EU-Domstolen underkender dansk statsstøtte til Femern
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

EU-Domstolen underkender dansk statsstøtte til Femern

Illustration: Femern Sund Bælt

Rederierne Scandlines og Stena Line har fået en gevaldig julegave af EU-Domstolen. Rederierne havde nemlig klaget over EU-kommissionens beslutning om at godkende den danske stats støtte til Femernforbindelsen. I dag har domstolen så afgjort sagen til rederiernes fordel og annulleret EU-kommissionens godkendelse af statsstøtten.

Det skriver Ritzaus bureau i et telegram, der er gengivet i flere medier – heriblandt Berlingske Tidende.

Læs også: Scandlines trækker Femern-tunnelen for EU-Domstolen

Rederierne fik imidlertid ikke ret i alle deres klager.

EU-Domstolen mente således, at statsstøtte til forbindelsen var i overensstemmelse med reglerne, fordi forbindelsen har »fælleseuropæisk interesse.«

Men EU-kommissionen havde ikke undersøgt sagen tilstrækkelig godt, før kommissionen godkendte statsstøtten.

Nu kan EU-kommissionen så vælge at anke afgørelsen eller genbehandle Danmarks anmodning om at måtte yde statsstøtte til Femernforbindelsen.

Scandlines: Dom stopper Femern-projektet

Hos Scandlines er administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen glad for dommen.

»Vi er tilfredse med EU-Domstolens afgørelse. Godkendelsen af statsstøttemodellen er nu annulleret, og Femern-projektet dermed stoppet. Vi er ikke imod en Femern-forbindelse, der etableres med statsstøtte. Statsstøtte er måske nødvendig for at gennemføre så store projekter. Vi forventer imidlertid transparens og fair konkurrence. Derfor må støtten defineres præcist og realistisk, og den skal være baseret på konsistente antagelser og være sikret mod misbrug. Det er afgørende for os, at tunnelen ikke efter behag kan bruge statskassen til at udøve skatteyderfinansieret prispres, når trafikmængderne ikke lever op til de optimistiske prognoser, og færgerne viser sig at være konkurrencedygtige. For Kommissionen er det kort sagt en ’ommer’ med tre års forsinkelse, men bedre sent end aldrig, selv om det er tankevækkende, at vi som privat virksomhed skal bruge tid og penge på at få EU-Kommissionen til at følge gældende regler,« siger han i en pressemeddelelse.

Læs også: Officiel prognose: Femern er betalt tilbage på 39 år – regeringen til EU: Det tager 55 år

Femern A/S: Vi fortsætter

Selv om det nu er ulovligt for Danmark at yde statsstøtte til Femernforbindelsen, nægter bygherreselskabet Femern A/S dog, at dommen vil stoppe projektet, som Scandlines-direktøren hævder.

»Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger,« skriver Femern A/S således på sin hjemmeside.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er ikke holdbart at scandlines som driver et monopol med dertilhørende overpriser kan drive gæk ned samfundet på den måde.
Som minimum bør der etablees konkurrence på rødby puttgarden og på gedser rostock, hvilket jeg foretrække fremfor en tunnel, men hellere end dyr tunnel end dette rip-off
Sammenlignerr man gedser rostock ruten med molslinjens overfart fra sjællands odde til århus gælder: gedser rostock er ca den halve sejlængde. Overfartstiden er næsten den dobbelte og prisen er ca den dobbelte
Så borgere og erhverv betaler gang på gang for meget. Dertil kommer et brugerfjendsk bookingsystem . Det bør stoppes

  • 19
  • 6

Nu kan EU-kommissionen så vælge at anke afgørelsen eller...

  • til hvilken (rets)instans? Menneskerettighedsdomstolen?? :)
  • 1
  • 4

Dengang mente vel alle, at det var et fremragende projekt, men efterhånden som årene er gået og den ene økonomiske prognose afløser den og den tredie...... ja så står det vel enhver klart, at Femerntunnelen er en fuser der kommer til at koster næste genneration mange penge. Det ville være bedre at bygge et par broer indenlands så infrastrukturen kunne bedres,- det ville gavne erhvervslivet og os alle her i Dk og ikke være et stort flop, hvor vi bla. financerer for at binde Nordeuropa sammen med Tyskland og de sydlige lande.

