Entreprenører skal konkurrere på klimahensyn

PLUS.
Tunnelen skal anlægges ved først at etablere en dæmning på tværs af havnen, hvorefter der skal bores og støbes to vægge af sekantpæle. Derefter skal alt materialet i renden mellem væggene fjernes, og tunnelen støbes. Til sidst dækkes tunnelen til igen. Illustration: vejdirektoratet

Nyt beregningsværktøj skal sætte pris på anlægsarbejders påvirkning af klima og miljø. Entreprenører er positive, men uvist om staten vil betale prisen.

78.000 gange skal lastbiler frem og tilbage til byggepladsen, når Vejdirektoratet går i gang med at anlægge den 1,4 km lange Nordhavnstunnel i København. Alternativt kan en større del af de materialer,
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.