Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes

Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes

Prisen for at få entreprenørkonsortierne til at vente på den tyske godkendelse vil være omkring 150 mio. kr. om året. Samlet vil forsinkelser imidlertid koste 500 mio. kr. om året, vurderer Femern A/S.

Kommer byggeriet af Femern-forbindelsen først i gang efter maj 2018, skal politikerne enten genudbyde de store tunnelkontrakter eller kompensere entreprenørerne for at vente. Femern A/S har forhandlet med entreprenørerne om, hvad ventetiden skal koste, men buddene bliver først offentliggjort i marts.

I går fik politikerne fra de partier, der er med i Femern-forliget, imidlertid revisionsselskabet EY’s bud på, hvad det vil koste. Revisionsselskabet har lavet en ekstern kvalitetssikring af Femern A/S’ finansielle analyse, og ifølge revisorerne skal man regne med, at udskydelser vil koste omkring 150 mio. kr. om året i kompensation til entreprenørerne.

Læs også: Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

»Ernst & Young (EY, red.) har ikke haft adgang til forhandlingerne mellem Femern A/S og entreprenørselskaberne, så vi har ikke det det endelige beløb. Det får vi til marts, når Femern A/S præsenterer det for os. Men det var revisorernes vurdering, at det var det, det ville koste,« fortæller tidligere transportminister Magnus Heunicke (S).

90 procent sandsynlighed for byggestart i 2018-2020

Og der er en vis sandsynlighed for, at der bliver brug for at finde en løsning efter maj 2018.

Revisionsselskabet har gennemgået risiciene i den tyske godkendelsesproces og regnet sig frem til, at anlægsarbejdet med 90 procents sandsynlighed vil kunne gå i gang mellem midten af 2018 og midten af 2020, selv når man tager højde for klager og sagsanlæg. I sine egne analyser har Femern A/S desuden undersøgt et scenarie, hvor man først får godkendelsen i 2021.

Femern A/S har siden oktober 2015 været i gang med at vurdere tre muligheder for at udskyde kontraktstarten:

  • Muligheden for at indgå en aftale med tilbudsgiverne om at forlænge vedståelsesfristen i en længere periode, inden kontrakterne skal underskrives.
  • Muligheden for at gøre kontrakterne betinget således, at de først træder i kraft, når den endelige tyske myndighedsgodkendelse forventes at foreligge.
  • Muligheden for at indgå en kontrakt med forskudt opstart.

Læs også: Femern droppede 'forsikring' mod forsinkelser - Transportministeriet nægter kendskab

Desuden undersøger bygherreselskabet også, om det bedre kan betale sig at undlade at underskrive kontrakterne og i stedet lave et nyt udbud, når den tyske godkendelse er uigenkaldeligt på plads.

Samlet udgift: 500 mio. kr om året

Ud over udgiften til entreprenørerne vil Femern A/S dog også have andre og betydelige omkostninger til at betale sine ansatte – herunder de eksterne tekniske, miljømæssige og juridiske rådgivere, og til eventuelt at opdatere miljøundersøgelser, der kan nå at blive forældede på grund af forsinkelserne. Det vil ifølge selskabets egen finansielle analyse koste omkring 500 mio. kr. om året ud over de nuværende reserver for årene 2020 og 2021.

Læs også: Femern-tunnel har allerede kostet et milliardbeløb

Kommentarer (15)

Typisk, dagen efter et rosenrødt scenarie vokser tornene ud.
Jeg synes Ing.dk burde give læserne en opdateret grundig og kritisk analyse af Femern forbindelsen og ikke bare referere spin. Der bør regnes med de værste scenarier, at retssagerne i Tyskland trækker ud til efter 2021, og de mest pessimistiske trafikprognoser.
Der synes også at være en økonomisk krise og recession på vej. Ikke nogen vækst i overskuelig tid.
Hvis man ikke tager hensyn til dette og gennemfører byggeriet, så ender regningen til sidst hos skatteborgerne, når selskabet bag Femern forbindelsen formentlig vil gå konkurs i 2050 eller deromkring, hvis ikke Storebæltforbindelsen kan betale underskuddet.

  • 8
  • 3

Hvis vi absolut skal bygge så lad os få en 3. limfjordsforbindelse. Pengene kunne være fundet ved at undlade udflytningen af statslige arbejdspladser, en symbol politik, der kommer til at koste kassen.

  • 1
  • 6