Et er et søkort at forstå - et andet at beregne færgens forbrug af gas

Et er et søkort at forstå - et andet at beregne færgens forbrug af gas

Samsøs nye naturgasfærge bruger en del mere gas end forventet. Men sådan er det med skibe. Når tallene fra tegnebordet rammer virkelighedens vind og vejr, skal der ændres en del på budgetterne.

Samsøs gasfærge Prinsesse Isabella har i 2015 brugt mere energi end beregnet, og derfor er budgettet fra 2015 til 2016 steget med 2,6 mio til 11 mio kroner.
Men det er ikke overraskende, lyder det fra færgedirektør ved Samsø Rederi Carsten Kruse

Læs også: Samsø-færgen skal sejle på flydende naturgas

Modsat når man køber en ny bil, følger der nemlig ikke fastlagte forbrugstal med, når man investerer i en ny færge. Man er nødt til at beregne det forventede energiforbrug ud fra en masse parametre, som ofte vil variere, når færgen kommer i vandet.

»Selv på store rederier sejler man det første år med en ny færgetype ofte uden et fastlagt budget, fordi man først skal finde ud af, hvordan skibet sejles mest optimalt,« fortæller færgedirektøren.

Budgettet blev lagt på værftet

I et notat på Samsø Rederis hjemmeside oplyser han, at energibudgettet for Prinsesse Isabella blev beregnet i 2014, hvor færgen stadig lå på værft i Polen.

»Alle beregning blev derfor baseret på de tilgængelige teoretiske data, der fandtes på daværende tidspunkt. Nogle af disse faktorer kendes med 100 pct. sikkerhed, andre beregnes, oplyses fra leverandører. Eller der foretages et kvalificeret gæt, når der ikke foreligger præcise data,« fortæller Carsten Kruse i notatet.

Der er mange faktorer, der spiller ind på energiforbruget, når færgen først tages i brug: ruten, havnens design, trafik på havet, lasten, vind og strøm for blot at nævne nogle få af dem.

Læs også: Gasdrevet Samsø-færge med biogas-ambitioner på vej til øen

Noget af det, der har gjort udslaget for Prinsesse Isabella er, at hun er tungere end beregnet. Effektiviteten på færgens fire generatorer blev budgetteret for højt, ligesom det tager kaptajnerne længere tid end forventet at lægge skibet til kaj, blandt andet fordi anstødsfenderen er fejldesignet. På Samsø Rederis hjemmeside findes en komplet udredning af de forskellige punkter, der har fået energibudgettet til at stige i 2016.

Mandskabet gør hinanden bedre

En af de vigtigste faktorer er den menneskelige.

Færgens kaptajner har sammen med maskinchefen en stor opgave i at finde den mest optimale måde at sejle færgen på, og derfor har Samsø Rederi også haft stort fokus på videndeling mellem personalet. Særligt ved anløb til havnene kan de lære af hinanden, fortæller Carsten Kruse.

Læs også: Miljøvenlig gas fravælges på forhånd i bornholmske færger

Prinsesse Isabella har omkring 5.000 havneanløb om året, og efterhånden som kaptajnerne i fællesskab med maskinchefen lærer hinanden at sejle færgen mere og mere optimalt i havn, vil der blive barberet nogle sekunder af hvert anløb. Det vil i sidste ende vil løbe op i rigtig mange sparede minutter pr. år, som vil kunne mærkes direkte på energiregnskabet.

Det er noget, som færgedirektøren allerede i færgens første år i vandet har noteret sig:

»Vi har allerede kunnet se, at vores energiforbrug er blevet bedre og bedre for hver måned, der er gået. Vi kan kun blive klogere fremad, og vi forsøger hele tiden at forbedre vores måde at sejle færgen på,« siger Carsten Kruse.

Kommentarer (15)

Citat:
Modsat når man køber en ny bil, følger der nemlig ikke fastlagte forbrugstal med, når man investerer i en ny færge
Det er simpelthen for tidligt at begynde at bruge biler som sammenligning med al den snak der har været de seneste år med tal der ikke passer :)

/Martin

  • 5
  • 1

Fuel forbruget er meget vel kendt ved levering af en nybygning, idet dette måles på skibets prøvetur inden levering til Rederen.
Værftet giver typisk garanti på dette tal, hvilket er praktiseret af førende danske rederier.
At man så ikke tager højde for andre driftmønstre ved udarbejdelsen af budgettet, må stå for Direktørens egen regning.
Alle (eller de fleste) parametre er velkendte i en eller anden grad; hverken vind eller sø ændrer sig år for år, havnens design er velkendt på tidspunktet for kontrahering af færgen, etc.

Alt ovenstående er bare bortforklaringer.

  • 6
  • 9

Er færgen ikke cirka ikke samme størrelse som den gamle? For så burde den vel have samme forbrugsmønster.

  • 1
  • 0