EU giver dødsstødet til fossilbiler: Slut med benzin og diesel efter 2035

28. oktober 2022 kl. 11:2123
EU giver dødsstødet til fossilbiler: Slut med benzin og diesel efter 2035
Illustration: Wikimedia Commons/Heb.
Den europæiske bilindustri kalder forslaget »ekstremt vidtrækkende«.
Artiklen er ældre end 30 dage

EU-landene har godkendt et forslag fra EU-Parlamentet om et forbud imod salget af nye diesel- og benzinbiler i 2035, skriver parlamentet i en pressemeddelelse torsdag aften.

EU-Parlamentet stemte allerede for et forbud tilbage i juni, men forslaget har ventet på den endelige godkendelse i Kommissionen.

Udspillet går på, at nye biler skal være emissionsfri i 2035 og som delmål udlede 55 procent mindre CO2 i 2030 sammenlignet med 2021..

Forbuddet er en del af EU’s klimapakke ‘Fit for 55’, der har til hensigt at reducere skadelige emissioner med 55 procent inden 2035 sammenlignet med 1990-emissionsniveauet, samt opnå at EU bliver klimaneutralt i 2050.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Nulemissionsmobilitet vil være en byggesten til at bremse klimaændringerne, som kan skabe alvorlige konsekvenser i mange sektorer af vores samfund, herunder miljø, migration, fødevaresikkerhed og økonomi,« siger Tjekkiets miljøminister Anna Hubáčková i pressemeddelelsen.

Biler står for i dag 12 procent af det samlede CO2-udslip i EU, hvor selve transportsektoren som helhed står for omkring en fjerdedel.

Bilproducenternes brancheforening ACEA kalder forslaget for “ekstremt vidtrækkende”.

Præsident Oliver Zipse, der også er direktør for den tyske bilproducent BMW, hæfter sig ved, at EU nu vil være den første og hidtil eneste region i verden, der bliver helt elektrisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Tag ikke fejl, den europæiske bilindustri er klar på udfordringen med at levere nulemissionskøretøjer og -varevogne,« siger han.

»Men det skal også blive spændende at se, hvordan de nødvendige rammebetingelser vil blive afspejlet i EU's politikker, da de er afgørende for at nå målet. Der er således brug for en overflod af vedvarende energi, et problemfrit privat og offentligt ladenetværk og adgang til råmaterialer.«

Ifølge Energistyrelsens seneste fremskrivning stod det til, at cirka 25 procent af nysalget i Danmark ville bestå af diesel- og benzinbiler i 2035.

23 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
23
3. november 2022 kl. 08:46

Min nabo kører elbil til arbejde</p>
<p>.</p>
<p>Et 10kWp anlæg ville skulle</p>
<p>.</p>
<p>Nu arbejder både min hustru</p>
<p>.</p>
<p>Statistisk set, burde mit 6.6kW a

Du kom med en forudsætning/præmis/påstand/myte om at det vil kræve enorme arealer at understøtte elbiler.

Der kom jeg med en model der viser at arealbehovet kan være 0 [NUL] da vi kan udnytte en masse spildplads på allerede brugte arealer.

Nu kommer du så med en masse andre ting, ingen af dem har noget med areal behovet at gøre !

Men OK, here goes:

Hvis folk ikke kan oplade på deres arbejde mens bilen holder parkeret på Ppladsen

  • Så kan de spørge deres chef om der ikke kan etalberes en simpel type 2 lader med 3,7 KW.(måske en andel på 11KW)

  • De kan tage fat i deres fagforening og bede om at næste overenskomstkrav er simple type 2 lade standere med 3.7 KW. (måske en andel 11KW)

  • De kan skrive til de forskellige politiske partier og bede om at simple type 2 ladere bliver lovpligtigt for arbejdspladsere at optille.

Et 10Kwp anlæg ville

Et 10 Kwp anlæg laver 10.000 Kwh årligt, der er ingen grund til at kigge på andre tal end de 10.000 Kwh. Hele det Nord Europæiske elnet fungere som "et stort års batteri" via fortrængt forbrug af gas, biomasse og vandkraft.

Nu arbejder både min hustru

Ja elbiler er relativt dyre ift løbende vedligehold og drift af en afskrevet bil fra 2003 hvor der endda også er mange hjemme arbejdsdage til at holde brændsstof forbruget ned. ("Gammel spand" er den samme bilordning vi/jeg benytter os af)

Statistisk set, burde mit 6.6kW

De 6.600 Kwh du i snit kan forvente at få ud af et sådant, er selv med ladetab og dårlig kørestil nok til 30.000 km i elbil. eller nok til varmepumpe, eller mere end rigeligt til normalt elforbrug.

