionen. Færgeselskabet mener, at statsstøtten til Femern-projektet er decideret ulovlig i den model, som er udstukket for den offentlige finansiering.

Læs også: Ny rapport: Scandlines kan underbyde Femern-tunnel med en tredjedel

Men den holdning deles altså ikke af den danske kommissær. Uagtet om den statsfinansierede del af forbindelsen gælder som statsstøtte, følger pengeplanen under alle omstændigheder EU-reglerne, fordi den »fremmer udførelsen af et vigtigt projekt at fælles europæisk interesse,« lyder begrundelsen blandt andet.

»Tvetydig udmelding

Derudover er Femern-forbindelsen til gavn for både økonomi og befolkning, tilføjer Margrethe Vestager, der hæfter sig ved at tunnelen vil gøre rejsetiden mellem de nordiske lande og det øvrige Europa meget mindre.

»Derfor er jeg meget glad for, at vi i dag har godkendt den offentlige finansiering af projektet efter EU’s støtteregler,« understreger hun i meddelelsen.

Læs også: Budget-chok: Femern mangler 4 milliarder kroner

Scandlines vil læse afgørelsen igennem før selskabet kommentere på udviklingen. Dog oplyser rederiets kommunikationschef, at man er overrasket over en »svag og tvetydig udmelding,« skriver Ritzau ifølge DR.

EU selv skal også spytte et støttebeløb i projektet, som forventes at koste 64,4 milliarder kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ligesom de har godkendt statsstøtte i form af garantier og direkte EU-støtte til Storebæltsforbindelsen, Øresundsforbindelsen, Brennertunnelen og tusinder af andre projekter.

Stort set alle motorveje i Spanien har fået EU-støtte, har du nogensinde set et byggeskilt i Spanien på et offentligt byggeri uden et EU-flag?

Sjovt nok at det er den danske stats "støtte" som angribes, den består jo kun af garantier for lånene, og det er meningen denne "støtte" ikke skal koste den danske stat en eneste krone, hvis alt går vel. EU støtter derimod Femernforbindelsen med et kontantbeløb, der er da i langt højere grad tale om statsstøtte. Hvad er bedst: Billige lån eller en check?

Scandlines er kun ude på at forhale og forplumre Femernforbindelsen, deres kritik er altid uberettiget, og det er der nu "dom" for, tak for det.

Til det kapitalfondsejede Scandlines: "Få styr på juraen eller klap i, og sæt så ågerpriserne ned på Helsingborg-Helsingør, Rostock-Gedser og Rødby-Puttgarden hvor I har monopol"

En monopol-virksomhed som har gjort alt for at forhindre konkurrence klager deres nød over EU "forhindrer" fri konkurrence, jeg går lige ud og brækker mig.

Artikel: "Konkurrencestyrelse kulegraver færgeselskaber" http://politiken.dk/oekonomi/ECE15517/konk...

  • 18
  • 4

Femern forbindelsen er kun skabt fordi Flemming Hansen ville have noget som eftermæle - han gjorde alt for at den blev vedtaget, inden han gik af som minister.

De efterfølgende ministre har bare fulgt trop - for en minister der indrømmer fejl på andres vegne er færdig i politik.

Hele projektet er baseret på fejlagtigt grundlag, men enhver der har forsøgt at påvise dette, enten via aktindsigt eller nye selvbestaltede analyser, er blevet afvist med henvisning til mørklægningsloven eller at de benyttede tal ikke ligger i en brugbar form, og derfor ikke kan vises til offentligheden.

Hvordan kan et projekt af denne størrelse få lov til at fortsætte, når grundlaget gang på gang er draget i tvivl?

  • 2
  • 20

Inden i kommer for godt igang med alle jeres argumenter.

Så overvej lige følgende.

Femern forbindelsen er en konsekvens af projektet på Øresunds forbindelsen.....Da aftalen med Svenskerne om forbindelsen skulle indgås, havde Svenskerne 1 specifikt krav til Danskerne hvis Svenskerne skulle sige ja, og det var at Danmark skulle forpligtet sig til at arbejde for en Femern forbindelse....

Med andre ord, denne forbindelse kan KUN blive til noget, fordi vi som nation har forpligtet os til det politisk.

Mvh Dennis

  • 2
  • 6

Da aftalen med Svenskerne om forbindelsen skulle indgås, havde Svenskerne 1 specifikt krav til Danskerne hvis Svenskerne skulle sige ja, og det var at Danmark skulle forpligtet sig til at arbejde for en Femern forbindelse....

