Et år efter fransk togulykke: Over 200 fejl er fundet på skinnerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Et år efter fransk togulykke: Over 200 fejl er fundet på skinnerne

Det franske statsejede jernbaneselskab SNCF står nu overfor endnu en skandale, da en ny rapport konkluderer, at selskabet har været sløset med vedligeholdelsen af deres jernbaneskinner. Illustration: Bombardier Transportation

Togulykken, der dræbte syv mennesker og sårede 30 syd for Paris d. 12. juli sidste år, skyldtes en "hidtil uset tilstand af forfald" efter dårlig vedligeholdelse, ifølge en rapport, der offentliggøres mandag. Det skriver den franske avis Le Figaro.

Michel Dubernard og Pierre Henquenet, der efter ulykken blev udpeget af en domstol til at finde årsagen til afsporingen, er kommet frem til, at ulykken blandt andet var forårsaget af en stålplade, der skulle have været boltet til sporet. Pladen havde revet sig løs og blokerede dermed vejen for toget.

200 årsager til ulykken

Derudover har de to eksperter fundet mere end 200 uregelmæssigheder alene på den strækning, hvor ulykken fandt sted. De konkluderer i rapporten, at mange af fejlene på skinnerne er kommet til over længere tid.

»De fleste af uregelmæssighederne var kendt af SNCF (det statslige togselskab. red) eller deres samarbejdspartnere, men alligevel tog de sig ikke af dem på en hensigtsmæssig måde,« skriver eksperterne i rapporten ifølge Le Figaro.

SNCF har tidligere slået fast, at det var en sammenkobling, der var skyld i ulykken, da den blev skubbet løs ved et sporskifte. Både SNCF og administrationsselskabet for skinnerne RFF vil tale med pressen mandag efter anklagerne i den retslige undersøgelse.

SCNF i forsvarsposition

Eksperternes rapport udkommer fem dage før årsdagen for togulykken. Toget var på vej fra Paris med 385 passagerer om bord og skulle til byen Limoges, der ligger knap 400 kilometer sydvest for Paris. Ved stationen i Paris-forstaden Brétigny-sur-Orge blev toget afsporet og de syv vogne delte sig i to.

Siden ulykken har SNCF været under hårdt pres for at finde årsagen til ulykken, hvor en ”ondsindet handling” også har været på tapetet som værende en mulig årsag til afsporingen. Men rapporten viser nu tydeligt, at det er ringe vedligeholdelse, der forårsagede den første togulykke i Frankrig i 25 år.

Læs også: Efter ulykke: Franske tog skal være sikre frem for hurtige

Begge selskaber har dog allerede søndag været ude med et fælles svar på tiltalen.

»Det franske jernbanenet er genstand for vedligeholdelse på et meget højt niveau og konstant overvågning,« udmelder de to selskaber ifølge Le Figaro.

Derudover opfordrer de to selskaber pressen til at passe på, når de fortolker de uddrag, der er blevet offentliggjort.

Utilstrækkelig overvågning af netværk

Det er dog langt fra en betragtning, eksperternes rapport understøtter. De skriver blandt andet, at de nuværende krav til vedligeholdelse er meget ”utilstrækkelige”. I dag afmonterer SNCF de svejsede sammenkoblinger hvert tredje år, for at kontrollerer deres tilstand. Eksperter anbefaler på det kraftigste, at inspektionen foregår hvert år.

»Det er vigtigt at understreje, at SNCF har et ansvar for gennemgående vedligeholdelse og udstyr til skinnerne, og at dette udføres af en person med en solid uddannelse indenfor teknik og en specialiseret uddannelse indenfor området,« skriver eksperterne ifølge Le Figaro.

Dette skal forstås som en hentydning til den 25-årige nyuddannede ingeniør fra SNCF, der udførte inspektionen d. 4. juli 2013, otte dage før ulykken. Ved inspektionen blev der ikke indrapporteret nogle abnormaliteter.

Presset øges på fransk togselskab

Det er dog langt fra den eneste sag, togselskabet har haft hængende over hovedet. I maj 2014 trak det upopulære selskab nye overskrifter, da det kom frem, at tog-operatøren havde bestilt omkring 2000 nye tog, som er for brede til flere franske togstationer.

Det førte til, at 300 af omkring 1200 togperroner måtte flyttes længere væk fra hinanden, så de nye tog har plads at køre ind på. En dyr affære for det statsejede jernbaneselskab.

Læs også: Ubegribelig fejl: Frankrig køber 2.000 for brede tog

Derudover har selskabet i det seneste år også lidt af strejker. Noget kunne derfor tyde på, at den kommende rapport vil være endnu en slag i rækken af udfordringer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der menes sikkert sporet, skinnerne er en del af sporopbygningen, og de kan meget vel være årsagen, men mere generelt er det sporvedligeholdensen, det drejer sig om.

  • 2
  • 0

Den tekniske betegnelse her er vel "lasker" der bruges til at holde de enkelte skinner sammen, eksempelvis her for at holde "et lige sporstykke" sammen med "et sporskifte". Det er denne laske, der har revet sig løs, og har "lagt" sig som en "afsporingsrampe" under toget.

Et "lige sporstykke" vil typisk være adskilt fra "et sporskifte" med lasker, idet der mellem skinneenderne ligger isolerende materiale, der gør det muligt at detektere hvornår tog er "i sporskiftet" og hvornår det er "væk igen" (sporisolationer)

  • 3
  • 0

Det er næppe nogen nyhed, at SNCF nærmest er ligeglade med det gamle spornet.
Alle pengene er gået til TGV strækningerne, som man stadig arbejder på, samtidig med at de gamle strækninger får lov til at ruste.

  • 4
  • 0

Der er vel ingen forskel om det er BaneDanmark eller SNCF. Hvor man forlanger, at biler skal til syn hvert andet år, er der ingen der kontrollerer kollektiv trafik. Se på de danske skinner, her er der også fejl, der kan ses med det blotte øje. Manglende bolte i laskerne på stationer, kæmpe v-formede huller mellem de enkelte skinner (slid) er noget af det, jeg ofte har undret mig over, ikke bliver udbedret. Men det koster selvfølgelig penge.

  • 3
  • 5

Du kan ikke sammenligne de danske skinner med de franske.
Der er visse steder i Frankrig, hvor hastigheden er sat helt ned til 20 km/t. når du skal køre igennem et stationsområde.
Der er steder på hovedstrækningerne hvor du stadig kan se tynde træsveller med sandballast, noget som man brugte herhjemme i slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet.

Det kunne være meget bedre herhjemme, men det er ikke nær lige så slemt som i Frankrig.,

  • 0
  • 1

Hvis det er hastigheden så er IC4 bestemt noget for franskmændene. Så undgår de alle bremse problemerne. De passer også på stationerne

  • 3
  • 0

Syv personer dræbt på grund af den gode offentlige sektors ligegyldighed over for dets borgeres sikkerhed.

  • 0
  • 2