Uanset hvordan du anskuer til elforbrug, så har du taget ansvar for at der ikke skal produceres 6.600 Kwh andet steds i elnettet.

Desværre var det sådan, at da jeg fik solceller sidste år, så forbød staten mig at installere mere end 6.6kW anlæg. Besynderligt forbud, der så er blevet fjernet igen.

Det var ikke noget fra statens side i 2021 der forbød anlæg over 6,6 Kwp

Måske du valgte andet end gruppe 3 ?

Gruppe 3 havde i 2021 og har stadigt frie tøjler op til 50Kwp. Hvor der kommer nogle tekniske krav der skal overholdes, så er der nogle lokale elnets forhold der kan gøre at de ikke ønsker store anlæg opsat på dit lokale elnet. Nogle steder kan lokalplaner og fredninger være en udfordring, men staten stopper intet !

Det er ikke meget elbil, jeg kan oplade med det anlæg.

6,6Kwp understøtter 30.000 km i elbil.

Husk at dit anlæg ikke er det eneste, mine 10kwp er der også, sammen med pt ca 2,3 GW alene i Danmark og det hele hænger sammen med det Nordeuropæiske elnet der ikke kun fungerer som "batteri" men ganske hæderligt klarer at flytte rundt på strømmen.

Tilsæt nu løbende flere solceller, vindmøller samt 100 millioner elbiler der alle har V2G

Alt ovenstående skrevet!

Så kan jeg sagtens sætte mig ind i dine "bekymringer" omkring forbrug fra solceller der ikke leverer nok hele tiden, jeg har selv samme "bekymring"

Men det er nu engang bare en påtaget "bekymring" der er jo til stadighed strøm i stik kontakten også om aftenen, vi betaler bare elnettet for at "lege batteri".

Selv om det fungerer ganske fint, så forsøger jeg/vi da også at bruge strøm når solcellerne leverer da det er billigere end at købe fra nettet.

21
2. november 2022 kl. 18:11

Der er 10Kwp solceller på mit tag, køres der nogenlunde pænt giver det 60.000 km kørsel, rigeligt til 2 elbiler.

Min nabo kører elbil til arbejde, og det koster 30kWh tur-retur. I det tidsrum hvor han er på arbejde, kan han ikke oplade bilen, så el går enten til det forbrug der er lige nu, batteriet eller salg til den halve pris af hvad det koster at købe.

Et 10kWp anlæg ville skulle lade 3 timer for at komme op på 30kWh med 100% sol. 3 timer 100% sol er uopnåeligt i Danmark. Så elbiler bliver nødt til at købe strøm til ca dobbelt op af salgsprisen.

Nu arbejder både min hustru og jeg hjemmefra, så vi kunne meget bekvemt være målgruppen for solceller+elbil. Vi kunne nok nemt få udviddet til 10kW anlæg, eller få et større anlæg på jorden, og med vores begrænsede kørselsbehov, så er vi blandt de få hvor regnskabet giver mening. Sidste sten på vejen er så anskaffelse af en elbil, som hvis den skal være ny, bliver for dyr til vort temperament. Hvis nu den gamle spand fra 2003 ikke går igennem syn til januar, så kunne elbil være noget vi ville overveje. Men indtil da, er det langt billigere at beholde spanden.

Statistisk set, burde mit 6.6kW anlæg give 6848 kWh/år. Fra marts til maj var der ekstra meget sol, så vi lander nok på 8000 kWh/år. 200 arbejdsdage x 30kWh = 6000 kWh, så det kun lige nok til en bil og kun en del husstandsforbrug. Ikke to elbiler. Og så lagt oven i at der skal lades op på et batteri, og der så også er et tab ved at overføre fra batteri til bil.

Hvorfor har elbiler kun gang på jord med tvang?

Dem der stemmer på Enhedslisten har en meget nemmere løsning: Afskaf privatbillisme.

20
2. november 2022 kl. 18:10

Der er 10Kwp solceller på mit tag, køres der nogenlunde pænt giver det 60.000 km kørsel, rigeligt til 2 elbiler.

Min nabo kører elbil til arbejde, og det koster 30kWh tur-retur. I det tidsrum hvor han er på arbejde, kan han ikke oplade bilen, så el går enten til det forbrug der er lige nu, batteriet eller salg til den halve pris af hvad det koster at købe.

Et 10kWp anlæg ville skulle lade 3 timer for at komme op på 30kWh med 100% sol. 3 timer 100% sol er uopnåeligt i Danmark. Så elbiler bliver nødt til at købe strøm til ca dobbelt op af salgsprisen.

