EU giver ny milliard-støtte til at køre hurtige eltog til Rødby
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU giver ny milliard-støtte til at køre hurtige eltog til Rødby

Banedanmarks visualisering af jernbanen mellem Ringsted og Rødby, når den bliver elektrificeret og opgraderet til 200 km/t. Foto: Banedanmark

En appelsin af de store dumpede torsdag ned i turbanen hos transportminister Ole Birk Olesen (LA) og hans statslige projektselskab Femern A/S, som planlægger byggeriet af verdens længste sænketunnel til Puttgarden.

Det skete, da Europa-Kommissionen tildelte jernbanen fra Ringsted til Rødby yderligere næsten en milliard kroner i støtte. Pengene skal ifølge en meddelelse fra kommissionens repræsentation i Danmark bruges til at øge hastigheden på strækningen til 200 km/t, elektrificere den og udstyre den med det nye signalsystem ERTMS.

Højeste støtte blandt 39 projekter

Ifølge en pressemeddelelse fra Transportministeriet går pengene til anlægsarbejdet på strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster samt til ni broer på Lolland.

Arbejdet på jernbanen til Nykøbing Falster er allerede gået i gang, fordi politikerne gerne vil støtte pendlerne på strækningen.

Læs også: Politisk finte: Danmark bruger 13 milliarder på Femern-forbindelse før tysk godkendelse

Regningen skal imidlertid ikke betales af statskassen, men af brugerne af Femern-tunnelen, som ganske vist tidligst åbner i 2028.

Statstraktaten med Tyskland fra 2008 gav nemlig Danmark lov til at benytte indtægterne fra tunnelen til at betale for landanlæggene, herhjemme altovervejende jernbanen til Rødby. Tyskland må til gengæld hente pengene til en spritny jernbane til Puttgarden i statskassen. Det er prisen for, at Danmark bærer hele den økonomiske risiko for den over 50 milliarder kroner dyre tunnel.

Læs også: Historisk beslutning på plads: Politikere siger god for Femern-tunnel

Derfor falder pengene også på et tørt sted, eftersom budgettet har været under pres. Det skyldes bl.a., at Danmark måtte opgive at få udbetalt en del af støtten til selve tunnelbyggeriet, som EU ellers havde lovet at bidrage til. Det skyldes den store forsinkelse på byggeriet, som igen er forårsaget af, at myndighederne i den tyske delstat Slesvig-Holsten stadig ikke har udstedt en miljøgodkendelse.

Støtten på i alt 123 millioner euro er den største, EU-Kommissionen i denne omgang uddeler fra puljen, der går under navnet Connecting Europe Facility. I alt en milliard euro går til 39 forskellige projekter.

Med den nye appelsin har EU foreløbig lagt knap syv milliarder kroner i Femern A/S' kasse, fremgår det af pressemeddelelsen fra Transportministeriet.

Langt det største beløb er udbetalt i støtte til at projektere selve tunnelen.

Søger om støtte igen, når tunnelen skal bygges

Femern A/S vil genansøge om støtte til den kommende budgetperiode, der starter i 2021. Derfor er det også overvejende sandsynligt, at støtten til anlægsfasen kommer til at overstige de i alt 5,8 milliarder kroner, der står i budgettet, for allerede inden der er støbt et eneste tunnelelement, mangler der kun en halv milliard kroner.

Læs også: Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

EU-støtte til Femern-tunnellen (mio. kr.)

Projekt Projektering Anlæg I alt
Tunnelen 1.377 4.389 5.766
Jernbanen til Rødby 266 920 1.186
Samlet for Femern-projektet 1.643 5.309 6.952

Kilde: Transportministeriet

Ole Birk Olesen erklærer sig »meget tilfreds« med EU-støtten.

»Den understreger Europa-Kommissionens meget stærke opbakning til Femer Bælt-projektet. Den er vi selvfølgelig glade for,« siger transportministeren, som ellers må kæmpe med en yderst skeptisk tysk miljøbevægelse.

Læs også: Tysk naturfredningsforening: Alt for få godstog til Femern-tunnel

»Tildelingen er også en anerkendelse af, at der er god fremdrift i opgraderingen af de danske jernbanelandanlæg,« tilføjer han og lover kortere rejsetid til hovedstaden for pendlerne fra Sydsjælland og Lolland-Falster.

Læs også: Femern-overraskelse: Pendlerne i Østdanmark får nu jernbane til 7,5 milliarder kr.