Entreprenør: Metro-boring bliver et heftigt projekt

Geo-Aarsleff-konsortiet har gennemført de første 50 af de i alt 350 boringer rundt omkring i København, som skal fastlægge metrocityringens kommende linieføring.

Endnu er konsortiet ikke stødt på undergrund, som kan ændre væsentligt på metroens linieføring. Men der er gjort fund, der får projektleder Jesper Furdal til at forudse, at en del af projektet bliver »heftigt«.

»Geologisk set er der ikke noget, der ryster os. Men der er helt klart nogle steder, bl.a. ved Sortedamsdosseringen, hvor kalken er meget porøs. Det gav også problemer under Peblingesøen, da den nuværende metro blev boret,« siger Jesper Furdal.

Han tror ikke, der bliver problemer med grundvandssænkning under boringen, fordi der vil blive boret med det vandtryk, der nu er ude foran, og så lukker man røret bagved sig.

»Men når man skal grave stationerne ud, skal der lukkes til for vandet med sekantpæle hele vejen rundt. Det bliver nogle heftige projekter,« siger han.

Boringerne og de geofysiske undersøgelser, der foregår mellem 30 og 50 meter nede i den københavnske kalk, startede midt i august i middelalderbyen, ved Marmorkirken, og har kørt mod uret rundt langs med linieføringen, så længe det kunne lade sig gøre.

Nu er Geo-Aarsleff begyndt at sprede boringerne lidt mere og befinder sig pt. på Kgs. Nytorv og et par steder på Nørrebro.

»Jeg er ikke blevet overrasket, for vi kender Københavns geologi godt i forvejen, dels fra den første metro, dels fra det hav af undersøgelser i forbindelse med projekter de seneste 50-60 år,« siger Jesper Furdal.

Tværtimod er formodningen om, at kalken lå meget dybere på Østerbro, hvis undergrund er mere jomfruelig, blevet bekræftet.

Aarsleff er også med i det konsortium, der er i færd med at anlægge Citytunneln i Malmø. Det anlægsarbejde er stødt på så alvorlige vanskeligheder, at den oprindelige tidsplan er blevet overskredet med seks år, og budgettet vokset fra 4,9 til 9,5 milliarder kroner.

De to projekter har en del tilfælles, bl.a. københavnerkalken. Men det svenske projekt er enklere, mener Furdal:

»Fra min entrepriseleder, der var projektchef på Citytunneln, ved jeg, at Malmø er betydeligt nemmere at have med at gøre. Godt nok har vi nogle af de samme aflejringer, men i Malmö er de meget mere ensartede og ikke så gennembrudte af flintelag, som kan volde store problemer,« siger han.

Metrocityringen skal stå færdig om 11 år. Den bliver 15 kilometer lang og får 17 stationer. Prisen er 15 milliarder kroner i 2005-priser.