Nu arbejder både min hustru og jeg hjemmefra, så vi kunne meget bekvemt være målgruppen for solceller+elbil. Vi kunne nok nemt få udviddet til 10kW anlæg, eller få et større anlæg på jorden, og med vores begrænsede kørselsbehov, så er vi blandt de få hvor regnskabet giver mening. Sidste sten på vejen er så anskaffelse af en elbil, som hvis den skal være ny, bliver for dyr til vort temperament. Hvis nu den gamle spand fra 2003 ikke går igennem syn til januar, så kunne elbil være noget vi ville overveje. Men indtil da, er det langt billigere at beholde spanden.

Statistisk set, burde mit 6.6kW anlæg give 6848 kWh/år. Fra marts til maj var der ekstra meget sol, så vi lander nok på 8000 kWh/år. 200 arbejdsdage x 30kWh = 6000 kWh, så det kun lige nok til en bil og kun en del husstandsforbrug. Ikke to elbiler. Og så lagt oven i at der skal lades op på et batteri, og der så også er et tab ved at overføre fra batteri til bil.

Hvorfor har elbiler kun gang på jord med tvang?

Dem der stemmer på Enhedslisten har en meget nemmere løsning: Afskaf privatbillisme.

19
2. november 2022 kl. 17:46

Hilsen fra en meget tilfreds elbilist på andet år

Det har min fulde støtte, at man kan vælge at købe en elbil, hvis man har lyst.

Jeg er imod elbilstvang.

Jeg har ikke lige skullet købe en anden bil de sidste par år, så når det næste gang indtræffer, så kunne det sagtens blive en elbil. Jeg har aldrig købt en ny bil, så det skulle være en brugt elbil. Desværre var det sådan, at da jeg fik solceller sidste år, så forbød staten mig at installere mere end 6.6kW anlæg. Besynderligt forbud, der så er blevet fjernet igen. Det er ikke meget elbil, jeg kan oplade med det anlæg.

18
2. november 2022 kl. 14:12

Som jeg høre omkring, så er der tit mangel på ladestandere, så det netværk skal udbygges med 97%

I takt med at hver ny generation elbiler kan lade hurtigere end den forrige, så reduceres kø problemstillingen.

I takt med at hver ny generation elbil får stadigt større batteri skal de lade knap så ofte så reduceres kø problemtillingen.

De kraftværker der skal producere strøm nok til 3 millioner køretøjer er heller ikke bygget, og hvis man har tænkt sig at strømmen skal komme fra sol og vind, så kræver det kæmpearealer til dette.

Der er 10Kwp solceller på mit tag, køres der nogenlunde pænt giver det 60.000 km kørsel, rigeligt til 2 elbiler.

Jeg kunne godt have sat 15 Kwp op, men så ville huset blive "ubalanceret" at se på. Det ville give 90.000km dvs 4 elbiler ved 22.500 km gennemsnitlig år lige kørsel.

Der er mange huse som kan klare 15 Kwp på taget

Hvilket kæmpe areal snakker du om ?

16
2. november 2022 kl. 13:48

Det er som om politikerne ikke vil se på tidligere fatale beslutninger. Nu har vi haft lavenergipære i ca 15 år, og kvaliteten og prisen er efterhånden ved at være der. Som det er nu, gætter jeg på at de fleste producenter og forbrugere er glade for løsningerne, men det har været en lang og kostbar vej frem til målet. Det havde været bedre at lokke prudencenterne til at fremstille disse nye produkter, og så lade det tage den tid det tager.

Nu skal vi så på den igen med elbiler. For tiden er der 3 millioner køretøjer i Danmark, hvor de 100.000 er drevet af el. Ca 3%. Som jeg høre omkring, så er der tit mangel på ladestandere, så det netværk skal udbygges med 97%. De kraftværker der skal producere strøm nok til 3 millioner køretøjer er heller ikke bygget, og hvis man har tænkt sig at strømmen skal komme fra sol og vind, så kræver det kæmpearealer til dette. Uden atomkraftværker kan det nok slet ikke lade sig gøre? Selv om de fleste helst vil undvære kraftværker der brænder affald/kul/olie/gas, så bliver vi nødt til at have dem til at klare spidsbelastninger, og vindstille nætter.

Det er en forhastet beslutning. Lad markedet selv styre det, og ikke et sovjet-lignende politbureau uden forståelse for virkeligheden.

15
29. oktober 2022 kl. 17:12

Et skuffende lavt niveau på journalistikken når man ikke kalder tingene ved deres rette navn. Hertil kommer at det ikke er slut med benzin og diesel fra 2035 og frem. Der vil naturligvis være et signifikant antal ICE køretøjer på vejene langt efter 2035.

Nr 14 Prøv at komme op på voksenniveau med dine indlæg. At anvende et øgenavn og insinuere at en hel generation er imod el-biler virker ikke særlig modent eller eftertænktsomt.

Hvis journalisterne gad gøre en mere rimelig indsats, kunne de jo skrive mere om hvad man tænker gøre i samfundet/EU for at kunne sikre infrastruktur kommer på plads i tide. Samt hvad nogle af detaljerne omkring små produktionsvolumener, CO2-neutralt / syntetisk brændstof, etc. betyder og kunne lede til.

14
29. oktober 2022 kl. 12:08

Til #10:

Det er en bil med et fossil bag rattet.

…fristes man i hvert fald til at tro, når man hører alle boomer-kommentarerne fra tilhængere af benzin- og dieselbiler…

13
29. oktober 2022 kl. 10:45

fordi den er tom - og de skal ud at køre i den nu! ;)

Klassisk 'har aldrig prøvet elbil, men jeg har en holdning' vrøvl.

De fleste elbiler kan køre 250+ km på én opladning og de fleste elbilsejere har den intellektuelle kapacitet til at planlægge næste dags kørsel - godt hjulpet på vej af prisstrukturen på elmarkedet. Derfor lader de om natten, hvor strømmen er billig, rigelig og grønnest - og har så 250+ km på tanken når de vågner. Det er kun de få dage om året, hvor der skal køres over 250 km på én dag, at opladningen sker på et 'uhensigtsmæssigt' tidspunkt.

Jeg tillader mig at påstå, at for den gennemsnitlige bil i Danmark er det MEGET få dage om året - og dem med større kørselsbehov nok vælger en elbil med 350+ km reel rækkevidde.

12
29. oktober 2022 kl. 09:48

Kun Atomkraft kan levere ren, CO2 fri strøm, uden at ødelægge naturen, med enorme mængder solceller og vindmøller spredt ud over hele NordEuropa.

Tror du også på julemanden og ønskefeen?

For at Atomkraft skal kunne levere ren CO" fri strøm, uden at ødelægge naturen, så skal Atomkraftværker på magiskvis opstå ud af det blå. Brændsstavene skal ligeledes opstå på magisk vis, og på lige så magisk vis forsvinde igen når der ikke længere er behov for dem. Det samme gør sig gældende for Atomkraftværkerne når de rikke længere er behov for dem.

Som henvist til i rigtig mange kommentar her på Ing.dk så har Atomkraft en meget sort bagside, som de mest fundamentalistiske A-kraft tilhængere enten ikke kan se, eller ikke vil se. Den passer ikke ind i deres fortælling om "ren CO" fri strøm".

Nemmelig hvor kommer brændstoffet fra som skal drive A-kraftværket? Hvilken miljøpåvirkning har udvindingen af uranen? Hvor stor en skade sker der på naturen når man bruger milioner af litter kemikalier, sprængstoffer for at udvinde uranen fra undergrunden? Hvad med overdødligheden for uranminearbejderne? Er minearbejdernes liv ligegyldige for os i vesten hvis vi bare kan få såkaldt "ren, CO2 fri strøm, uden at ødelægge naturen"? Hvad med de ca. 1 miliard tons talings som uranmine drift har dumpet ude i naturen...eller skal vi bare lades som om at uranminedriften ikke findes, og at uranen bare magisk dukker op, når vi skal bruge den?

Hvad med den energi, som der skal bruges for at tører Yellowcake og berige uranen? Opstår den også bare magisk eller skal den komme et sted fra?

Man bruger normalt olie eller naturgas til at tører Yellowcake med.

Men du har helt ret i at tomkraft kan levere ren, CO2 fri strøm, uden at ødelægge naturen...hvis man altså bare vælger at ser bort fra påvirkningen af opbygningen af A-kraftværket, udvindingen af uranen, oparbejdningen af uranen, tøringen af Yellowcake, beridelsen af uranen, produktionen af brændelsesstavene, transporten af materiale, bortskaffelsen af de brugte brændelsesstave, og vedligehold og reparation af A-kraftværket og selvføgelig også fjernelse af A-kraftværket.

Men se man bort fra disse på "ubetydlige elementer" så har du helt ret, så er Atomkraft den eneste som kan levere ren, CO2 fri strøm, uden at ødelægge naturen.

