Entreprenører skal have 150 mio. kr. for hvert år Femern-tunnelen forsinkes

Prisen for at få entreprenørkonsortierne til at vente på den tyske godkendelse vil være omkring 150 mio. kr. om året. Samlet vil forsinkelser imidlertid koste 500 mio. kr. om året, vurderer Femern A/S.

Kommer byggeriet af Femern-forbindelsen først i gang efter maj 2018, skal politikerne enten genudbyde de store tunnelkontrakter eller kompensere entreprenørerne for at vente. Femern A/S har forhandlet med entreprenørerne om, hvad ventetiden skal koste, men buddene bliver først offentliggjort i marts.

I går fik politikerne fra de partier, der er med i Femern-forliget, imidlertid revisionsselskabet EY’s bud på, hvad det vil koste. Revisionsselskabet har lavet en ekstern kvalitetssikring af Femern A/S’ finansielle analyse, og ifølge revisorerne skal man regne med, at udskydelser vil koste omkring 150 mio. kr. om året i kompensation til entreprenørerne.

Læs også: Længe ventede analyser: Femern-tunnel på sikker grund - betalt tilbage på 36 år

»Ernst & Young (EY, red.) har ikke haft adgang til forhandlingerne mellem Femern A/S og entreprenørselskaberne, så vi har ikke det det endelige beløb. Det får vi til marts, når Femern A/S præsenterer det for os. Men det var revisorernes vurdering, at det var det, det ville koste,« fortæller tidligere transportminister Magnus Heunicke (S).

90 procent sandsynlighed for byggestart i 2018-2020

Og der er en vis sandsynlighed for, at der bliver brug for at finde en løsning efter maj 2018.

Revisionsselskabet har gennemgået risiciene i den tyske godkendelsesproces og regnet sig frem til, at anlægsarbejdet med 90 procents sandsynlighed vil kunne gå i gang mellem midten af 2018 og midten af 2020, selv når man tager højde for klager og sagsanlæg. I sine egne analyser har Femern A/S desuden undersøgt et scenarie, hvor man først får godkendelsen i 2021.

Femern A/S har siden oktober 2015 været i gang med at vurdere tre muligheder for at udskyde kontraktstarten:

  • Muligheden for at indgå en aftale med tilbudsgiverne om at forlænge vedståelsesfristen i en længere periode, inden kontrakterne skal underskrives.
  • Muligheden for at gøre kontrakterne betinget således, at de først træder i kraft, når den endelige tyske myndighedsgodkendelse forventes at foreligge.
  • Muligheden for at indgå en kontrakt med forskudt opstart.

Læs også: Femern droppede 'forsikring' mod forsinkelser - Transportministeriet nægter kendskab

Desuden undersøger bygherreselskabet også, om det bedre kan betale sig at undlade at underskrive kontrakterne og i stedet lave et nyt udbud, når den tyske godkendelse er uigenkaldeligt på plads.

Samlet udgift: 500 mio. kr om året

Ud over udgiften til entreprenørerne vil Femern A/S dog også have andre og betydelige omkostninger til at betale sine ansatte – herunder de eksterne tekniske, miljømæssige og juridiske rådgivere, og til eventuelt at opdatere miljøundersøgelser, der kan nå at blive forældede på grund af forsinkelserne. Det vil ifølge selskabets egen finansielle analyse koste omkring 500 mio. kr. om året ud over de nuværende reserver for årene 2020 og 2021.

Læs også: Femern-tunnel har allerede kostet et milliardbeløb

Kommentarer (15)

Typisk, dagen efter et rosenrødt scenarie vokser tornene ud.
Jeg synes Ing.dk burde give læserne en opdateret grundig og kritisk analyse af Femern forbindelsen og ikke bare referere spin. Der bør regnes med de værste scenarier, at retssagerne i Tyskland trækker ud til efter 2021, og de mest pessimistiske trafikprognoser.
Der synes også at være en økonomisk krise og recession på vej. Ikke nogen vækst i overskuelig tid.
Hvis man ikke tager hensyn til dette og gennemfører byggeriet, så ender regningen til sidst hos skatteborgerne, når selskabet bag Femern forbindelsen formentlig vil gå konkurs i 2050 eller deromkring, hvis ikke Storebæltforbindelsen kan betale underskuddet.

  • 8
  • 3

Hvis vi absolut skal bygge så lad os få en 3. limfjordsforbindelse. Pengene kunne være fundet ved at undlade udflytningen af statslige arbejdspladser, en symbol politik, der kommer til at koste kassen.

  • 1
  • 6

Pengene kunne være fundet ved at undlade udflytningen af statslige arbejdspladser, en symbol politik, der kommer til at koste kassen.


Nu er pengene til denne - på mange tvivlsomme - proces, kun for en lille det fundet og afsat.

Men selv mere realistiske vurderinger af omkostningerne ved udflytningen er en dråbe i havet i forhold til Femern. Det med bare at se på de 500 mio/år en udsættlese koster er jo ganske ligegyldigt i forhold om forbindelsen er nyttig nok eller mere er en alvorlig gældsfælde for Danmark.

En 3. limfjordsforbindelse havde - efter hukommelsen - en meget ringe samfundsværdi, da jeg sidst så tallene.

...især når det som virkelig batter i provinsen er at opretholde uddannelsesinstitutioner, så de unge bliver boende!
Der er for megen indavl i den nuværende regering, sorry.


Selv hvor der er uddannelsesinstitutioner flytter (alt for) mange unge væk og kommer langt fra tilbage. Der mener, der allerede er nedsatte krav til økonomien for uddannelsesinstitutioner i udkanten.

Og igen Jens - OT-.
Ja der er meget dårligdom i regeringen - fx. anti-miljøministeren - men jeg tror ikke, det er konstruktivt at gøre det til et partispørgsmål eller at gå efter en større ubestemt gruppe.
Det er jo også meget 'fjolleri' i andre partier.

Og der er - desværre - store folkegrupper /mange vælgere, der nok er ramt af udviklingen, men ikke vil eller evner at forstå, at udviklingen ikke kommer pga. beslutninger i Københavnstrup, men på grund af iPhone, internet, fibernet til Indien og Kina, flybilleter til ingen penge, en container fyldt med nye fjernsyn sejlet fra Kina for omkring $1000.
Ja, det er godt hvis man kan uddanne lokalt, men det er de arbejdspladser, der er skabt af lokalt af lokale og ansætter de uddannede. Det er også den lokale omstillingevne, der give håb om overlevelse.

Når man som Lollands borgmester får få dage siden i fjernsynet helt havde fokus på start af byggeprocessen nærmest som at få næste rate i den løbende 'Ulandsstøtte', så er der ingen vision om eller fremtid for landsdelen - uanset partifarve eller stemmer fra laveste fælles nævner.

Lars :)

  • 2
  • 0

Reaktionen glæder mig - for det bekræfter min oplevelse af hvordan ingeniører e.a. fungerer i løsningen af de daglige problemer en virksomhed står over for.

Hvis ikke problemerne er sat i system og til at genkende, så er det nærmest umuligt finde en fornuftig løsning.

Fortsat held og lykke med jeres gerning. :)

  • 0
  • 5

Og igen Jens - OT-.
Ja der er meget dårligdom i regeringen - fx. anti-miljøministeren - men jeg tror ikke, det er konstruktivt at gøre det til et partispørgsmål eller at gå efter en større ubestemt gruppe.
Det er jo også meget 'fjolleri' i andre partier.

Slet ikke uenig - men jeg har uanset partifarve altid påtvunget mig selv den ret at håne åbenlys dumhed, og lige nu er den siddende regering igang med en skueproces som er dyr og mærkbart forringer statens styrelser.

Skal man bruge offentlige arbejdspladser som surrogat for det man ikke formår lokalt, skal det i det mindste gøres intelligent.

Og ikke som Lækage-Traktor-Troels si'r: Et land i balance.

Men vi har - og skal åbenbart lide med - de politikere vi fortjener!!!
Han burde forlængst være fundet uværdig til et sæde på tinge :-)

  • 0
  • 3

Skal man bruge offentlige arbejdspladser som surrogat for det man ikke formår lokalt, skal det i det mindste gøres intelligent.


Der er et par områder, hvor man kan argumentere for fornuften i at støtte ved at sådan flytning.

