EU dømmer biobrændstoffer af fødevarer ude fra 2020

EU dømmer biobrændstoffer af fødevarer ude fra 2020

EU-Kommissionen lægger med et nyt direktivforslag op til en hård kurs mod biobrændstoffer fra fødevare-afgrøder. Især biodiesel, der i flere rapporter beskyldes for at belaste miljøet mere end almindelig diesel.

Fra 2020 ryger biobrændstoffer fremstillet af korn, majs, raps eller andre fødevareafgrøder reelt ud af markedet.

Det bliver konsekvensen, hvis EU-Kommissionens forslag til et biobrændstofdirektiv bliver til virkelighed. Forslaget cirkulerer i øjeblikket hos interesseorganisationer og i EU-bureaukratiet og forventes offentliggjort om en uges tid.

Forslaget, der har været længe undervejs, lancerer for første gang en såkaldt ILUC-faktor, der en del af bæredygtighedskriterierne for biobrændstoffer. Faktoren afspejler effekten af, at brugen af fødevare-afgrøder til fremstilling af biobrændstoffer kan medføre udvidelse af landbrugsarealer andre steder i verden.

Biodiesel fremstillet af for eksempel raps dømmes ude af EU fra 2020.

Samtidig varsles stramninger af bæredygtighedskriterierne for biobrændstoffer frem mod 2020. Det betyder samlet set, at førstegenerations biodiesel ikke mere vil kunne anvendes i EU til at opfylde kravet om en ti procents iblanding af biobrændstoffer i 2020.

Dermed får andengenerations-brændstofferne et ordentlig skub fremad, idet de kommer til at tælle firedobbelt i EU-landenes biobrændstofregnskab, hvilket vil gøre det svært for førstegenerations bioethanol at klare sig fremover - også selvom deres bæredygtighedsregnskab ser langt bedre ud.

Endelig freder man den igangværende førstegenerations biobrændstof-produktion, der allerede er i gang, frem til 2020.

Landmænd: Det er positivt, men ...

Hos Landbrug og Fødevarer er man som udgangspunkt glad for, at der endelig bliver gjort noget på området:

»Vi mener overordnet set, at det er positivt, at der nu bliver taget ordentligt fat i bæredygtigheds-problematikken - især omkring biobrændstoffernes indirekte effekt på landbrugsarealer i andre dele af verden,« siger Troels Yde Toftdahl, som er erhvervspolitisk konsulent i Landbrug og Fødevarer.

Når det er sagt, så mener han, at den såkaldte ILUC-faktor bliver beregnet på en helt skæv og uintelligent måde, selvom han også erkender, at det ikke er nogen nem opgave.

Desuden finder Troels Yde Toftdahl det 'hul i hovedet' at lade andengenerations biobrændstofferne tælle firdobbelt:

»Forslaget mindsker nemlig reelt det totale marked for biobrændstoffer, og det er en helt forkert retning. Man burde i stedet forlange tvungen iblanding af en vis mængde andengenerations biobrændstoffer, så man får skabt et marked,« siger han.

Det nye direktivforslag er blevet til under indflydelse af flere kritiske rapporter, som har afsløret, at biodiesel fremstillet af for eksempel rapsolie eller sojabønner udleder mere CO2 end konventionel diesel.

Forklaringen er, at landbrugsarealet skal udvides andre steder i verden, når milliarder af liter raps- og sojaolie anvendes til brændstof i EU.

Kommentarer (38)

Dagens gode nyhed - med ca. 20 års forsinkelse! I beg. af 90’erne kunne miljøbevægelserne påvise, at biodiesel, eller ”grøn benzin”, ikke var CO2-neutralt som tilhængerne påstod, og at især raps var en af de helt slemme. Årsagen hertil var dels de store mængder sprøjtemidler der blev brugt, men også energiforbruget til selve fremstillingen af rapsolien. Det blev bekvemt udeladt af regnskabet. Ren manipulation.

Dansk Landbrug og vennerne i Venstre gik - og går stadig - voldsomt i brechen for biodiesel, og forlangte store afgiftsfritagelser for at den kunne konkurrere med alm. benzin og diesel.

Nu tilpasser Landbrug & Fødevarer sig de nye signaler, og taler om ”bæredygtighed” - på samme måde som der nok tages afstand fra den udbredte brug af lovlige og ulovlige sprøjtemidler, og at er sprøjtes omkring vandindvindingsområder. Praksis er noget helt andet.

Direkte kvalmende er det, når Toftdahl taler om ”biobrændstoffernes indirekte effekt på landbrugsarealer i andre dele af verden”. Underforstået: hos os, er der ingen problemer. Vel er der så. Dyrkningen af raps er utroligt sprøjtekrævende, og det ved Toftdahl også.

Træerne vokser ikke ind i himlen. Der er vist ingen grund til at forvente, at EU vil ophæve sit krav? - henstilling? - til medlemslandene om at iblande 5,75 pct. biodiesel i alm. benzin. Og vi vil stadig høre De Forenede Motorvejspartier i lyriske vendinger tale om hvor fortræffelig biodiesel er, og om forsyningssikkerhed, så vi fortsat kan leve/køre som hidtil.

  • 0
  • 0

Det er alt alt for sent. 2014 vil være bedre.

Men i det mindste sker det.

Vh Troels

  • 0
  • 0