Fremover kan danskernes biler komme til at køre på amerikanske sojabønner. Sojabønner fra USA har ikke tidligere været godkendt som et bæredygtigt biobrændsel i EU, men det har Europa-Kommissionen netop lavet om på.
Kommissionen fastslog i tirsdags, at amerikanske sojabønner, som er miljøgodkendt i USA, også lever op til bæredygtighedskravene i EU’s direktiv for vedvarende energi. Det skriver kommissionen i en pressemeddelelse.
Godkendelsen betyder, at EU-lande nu kan bruge amerikanske sojabønner til biodiesel.
Læs også: Miljøorganisation: Regeringens vision om biobrændsel er mere til skade end til gavn
En EU-rapport fastslog ellers i 2015, at biobrændsler, som for eksempel bruges i biodiesel, kan være skadelige og føre til øget CO2-udledning. Det skyldes, at der er store negative konsekvenser ved at rydde et areal til at dyrke eksempelvis sojabønner. Skov fældes, moser drænes for at gøre plads. Hertil kommer, at yderligere skov fældes for at erstatte de fødevarer, som produktionen fortrænger.
Bæredygtighedskrav
I EU skal biobrændsler leve op til en række bæredygtighedskriterier, som er beskrevet i EU-direktivet om vedvarende energi (VE-direktivet). Kriterierne er blandt andet lavet for at undgå skovrydning.
Kriterierne kræver for eksempel, at besparelsen i udslip af drivhusgasser skal være mindst 50 %, når man anvender de gældende biobrændstoffer. Biobrændstofferne må desuden ikke fremstilles af råmaterialer fra et areal med høj biodiversitetsværdi eller fra arealer med stort kulstoflager.
Når EU godkender amerikanske sojabønner som biobrændsel, gælder det SSAP-godkendte soja-bønner. SSAP sætter USA’s egne bæredygtighedskrav til produktionen af sojabønner. Europa-Kommissionens godkendelse betyder derfor, at kommissionen har vurderet, at SSAP-kravene er på samme niveau som bæredygtighedskriterierne i VE-direktivet.
Læs også: Klimarådet: Dårlig ide at opfylde klimamål med biodiesel
Det er miljøorganisationen Transport and Environment uenige i. De mener, at dyrkning af SSAP-godkendte sojabønner netop kan risikere at bidrage til skovrydning.
I et høringssvar skriver organisationen, at de amerikanske SSAP-krav ikke er på højde med en række af kravene i det europæiske VE-direktiv.
»Den mangelfulde bæredygtighed går imod en af hovedkriterierne i VE-direktivet og tillader i bund og grund skovrydning, fordi skove med stort kulstoflager kan blive ryddet for at dyrke soja,« skriver Transport and Environment som et af eksemplerne.
Sidst i høringssvaret konkluderer organisationen:
»Det virker tydeligt, at SSAP ikke lever op til EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændsler.«