Men det kan næppe være flytningen af de 5 personer fra 'Rådet for social udsatte' til Rønne, når både de fleste af de svageste mennesker findes i København, og der er politikerne, regeringen og styrelserne også.
Det kan næppe være intelligent at flytte noget som helst til Aarhus og da slet ikke DIIS. Det synes også direkte dumt, at man tilsyneladende først opdager at energinet allerede ligger i Fredericia efter at have udmeldt en flytning til Esbjerg.

Jeg kan kun komme på en vis fornuft - udover stemmefiskeri - i flytningerne til Næstved, Ringsted, Holbæk.

Men det afgørende er, at det hjælper intet eller højest ganske lidt og kort, hvis der ikke er et lokalt drive og den nødvendige lokale dygtighed.
Hvis der ikke lokalt er forståelse for den ubetingede nødvendighed i egne kraftige og bæredygtige initiativer, er der nok kun at få bedemanden og graverne til at lukke og slukke.

Og ikke som Lækage-Traktor-Troels si'r: Et land i balance.
...
Han burde forlængst være fundet uværdig til et sæde på tinge :-)

Jeg er nok ikke ret uenig. Jeg har i det mindste aldrig støttet Trolex på nogen måde.
Men når jeg i denne uge hører forureningsminister Eva Kjer Hansen , der adderer 3-4 års tal og udgiver det for alene at være 2016 års tal, som kopierer direkte fra (alt andet end) Bæredygtigt Landbrug, så ved jeg ikke, hvem der bør sparkes først.

Når den tidligere trafikminister og øvrige forligspartieren køber den kvaksalver måde, som man fra Femern AS opgør bæredygtigheden - fra SF til DF og LA - så mener jeg fortsat, det er alt for snævert kun at skyde på regeringen og dens - tvivlsomme - troværdighed.

Lars :)

  • 2
  • 1

Og hvad betyder det så at entreprenørerne nu får 150.000.000 kr. i statstilskud/år til at være standby?

Betyder det at 150 – 300 medarbejderne er ansat mens de går rundt derhjemme og ordner have?

Eller underbyder de små-projekter (der kan afsluttes inden medarbejderne skal bruges igen) i kommuner og andre steder, og derved udkonkurrerer andre i branchen, der ikke får tilskud til deres medarbejdere?

  • 0
  • 2

Betyder det at 150 – 300 medarbejderne er ansat mens de går rundt derhjemme og ordner have?


De laver mindst muligt og har naturligvis ikke flere ansat end de skal bruge. Det er en betaling, som skal bære risikoen ved en senere start.

Det ville være den rene sindsyge at ansætte folk, før projektet begynder rigtigt.

Det betyder vel blot at de selv skal bære risikoen for at kunne skaffe mandskab og 'udstyr' med en kort varsel.

Lars :)

  • 0
  • 0

Jeg tror såmænd heller ikke de betaler nogen for at gå derhjemme og ordne have.
Men en mulighed for at holde på folkene og dermed mindske risikoen for at kunne skaffe folkene når projektet starter, er vel ved at holde dem beskæftiget ved små korte projekter.
Disse projekter kan de øge sandsynligheden ved at få, ved at byde på dem med et kunstigt lavt tilbud da de allerede har 150 millioner i ryggen.

Det kunne jo være sjovt om et par år at lave en analyse af, hvem der har vundet i de forskellige "små" udbud, der har været i offentlig regi.

Jeg antager selvfølgelig at de allerede har ansat en del for at være klar, og at de 150 millioner er for at undgå at fyre dem igen.
Hvis ikke det er tilfældet, undres jeg over, hvorfor de overhoved skal have standby penge, for så kan de vel bare afvente at projektet starter.

  • 0
  • 2

Det ligner danske firmaer, men er samarbejde mellem internationale firmaer, der naturligvis ikke holder på folk ti et måske projekt 3-5 år ude i fremtiden.
De har uden tvivl et par projektansvarlige og projektet står i deres ordrebog. Dde brænder næppe timer af på andet end lidt samtaler med Femern og lidt overvågning af processen i Tyskland.

Sådanne firmaer inkl de danske går ikke i så smo at de gider byde på småprojekter og slet ikke til discount priser.

Du med 1-2 størrelsesordner op i format.

Lars :)

  • 0
  • 0