Et batteri til en elbil koster 60.000 kroner

Et batteri til en elbil koster 60.000 kroner

Forskere fra DTU skærer igennem de mange gæt på, hvad et batteri til en elbil koster. De fastslår, at der går fem år, inden det for alvor bliver billigere.

Gættene flyver frem og tilbage i den offentlige debat om elbiler: Hvad koster den dyreste del af bilen, batteriet, hvor strømmen skal lagres.

Priser fra 25.000 kroner til 75.000 kroner har været nævnt i debatten. Nu kan forskere fra DTU skære igennem og fastslå, at prisen ligger omkring de 60.000 kroner, eller rettere 10.000 dollars, som er den valuta, batterierne afregnes i.

Erfaringen er gjort af italieneren Francesco Marra, der har indledt sit ph.d.-projekt på DTU med at undersøge markedet for batterier til elbiler.

Det er dyrt at købe nyt batteri til en elbil. En ph.d.-forsker måtte af med 60.000 kroner for et batteri til en mindre elbil. Hvad prisen på dette jersulfid-baserede celle fra Qinetics vides ikke. (Foto: Qinetiq)

De 10.000 dollars, som han fik batteriet til sit projekt til, ligner den pris som bilproducenterne skal betale. Normalt opkræver producenterne tillæg på helt op til 100 procent for at sælge enkelte batterier til for eksempel forskere, men dem er Francesco Marra sluppet for.

De 10.000 dollars er for et batteri med en kapacitet på omkring 25 kilowatttimer, der rækker til en mindre model, blandt dagens elbiler.

Francesco Marra gætter dog på, at prisen bliver halveret i løbet af de næste fem år.

Helt så optimistisk er programleder Anders Troi fra Risø DTU ikke. Han deltager blandt andet i Edison-projektet, der tester elbiler og deres integration med elnettet.

»Sådan et batteri er dybest set ikke så kostbart. Det kommer ned på 20.000 kroner, men det bliver over en årrække. Lithium-cellerne i sig selv vil ikke blive meget billigere de næste fem år. Den kemiske udvikling går ikke så hurtigt,« siger han.

Anders Troi kvier sig lidt, inden han svarer på, hvor længe der så går, inden batterierne til elbiler er faldet til en tredjedel.

»Hvis jeg vidste det, ville jeg spekulere på børsen,« indleder han.

»Men om ti år er prisen i hvert fald dernede,« tilføjer han efter en smule betænkningstid.

Kommentarer (22)

Det ser ud til at elbiler udvikler sig langsommere end konventionelle biler. Hvordan skal de så overhale dem?

  • 0
  • 0

Jeg har 16200Wh i min bil, en ny batteri pakke vil med NiCd batteri koste mig 72.000kr, hvis jeg udskiftede den med Lithium-ion ville det koste mig 53000kr.
På de 16200Wh køre jeg i snit 80km.

Jeg mangler nogen informationen på hvor stor en batteri pakke det er vi taler om, og hvilken teknologi.

  • 0
  • 0