  • 10
  • 6

Så fordi nogle få ( få i forhold til hele befolkningen) vælger noget dyrt og efter dit udsagn besværligt så skal alle skatteydere bære byrden af +100 miliarder kr. gæld fordi nogle få ikke evner at tænke sig om og vælge anderledes? ingen tvinger nogle til at tage færgen... Udbud og efterspørgsel husker du nok....
Hvis nu færgerne var så elendige hvorfor er der så kunder til dem? Burde disse ikke have valgt anderledes? og berettigere nogle fås valg af en privat ydelse til at gældsætte resten af landet?
Uanset hvad du mener om forbindelsen, færgerne m.m. så er det alm.praksis at en lov skal overholdes uanset om man kan lide den eller ej. Her er beviset igen at staten og konsortiet bag ikke ønsker data fremlagt og ikke kan lide formuleringer der er nøjagtige da det netop beviser at alt der er sagt og påstået ikke holder..

  • 2
  • 5

Man bliver hurtigt træt af debatter omkr. infraktrukturprojekter til biler. Hvorfor er der ikke den samme enorm kritiske tilgang til jernbaneprojekter, let som tung. Der er INGEN af dem der ikke har en snabel uhyggeligt langt nede i statskassen eller kommunekassen for buslinjers vekommen. Debatten mangler fulstændig det faktum at bilister leverer et netto tilskud på et to-cifret milliard beløb - hvert år!
Hvad angår Femernforbindelsen mangler der måske lidt politisk ærlighed i form af; ja vi vil have den forbindelse og det er ok at den ikke løber 100% rundt.
Og et privat selskab kan vel aldrig have ret til og/eller bestemme hvordan en inter-europæisk infratrukturforbindelse skal drives, eller er det bare mig der ikke har fået hatten om i nakken?
Hvornår kommer der en række kritiske arktikler om hvordan Scandlines og NABU med ildhu forsøger at sabotere projektet med alle mulig løjlige metoder?

  • 10
  • 7

Hvis nu færgerne var så elendige hvorfor er der så kunder til dem? Burde disse ikke have valgt anderledes?

Indtil nu har ingen hævdet at færgerne er elendige!
Mig bekendt er det udmærkede færger, det er bare dyrt fordi der ikke er konkurrenter der presser prisen. Der er ikke andre færger hvor tog og motorvej ender i Rødbyhavn.
Det er vigtigt at forstå konceptet bag betegnelsen monopol.

Se eventuelt Wikipedia https://da.wikipedia.org/wiki/Monopol

  • 7
  • 5

Mig bekendt er det udmærkede færger, det er bare dyrt fordi der ikke er konkurrenter der presser prisen. Der er ikke andre færger hvor tog og motorvej ender i Rødbyhavn.
Det er vigtigt at forstå konceptet bag betegnelsen monopol.

der er ikke andre forbindelser fra rødby havn, men nu er det jo ikke kun folk fra rødby havn der skal til tyskland.. hvis man kommer fra alle andre steder en lige lolland/falster, så er der en udemærket bro til fyn, og den vej ned til tyskland, ja det er en lidt længere rute, men så meget er det nu heller ikke.

Kort sagt der findes andre veje til tyskland. også kan det ikke kaldes et monopol..

  • 1
  • 8

der er 150 km længere til Hamborg via Storebælt. Det + broprisen er Scanlines pris omhyggeligt beregnet efter.
Monopol eller ej, så burde konkurrencemyndighederne opsplitte Scanlines i to selskaber, så der netop opstod konkurrence og derigennem enten bedre/mere varieret eller billigere udbud.

Husk hvad en stor økonom sagde om konkurrence: Alt der er billigt er ikke nødvendigtvis godt, men alt godt er heller ikke nødvendigvis billigt.

  • 8
  • 1

der er 150 km længere til Hamborg via Storebælt. Det + broprisen er Scanlines pris omhyggeligt beregnet efter.

Er scanlines prisen beregnet efter storebælt som ikke er en konkurrent ?? eller er de så rent faktisk netop det??? :)

Men jeg er ikke imod en bro/tunnel, jeg tror bare det bliver en kæmpe underskudsforretning, de eneste kunder de kan kapre er fra færgen og fra storebælt, dem fra storebælt tjenes der jo intet på, da man jo bare mister penge der i stedet. og dem fra færgen er 25-50% folk der skal over og handle billige øl og sodavand, på de billige shopping billetter til 100-150 kr tur/retur, uden de billige shopping billetter kunne færgen sikkert ikke engang kører rundt, og så mange biler kan der heller ikke være på de færger..

De lidt brugte jyske motorveje kommer til at se overfyldte ud til sammenligning med femern bælt tunellen..

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten