EU godkender lavere dansk statsstøtte til Femernforbindelsen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU godkender lavere dansk statsstøtte til Femernforbindelsen

Illustration: Scandlines/Lars Sørensen

EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, godkendte fredag en mindre omfattende dansk statsstøtte til Femernforbindelsen end den, der oprindelig var lagt op til.

Rederierne Scandlines og Stena Line klagede over EU-Kommissionens godkendelse af statsstøtten og vandt i 2018 klagesager ved EU-domstolen. I afgørelsen fastslog domstolen, at EU-kommissionen ikke havde undersøgt sagen ordentligt, før den godkendte støtten. Derfor annullerede domstolen EU-godkendelsen.

Siden har EU-Kommissionen genbehandlet den danske ansøgning om at måtte yde statsstøtte, og fredag faldt så Margrethe Vestagers afgørelse:

»Efter en tilbundsgående undersøgelse har vi konkluderet, at de danske foranstaltninger til støtte for dette projekt af fælleseuropæisk interesse er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, da projektets positive virkninger klart opvejer for potentielle konkurrencefordrejninger,« forklarer hun i en pressemeddelelse.

Læs også: EU-Domstolen underkender dansk statsstøtte til Femern

Scandlines har sendt flere klager og indsigelser vedrørende tunnelprojektet, som den daværende transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) fortalte i 2018. Og direktøren for rederiet Søren Poulsgaard Jensen har da også vedkendt sig, at selskabet har en betydelig interesse i at forsinke projektet.

»Det ville være løgn at påstå, at en udskydelse af Femern ikke er positivt for os. Når en stor konkurrent truer med at åbne lige ved siden af, er det jo en stor ændring,« sagde han således til JP Finans i 2016.

Udover klagen over Danmarks statststøtte har Scandlines også klaget over de tyske myndigheders godkendelse af projektet. Den sag kører ved forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Femern A/S besvarede ifølge sin hjemmeside klagepunkterne skriftligt sammen med de tyske myndigheder i efteråret 2019, og domstolen fastsatte i december sidste år, at klagerne ville blive mundligt behandlet mellem 15. september og 1. oktober i år.

Begrænser statsstøtte

Men klagen har alligevel ikke været frugtesløs. Den danske stat har nemlig måttet begrænse statsstøtten for at få den godkendt, fremgår det af pressemeddelelsen.

»Derudover har de danske myndigheder efter at have drøftet sagen med Kommissionen foretaget visse ændringer af projektets finansieringsstruktur. Ændringerne omfatter bl.a. en begrænsning af den offentlige finansiering til det minimum, der er nødvendigt for at gennemføre investeringen, dvs. at brugen af statsgarantier og statslån blev begrænset, så de højst dækker 9,3 mia. euro af gælden og højst i de første 16 år af driften,« står der i pressemeddelelsen.

Læs også: ANALYSE: Derfor er Scandlines og den danske stat blevet dødsfjender

Hos Scandlines er adm. direktør Søren Poulsgaard Jensen – foreløbig – tilfreds med afgørelsen.

»Vi glæder os til at læse godkendelsen i sin helhed, men vi kan konstatere, at vi har fået medhold på de væsentligste klagepunkter. Vi har ikke blot fået opbakning for mange af vores klagepunkter, men med dagens meddelelse har vi fået Europa-Kommissionens ord for, at der er tale om statsstøtte. Vi har også fået Europa-Kommissionens bekræftelse af, at støtten er begrænset beløbsmæssigt, samt at den ikke længere kan løbe i 55 år, men højst i de første 16 år efter åbningen af en Femern-forbindelse. Det har vi ønsket og forventet i hele forløbet, og det giver os et helt andet grundlag at operere og at konkurrere på, hvilket vi selvsagt er tilfredse med,« siger han i en pressemeddelelse.

Læs også: Tysk rapport: Færger vil snuppe en fjerdedel Femern-indtægter hvert år

Scandlines afventer offentliggørelsen af Europa-Kommissionens beslutning i sin helhed, før der kan tages stilling til, om der er punkter i beslutningen, der skal ankes.

Ministerium: Økonomien holder stadig

Ingeniøren har spurgt Transport- og Bygningsministeriet om, hvad afgørelsen og ikke mindst begrænsningerne i statsstøtten betyder for forbindelsens økonomi og rentabilitet. Til det svarer ministeriets pressemedarbejdere på en mail:

»På baggrund af dialogen med Kommissionen om de fremadrettede økonomiske vilkår er det ministeriets og Femern A/S’ klare vurdering, at Femern Bælt-forbindelsen fortsat har en robust økonomi.«

Ministeriet forventer at modtage afgørelsen inden for få dage og vil herefter læse den grundigt igennem, skriver medarbejderen i mailen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Det har vi ønsket og forventet i hele forløbet, og det giver os et helt andet grundlag at operere og at konkurrere på, hvilket vi selvsagt er tilfredse med,« siger han i en pressemeddelelse."

Giv mig lige et par forklaringer på, hvorfor Scandlines skulle ønske at opretholde driften på Rødby-Puttgarden som de konstant siger de vil, når de ikke opretholdte den på Storebælt hvor trafikken er tre gange større.

  • 8
  • 1

Fra linket

Ændringerne omfatter bl.a. en begrænsning af den offentlige finansiering til det minimum, der er nødvendigt for at gennemføre investeringen, dvs. at brugen af statsgarantier og statslån blev begrænset, så de højst dækker 9,3 mia. EUR af gælden og højst i de første 16 år af driften.

16 år og 9.3 mia... Hvis hvert at de 2 motorvejs rør koster det samme som jernbane delen.. så synes jeg motorvejen at har fået meget. Et biltog vil "let" kunne flytte de få personbiler der tør køre igemmen. Et uheld med en dødsbrand i tunnel, så tror jeg svenskerne kører via Fyn.😀

  • 0
  • 7

Det er biler, lastbiler og busser der betaler hovedparten. Togdelen kommer ikke til at betale forbindelsen. Scandlines ønsker blot at tvinge forbindelsen til at kræve store billetpriser og højere renteudgifter, så rederiet kan fortsætte med "monopolpriser".

  • 6
  • 1

De ønsker at forsinke projektet for at malke deres guldkalv så længe som muligt, selvfølgelig lukker de så snart lastbilerne forsvinder, tunnelen er hurtigere.

  • 2
  • 0

Giv mig lige et par forklaringer på, hvorfor Scandlines skulle ønske at opretholde driften på Rødby-Puttgarden som de konstant siger de vil, når de ikke opretholdte den på Storebælt hvor trafikken er tre gange større.

Scandlines var frem til 2007 ejet af den danske og tyske stat, hvor man naturligvis ikke ønskede at konkurrere med det statsejede Sund og Bælt på Storebælt.

I 2007 lavede man Femernprojektets største fejl, ved at sælge Scandlines til kapitalfonde. De har lige siden med success aktivt modarbejdet den faste forbindelse. De ved godt at forbindelsen kommer, men de ønsker at udsætte åbningen så længe som muligt, og gerne indtil scrapværdien på færgerne er nået. Forbindelsen er en gulvkalv, og der er ingen konkurrenter der ønsker at etablere sig, så længe en fast forbindelse er på vej.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten