Er rejsekortets nye fejlliste et skønmaleri?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Er rejsekortets nye fejlliste et skønmaleri?

Nu ligger den på nettet, listen over fejl og mangler ved rejsekortet, den såkaldte aktionsliste. Her bliver der fulgt op på åbne og lukkede problemer i forhold til rejsekort-systemet.

Men listen giver langt fra et retvisende billede af tingenes faktiske tilstand, mener ekspert på området og konsulent i PlusCon Henning N. Jensen. Han betegner listen som et skønmaleri.

Listen, der kommer mere end en måned for forsinket, indeholder 30 punkter inddelt i underkategorier med farvekoder. I alt er der 46 underkategorier. 24 af dem er markeret som grønne. Ifølge beskrivelsen til listen angiver grøn, at aktiviteten er gennemført, og kunderne oplever det. Gult angiver, at der er en plan for aktiviteten. Mens rødt angiver, at en aktivitet er forsinket.

Læs også: Rejsekortets liste over fejl og mangler stærkt forsinket

Ifølge listen, der bliver opdateret jævnligt, er der for øjeblikket ingen røde felter, altså ingen forsinkelser. Mens der er 22 gule, som indikerer, at der er en plan for aktiviteten. Men Henning N. Jensen mener altså ikke, det er det korrekte billede.

»Mange af de grønne felter synes at være med for, at listen ikke skal blive for gul, da de er løst for længe siden,« skriver han i en mail.

Som eksempel nævner han felt nummer 30, der omhandler robust it-platform. Her er underfelterne grønne, og det oplyses, at økonomistyringssystemet blev opdateret i 2010 og har kørt siden·

»Hvordan kan der være et grønt felt ud for, at økonomisystemet blev opdateret i 2010, når dette er en aktionsliste fra august 2013? Det viser vist Rejsekortets iver for at levere grønne felter. Man må håbe, at de næste gang leverer relevant information til både politikerne og offentligheden.«

Derudover mener Henning N. Jensen, at mange af de grønne områder burde være gule, altså en indikation af, at der er en plan for aktiviteten, som endnu ikke er gennemført. I den sammenhæng nævner han felt 17, som omhandler udfasningen af klippekort, og som er markeret som grøn, selvom klippekortet ikke er udfaset generelt.

Læs også: Gammeldags klippekort af pap overlever et år mere

Endelig peger Henning N. Jensen på, at manglen på røde felter blandt andet skyldes, at der er områder, der slet ikke er medtaget på listen, og som burde være det. Blandt andet rejsekortet på mobiltelefoner. Netop dette område bliver dog imødegået i beskrivelsen til aktionslisten, hvor der står:

'Der er naturligt flere områder på billet og betalingsområdet f.eks. på mobiltelefon-området, der analyseres og følges, men de vil først komme med på aktivitetslisten (aktionslisten, red.), når der ligger en konkret plan for aktiviteten.'

Pressekontakt fra Rejsekort A/S Thomas Boe Bramsen har umiddelbart ikke nogen kommentarer til Henning N. Jensens udsagn om, at aktionslisten skulle være 'for grøn'.

»Vi har taget de ting på aktionslisten, som der var et politisk ønske om fra Folketingets Transportudvalgs side,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis du har fået en rykker, selvom din rejsekortsaldo ikke er i minus, kan det skyldes, at dit optankningsbeløb
er sat ind på dit rejsekort, men beløbet er ikke blevet trukket på dit betalingskort. Oftest sker dette, hvis man
har fået nyt betalingskort og ikke har fået registreret det nye kort på rejsekort.dk/selvbetjening.

A'hva? Så hvis ens kort er spærret overfører de stadig penge til rejsekortet? Det lyder da bizart!

  • 8
  • 1

Så vidt jeg forstår det sender de en regning hvis de ikke kan trække pengene fra dit kort. Denne regning kaldes nogen gange for en rykker.

  • 0
  • 0

Jeg oplevede det sidste år da mit Dankort blev udskiftet ligesom alle andre danskeres. Jeg havde en tank-op aftale, som jeg havde tænkt mig ikke at overføre til mit nye kort da det ikke lige var belejligt at tage forbi Hovedbanegårdens salgssted (man skulle møde personligt op for at gøre det, og det var det eneste sted man kunne det på Sjælland dengang).

Da systemet ikke kunne overføre pengene fik jeg en rykker. Da jeg ikke gjorde noget ved det andet end at tanke mit kort manuelt fik jeg en rykker til med gebyr på. Da tredje rykker og trussel om inkasso kom ringede jeg til kundeservice og fik rykkeren annulleret.

Jeg synes det grundlæggende er forfejlet at behandle det på den måde. Hvis ikke det kan lade sig gøre at overføre beløbet bør man modtage en notits og ikke behandles som en dårlig betaler.

  • 12
  • 0

De seriøse fejl er ikke tekniske, men designfejl - f.eks.:
- Man kan ikke se på et rejsekort, om man har checket ind, der er ingen kvittering - så hver gang man bliver kontrolleret, aner man ikke, om man er købt eller solgt - utrygt og uden forbrugerbeskyttelse.
- Hvis sidste bus på turen udebliver, kan man ikke checke ud - hvis turen forsinkes p.g.a. driftsforstyrrelser, bliver turen dyrere. Kunden betaler straffes altså for driftsfejl.

... nå ja, den liste er meget lang ...

  • 15
  • 0

... nå ja, den liste er meget lang ...

Ja der er mange til den liste. F.eks.

Når man opretter et rejsekort på en station, får man et one-time link til at oprette sig i deres selvbetjening. Her skal man vælge et brugernavn, kodeord, osv. Kodeordet skal opfylde nogle umådelig snævre betingelser. Hæng mig ikke op på det, men mener det skal være mellem 8 og 16 karakterer langt, samt indeholde store/små bogstaver og tal/tegn.

Får man tastet noget der er for kort eller for langt (!) er ens one-time link brugt (!!). Der er ingen chance for genindtastning, og man skal ringe(!!!) til rejsekortets callcenter for at få tilsendt et nyt one-time link..

  • 7
  • 0
  • Nemlig hvornår der tages stilling til en udskiftning af ledelsen i Rejsekortet.

Mange af Rejsekortets problemer består i en selvfed ledelse, der ikke ser det som sin opgave at lytte til kundernes tilbagemeldinger og en fuldstændig manglenede tilgang til kritik. Kritik der som regel affærdiges med at kunderne er uvidende (udtalt af Thomas Boe Bramsen fra Rejsekortet i forb. med kundekritik).

Det er først når armen er vredet helt om på ryggen af ledelsen, der sker lidt - men også kun lidt - aktionslisten er direkte ynkelig, virkelig en laveste fællesnævne i bedste Rejsekort stil.

  • 4
  • 0

Det ville være fint med en liste over de 20 væsentligste mangler der ikke indgår på aktionslisten. Flere er allerede nævnt i denne tråd.

Det er skræmmende, at de nævnte mangler formentligt er så grundliggende for et godt system, at det virker umuligt at nøjes med en opdatering. Når der er flere relativt sandsynlige hændelser (dvs. kan forekomme ret hyppigt) som fører til urimeligt stort økonomisk tab eller en relativt hård behandling i form af trusler mod godtroende forbrugere, bør der ses nærmere på mere end blot informationstavler og kommunikation. Så bør processer og måske hele kortdesignet gentænkes (Det bør være muligt at se status på kortet, enten ved bluetooth kommunikation med telefonen der har en app, eller på anden vis direkte på kortet på en eller anden måde).

  • 2
  • 0

Det er fint med en liste over fejl og mangler som skal udbedres, men hvad med de uhensigtsmæssigheder der er i systemet?

Her mener jeg f.eks. at Rejsekortet annullerer din "optankning" hvis du ikke bruger kortet inden 7 dage (kilde: http://goo.gl/xZo5lK). Dertil skal man også huske at der kan gå op til 24 timer før en "optankning" er registreret. Jeg bruger ikke bus/tog/metro mere end et par gange om måneden, så jeg skal altså huske at tanke mit rejsekort op mindst et døgn før jeg planlægger at tage det offentlige, men helst ikke for tidligt for så er optankningen annulleret. Ikke alle mine rejser med det offentlige er planlagte, og det er vel heller ikke formålet med et nyt system at det skal være til mere besvær end det gamle?

Jeg har fået at vide at denne udfordring til dels kan omgås ved at tilmelde sig automatisk optankning, men det er ikke en mulighed for alle og heller ikke noget jeg ønsker når jeg ikke rejser med det offentlige oftere.

  • 4
  • 0

Ja, tak for gåturen.
For selv om 7-11 kioskerne rent fysisk har maskinerne til at sætte penge på rejsekortene, så er de ikke aktiverede.
Så punkt #20 vil jeg ikke sige er løst.
For med dén løsning skal man tage en specifik rejse for at tanke sit anonyme rejsekort op. En rejse man i sagens natur ikke har billet til, hvis kortet "kun" har 50-80 kr. tilbage.
Frem for at kunne få billetter på alle stationer, eller automater som det er/var med det gamle system.

Anonymt rejsekort, hvor man kun kan betale med betalingskort i alle automater.
Hvor anonymt er dét lige?

PS. Hvordan forholder rejsekortet sig til dødsbo?
Da der altid skal være 50-80 kr. på kortet, er det nogle hundrede millioner kr. af Danmarks kapital der er bundet på alle disse kort.
De bliver vel først udbetalt når kortet indgår i et dødsbo
At smide rejsekortet væk er som at smide kontanter væk.
Ud over at andre vil kunne bruge kontanter, dét går jo ikke med personlige rejsekort.
Så hvis familiemedlemmer ikke kan få pengene udbetalt vil det betyde at rejsekort blot akkumulerer bunden kapital der ikke kan bruges på samfundet.

  • 3
  • 0

Artiklen indledes med at spørge, om der er tale om skønmaleri, jeg må sige, at jeg er noget forundret over rejsekort's liste.

I nogen tid har jeg vedligeholdt en tilsvarende liste. Den ligger her http://rejsekortdebat.dk/viewtopic.php?f=2...

Jeg kan nævne et par relevante eksempler, her om deres hjemmeside:

*Man kan ikke kontakte rejsekortet når man er logget på, man skal logge af, og så fortælle hvem man er
*Man kan ikke ændre optankningsbeløb - man skal forbi et salgssted
*Man kan ikke skifte permanent fra 2. til 1. klasse eller omvendt - man skal forbi et salgssted
*Det er ikke muligt at bestille erstatningskort
*Det anonyme rejsekort kan ikke optankes på hjemmesiden

Hvad undrer mig mest er, at rejsekortet ønsker at kommunikere med omverdenen via formularer, et forum havde vist noget åbenhed....

MVH

Henrik

  • 5
  • 0

En anden "uhensigtsmæssighed" jeg har overhørt fra flere unge der dagligt kører med bus og metro på kryds og tværs i byen, er at det er et ret stort problem at der mangler mulighed for at checke ud ved busstoppestederne i denne situation:

1) Jeg sidder i bus A på vej til min destination
2) Ved et stoppested holder bus B samtidig ind, som kører en hurtigere rute til min destination
3) Jeg løber ud af bus A men når ikke hen til bus B inden den kører, eller den er fyldt og tager ikke flere med.
4) Næste bus kører om 25 minutter, og jeg kan gå resten af vejen på 10 minutter. Men jeg er NØDT til at stå og vente på næste bus fordi jeg ikke kan "afslutte" min rejse ved at checke ud ved stoppestedet.

Jeg har selv stået i den situation et par gange, men jeg hører jævnligt fra unge at det er noget der gør den daglige rejse med det offentlige unødigt besværlig.

Hvorfor er der på listen ikke fokus på, at mange har udfordringer med helt grundlæggende funktionalitet og design i rejsekortet?

  • 8
  • 0

Jeg kan købe et klippekort i Brugsen og smide kontanter på disken og ingen aner hvem jeg er.

Borgernes rettigheder tæller åbenbart ikke ret meget i dag. Stasi ville fryde sig.

Din anonymitet bliver en kortvarig fornøjelse, så nyd den mens du kan.
http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=501...
Brugsen kan sikkert godt finde anvendelse af sådan et system. Når google glas bliver udbredt vil million vis af lille brødre kunne samkøre data i overflod.

  • 0
  • 1

Dette punkt er grønt, da "Øge bemanding i Rejsekort Kundecenter, så det matcher antallet af henvendelser" står som "er etableret".
Det stemmer meget dårligt overens med at jeg i sidste uge fik at vide, at min henvendelse af 18.6 2013 tidligst bliver besvaret om to måneder fra nu fordi de har for mange sager / for få ansatte!

  • 2
  • 0

Så vidt jeg har erfaret kan man godt checke ud ved hvert skift uden at det bliver dyrere. På standerne vil det fremgå som separate rejser med fuld betaling, men på rejsekort.dk bliver prisen regnet for en enkelt rejse, hvis der går under 30 min fra udcheckning til næste indcheckning.

http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa...
"Checker du ud og derefter ind igen i samme zone inden for 30 minutter, registrerer rejsekort det som en fortsat rejse. De to rejser kædes derfor sammen til én. Det betyder, at du undgår at betale for de minimum to zoner, som du ellers skal betale for enhver rejse."

  • 2
  • 0

Det er mere en faq end en aktionsliste. Jeg kan ikke forestille mig det skulle være nødvendigt at forklare forskellen i dette forum - men jeg kan ikke dy mig for at bemærke sidstnævnte bruges i professionelle virksomheder til at holde styr på udestående problemer og hvad man vil gøre ved dem.

  • 0
  • 0

Sad lige for nyligt i toget og oplevede 3-4 stykker der fik oplyst at de ikke var tjekket ind. Hvorefter de hårdnakket påstod at de havde det.

Så tænkte jeg hvis nu man havde et rejsekort med lidt E-Ink (E-paper) og hvergang du brugt scanneren så blev dette så opdateret med check-in/check-ud oplysningerne. Således du har det på sort og hvid hvad du sidst har gjort... der er vist nok power i standernes induktion til også at give strøm nok til et lille stykke e-papir.
Så var enhver diskussion unødvendigt fordi der ville fysisk stå på kortet hvad den sidst har gjort.

  • 0
  • 0