Til dem af jer som er nye på Ing.dk, så er der i tidligere kommentar til andre artikler lavet links til forskellige hjemmesider, myndigheder og videnskabelige artikler som understøtter hvorfor A-kraft ikke er en ren og CO2 fri strøm, uden at ødelægge naturen. Så hvis I ønsker at læse lidt mere om emnet, og selv danne jeres egne holdninger til området, så syntes jeg, at I skal prøve at kigge de gamle artikler igennem, også gå ind på de hjemmesider som der er linket til for hente viden derfra, i stedet for at læse hvad en håndfuld "sure gamle mænd" har skrevet.

Vær dog opmærksom på hvem som ejer hjemmesiden, hav en sund kildekritik.

11
29. oktober 2022 kl. 08:59

fordi den er tom - og de skal ud at køre i den nu! ;)

Hvor tit sker det ?

Jeg ved det ikke.

Men jeg har set flere der gå tur med en reservedunk end jeg har set elbiler blive trukket op på et fejeblad.

Hvis din fossilbrænder er næsten tom og du ved at prisen for optankning falder til en femtedel i morgen, hvad gør du så ?

Hvis din fossilbil er halvt fuld og benzinen er billig i dag, men du ved den stiger til det 4 dobbelte i morgen, hvad gør du så ?

Jeg kører stadigt fossil, mere hellig er jeg nu ikke. Men min næste bil bliver elbil !

10
29. oktober 2022 kl. 07:33

Hvad er en "fossilbil"?

9
28. oktober 2022 kl. 23:25

fordi den er tom - og de skal ud at køre i den nu! ;)

Sjovt du siger det. Teslaen har lige startet opladningen efter en tur til Tyskland. Der var stadig 28% tilbage, men nu må den hellere få lidt elektroner mens det blæser. Forecasten siger det bliver billigst her i nat og i morgen eftermiddag. Har lidt småkørsel i morgen og en længere tur tirsdag.

7
28. oktober 2022 kl. 21:50

Elbiler er ret gode til at lagre elektrisk energi.

Dertil kan de sættes til at oplade når sol og vind laver strøm.

Hvorfor skulle elbilsejere dog ønske at oplade bilen med andet end billigst mulig strøm ?

5
28. oktober 2022 kl. 21:36

Fra biomasse, kul, olie og naturgas?

Fra VE med lager?

Fra Atomkraft?

Kun Atomkraft kan levere ren, CO2 fri strøm, uden at ødelægge naturen, med enorme mængder solceller og vindmøller spredt ud over hele NordEuropa.

Gad vide hvor længe vores energipolitik skal dikteres af de firmaer med den største pengepung og gamle hippie politikere, som stadig er bange for atombomben?

4
28. oktober 2022 kl. 14:23

Europas totale co2 udledning fra alt transport i 2021, var knap 800 millioner tons. I 2021 steg Kina co2 samlede udledning med 11,9 milliarder tons.

Merkelig måte å si ting på. For det første sammenligner du Kina's utslipp med en brøkdel av Europa's utslipp. Dernest later du som Europa er EU og så videre er EU's utslipp for transport mye høyere enn du oppgir (var 1.107 millioner tonn i 2017).

Så til det verste. Du angir at Kina's utledning steg med 11,9 milliarder tonn i 2021. Dette har naturligvis inntet med virkeligheten å gjøre. Mine tall anngir 10,67 milliarder tonn i 2020 i totale utslipp.

3
28. oktober 2022 kl. 14:09

Tror du har fået tallene lidt galt i halsen.

EU udleder i første kvartal over milliard ton CO2 eller 4-5 milliarder ton per år, hvor så en eller anden fraktion er til transport. Tænker alle de Liberia/Panamaregistrede skibe, der sejler varer til EU ikke er talt med.

Kina forventes at udlede 10-11 milliarder tons CO2 med en ca. 3 gange større befolkning (World Bank) med en eller anden fraktion til transport. I Kina er en større del af togdriften elektrisk og vejen frem for biler er stort set kun elektrisk. Tilbage er lastvogne. Men en stadig større mængde elektricitet fremstilles med kul. Heldigvis skød Kina sig i foden, da de forbød import af Australsk kul.

Det ændrer ikke ved at jorden er fucked, men nu er tallene til perspektiv mere korrekte.

1
28. oktober 2022 kl. 12:25

Europas totale co2 udledning fra alt transport i 2021, var knap 800 millioner tons. I 2021 steg Kina co2 samlede udledning med 11,9 milliarder tons.

Lige meget hvor mange penge Europa bruger på at reduksere co2, så bliver det svært at se på menneskehedens totale co2 udledning.