EU giver millioner til udvikling af hurtig-elfærge
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU giver millioner til udvikling af hurtig-elfærge

Urban Water Shuttle – en batteridrevet passagerfærge, bygget som katamaran i aluminium. Den elektriske hurtigfærge skal dække persontransportbehovet mellem Hurum (Buskerud), Nesodden (Akershus) og Oslo centrum Illustration: Maritime Clean Tech

Hurtigfærgen skal demonstreres i Rogaland på strækningen Stavanger-Hommersåk inden 2022.

Den skal have plads til 150 personer og 20 cykler, og tophastigheden opgives til at være 23 knob. Yderligere detaljer om færgen er ikke offentliggjort endnu.

Parallelt med udviklingen af færgen skal der udføres studier og lægges planer for nuludslips-hurtigfærger på andre strækninger i europæiske farvande, blandt andet nær London og på en kanal i Belgien.

Hurtigere produktion

Hurtigfærgen skal udvikles efter et modulprincip, så den let kan tilpasses nye strækninger med andre behov. Efter planen skulle dette indebære, at man kan spare 70 procent af omkostningerne til arbejdstimer. Ligeledes skal produktionsomkostningerne sænkes med 25 procent.

Det er Rogaland fylkeskommune, der er projektleder, med NCE Maritime Clean Tech og en række af deres medlemsvirksomheder som norske partnere.

Horizon 2020

Udviklingen af en elektrisk hurtigfærge, der skal sejle fra 2022, er støttet med med 110 millioner norske kroner fra EU. Illustration: NCE MCT

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at udviklingen af nuludslipsløsninger med batteri til færger allerede er velkendt teknologi.

»I dette projekt ønsker projektpartnerne at videreføre teknologien til markedet for hurtigfærger. Innovationsniveauet i projektet er derfor højt, står der.«

Projektet kaldes ‘TrAM’ og er tildelt midler via EU’s Horizon 2020-program.

Det var NCE Maritime Clean Tech (NCE MCT), der tog initiativ til projektet, og daglig leder Hege Økland er glad på vegne af projektet og de 75 medlemmer i NCE MCT.

Urban Water Shuttle II

»Dette er en vigtig bekræftelse af vores ledende position inden for smarte og grønne løsninger til skibsfarten. Projektet er revolutionerende, både hvad angår nuludslipsteknologi og produktionsmetoder, og det vil styrke deltagernes konkurrencedygtighed både nationalt og internationalt. Det vil også bidrage til at gøre elektriske hurtigfærger konkurrencedygtige i såvel pris- som miljøperspektiv,« siger Økland i en pressemeddelelse.

Konceptet bygger på NCE MCT’s Urban Water Shuttle, som har fået støtte via det statslige Pilot E-program.

Artiklen er fra tu.no

Det kunne være fedt hvis man kunne få skiftet hurtigfærgerne over Kattegat til el. De nuværende efterlader en gul dyne af os, som bliver der længe efter de er passeret. Det er dybt skæmmende på en fin sommerdag på vandet. Det er sikker noget skod brændstof de kører på.

  • 3
  • 1