Stiller Sverige så med en underskudsgaranti for 50% af investeringen? Hvis det utænkelige skulle ske, at der ikke kommer nok indtægter til at dække afdrag og renter, hvad gør vi så? Sender regningen til Sverige? Sender regningen til Tyskland? Eller er der en privat EQ fond der hver måned hiver penge op af lommen og dækker underskudet?

Hvis Femern-forbindelsen var en rigtig god forretning, så ville private stå i kø for at finansiere den. Det gør de ikke.

  • 2
  • 9

Hvis Femern-forbindelsen var en rigtig god forretning, så ville private stå i kø for at finansiere den. Det gør de ikke.

@ Hans Schou

Hans det kan slet ikke lade sig gøre. Staten må ikke støtte private virksomheden på den måde, det er netop konkurrenceforvridende. Så private virksomheder får slet ikke mulighed for at bygge forbindelsen.

Det er ingen hemmelighed, at Femernforbindelsen kun hænger sammen hvis forbindelsen får adgang til billige statsgaranterede lån. Lad være med at falde på halen over den "nyhed", det samme gælder Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen - det er ingen nyhed, og det er politisk vedtaget med et meget stort flertal at man vil yde de garantier.

Derfor står private virksomheder ikke i kø, konstruktionen med private virksomheder der skal tjene penge til deres aktionærer, konkurrerer med et privat færgerederi og får statsstøtte er simpelthen uspiselig. Derfor er Femern et 100% offentligt ejet selskab hvor et eventuelt overskud går til staten og et eventuelt underskud dækkes af staten.

Staten kan garantere overfor et offentligt ejet selskab, ligesom staten garanterer forsvaret, politiet, Vejdirektoratet og så videre. Men ikke private virksomheder.

Og det er så den garantistillelse der er indenfor EU´s regler, besluttet demokratisk og helt by-the-book.

  • 11
  • 1

Med andre ord, denne forbindelse kan KUN blive til noget, fordi vi som nation har forpligtet os til det politisk.

@ Dennis Deleuran

Dennis det er ikke korrekt.

At man er forpligtiget til at "arbejde for en fast forbindelse over Femern bælt" som der står i aftalen om Øresundsforbindelsen er ikke det samme som at Danmark skal bygge Femernforbindelsen.

1) Danmark kan slet ikke forpligtige sig til en Femernforbindelse, da den slet ikke kan lade sig gøre uden tysk godkendelse.

2) Danmark har jo ikke indgået aftalen om Øresundsforbindelsen i blinde. Man har læst teksten først, og vedtaget den politisk. Den er ikke "påtvunget" af svenskerne.

3) Danmark får samfundsmæssigt mest ud af Femernforbindelsen. En positiv samfundsforrentning på 5,6% mod 5% for Europas vedkommende. Desuden får vi opgraderingen af Sydbanen til 9 mia. kr. betalt af brugerne af Femernforbindelsen, der i høj grad bliver svenskere og tyskere.

4) Femernforbindelsen bygges i høj grad til interskandinaviske godstog fra Sverige til Tyskland, men det bliver altså ikke gratis for svenskerne at køre via Danmark. Alternativet er færger fra Sydsverige direkte til Tyskland, det får Danmark intet ud af.

5) Ender Femernforbindelsen med at give overskud eller opretholdes brugerbetalingen efter forbindelsen er betalt tilbage, tilfalder hele overskuddet Danmark. Forbindelsen forventes tilbagebetalt efter 39 år, men bygges til at holde i 120 år.

6) Hvis Danmark virkelig ikke ønskede en Femernforbindelse havde vi beslutte os for en bro, som sandsynligvis aldrig var blevet godkendt af tyskerne, og så var det hele faldet til jorden, men Danmark havde opfyldt sine forpligtigelser fra Øresundsaftalen. Men nu forholder det sig sådan, at et stort flertal i folketinget ønsker Femernforbindelsen.

7) Danmark smider 4 milliarder kroner i en ny Storstrømsforbindelse, det står der intet om i Øresundsaftalen, men viser Danmark selv er interesseret i forbindelsen og interesseret i betalende svenske godstog skal køre igennem Danmark. Ellers kunne vi have nøjes med en renovering af Storstrømsbroen.

8) Danmark har helt klart en interesse i at flytte godstog fra den travle passagertogsstrækning Ringsted-Fredericia til den mindre trafikerede Sydbane. Navnligt kapaciteten på Storebæltsforbindelsen og på Vestfyn halter. Om få årtier tager vedligeholdelsesarbejderne af Storebæltstunnelen fart, og så er der kun et spor ledigt om natten, da tunnelrørene skal lukkes på skift for vedligehold.

  • 13
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten