Enkeltkørende IC4-togsæt skal betjene DSB's nye business-tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Enkeltkørende IC4-togsæt skal betjene DSB's nye business-tog

DSB vil med åbningen af den nye non-stop rute mellem København og Århus forsøge at drysse lidt stjernestøv ud over det hårdt prøvede IC4-tog fra Ansaldobreda. Det bliver nemlig udelukkende enkeltkørende IC4-togsæt, der bliver indsat på den nye business-rute mellem landets to største byer.

Det oplyser DSB.

Hvert enkelt togsæt har 203 siddepladser (det ulige antal skyldes, at det sidste sæde, nr. 204, er taget ud og erstattet med en kørestolsplads), og vil være indrettet således, at 2/3 af pladserne er indrettet til rejsende på første klasse. Rent fysisk vil der dog ikke være forskel på 1. og 2. klasse da alle klasser i IC4-toget er indrettet som den nuværende 1. klasse på IC3-togene med lige meget benplads ved alle sæder.

IC4 på Århus H 22.6.07 © Foto: Jens Hasse/Chili Dato: Chili foto & arkiv Illustration: JH Jens Hasse/Chili foto & arkiv

Men DSB har til gengæld ingen mulighed for at skrue op for kapaciteten på særligt travle afgange, da 14 af de IC4-tog som DSB råder over endnu ikke er godkendt til sammenkoblet drift mellem landsdelene. Disse 14 togsæt skal dog løbende en tur tilbage til Ansaldobreda i Italien for at gennemgå de nødvendige modifikationer. Og når det er overstået, forventer DSB at gå i gang med at køre sammenkoblede togsæt på den nye businessrute.

I henhold til den nye køreplan, som trådte i kraft natten mellem 12. og 13. december, skal IC4-togsættene ud over at køre den nye businessrute også køre regionaltogsafgange mellem Århus og Kolding for at forbedre betjeningen mellem disse to byer. Her skulle rejsende tidligere vente 20 minutter i Fredericia for at komme videre.

Den nye forbindelse betyder, at rejsetiden mellem København og Århus reduceres med 13 minutter. Et tog fra Århus vil afgå klokken 6.58 og ankomme til Københavns Hovedbanegård klokken 9.42 - altså cirka 2 timer og 45 minutter.

Et tilsvarende tidsregnestykke for den tilsvarende tur med indenrigsfly kunne se således ud: Kørsel fra Århus midtby til Århus Lufthavn i myldretid i egen bil: 40 minutter. Ventetid i lufthavn: 30 minutter. Flyvetid: 35 minutter. Kørsel fra Københavns Lufthavn til Københavns indre by: 20 minutter. I alt to timer og fem minutter.

Stadigvæk er flyet hurtigere end toget, men hvor tiden i toget til gengæld kan udnyttes til arbejde.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvem siger egentlig, at forretningsfolk per definition har behov for at komme fra centrum af København til centrum af Århus eller omvendt?

Forestiller man sig en person bosat eksempelvis i Hjortshøj med behov for at besøge en kunde i Brøndby, vil der sikkert være en meget stor fordel i at tage flyet.

Især med de korte afstande i Danmark er det ofte ikke selve transporten mellem de to byer, der er den væsentligste faktor, men i langt højere grad hvordan udgangs- og endepunktet for den transport ligger i forhold til ens bopæl og det sted, man nu rent faktisk ønsker at bevæge sig hen.

Af lang større betydning end den sparede tid mellem A og B vil være fordelen i at kunne arbejde uforstyrret mellem de to punkter. Det giver trods alt en vis forstyrrelse, når toget holder ved en station og andre passagerer skal ind og ud med bagage osv.

  • 0
  • 0

Mon det bliver et hit?

I artiklen nævnes det at en af fordelene ved at tage toget er at man kan udnytte transporttiden til arbejde. Det kan jeg kun være fuldstændig enig i.

Men i følge DSB's egen infoside om deres internet hotspots så tilbydes denne løsning ikke i IC4 togene (http://www.dsb.dk/Kundeservice/Service-i-t... under FAQ -> På hvilken togstrækning er der TDC Hotspot)

Hvor mange synes det er 13 minutter værd at undvære internet adgang?

  • 0
  • 0

Hvor mange synes det er 13 minutter værd at undvære internet adgang?

Hvem gider dele en 8Mbps med resten af toget? Hvis man alligevel skal køre UMTS, så kan man da lige så godt bruge sin egen.

  • 0
  • 0

Det er jo fint DSB1- omsider kører. Hvad med os andre?

Min dreng- Grenå- århus. Eller Grenå -Odense.
Ego- Odense Grenå/Langå/KBH. Eller den der lille by på sydsjælland.
(Som vi skal tage bumletoget til- Ølby.)

Mvh
Tine- som det koster 2000 kr- når vi skal noget.

  • 0
  • 0

Nogle der ved om DSB overhovedet har fået installeret strømudtag i IC4? Det har i hvert fald ikke tidligere været muligt at få strøm til ens bærbar i IC4.

  • 0
  • 0

Nogle der ved om DSB overhovedet har fået installeret strømudtag i IC4? Det har i hvert fald ikke tidligere været muligt at få strøm til ens bærbar i IC4.

Der er strømudtag ved samtlige sæder i IC4 og det har der været hele tiden. Men indrømmet, jeg fandt det heller ikke før jeg spurgte en medpassager.

  • 0
  • 0

Hvert enkelt togsæt har 203 siddepladser (det ulige antal skyldes, at det sidste sæde, nr. 204, er taget ud og erstattet med en kørestolsplads)

Hvorfor antager journalisten at der er et lige antal sæder i en kupe? Det kan ikke være en person der ofte kører med tog.

Jeg kører altid på 1' og er derfor bedst bekendt med førsteklasse-kupeerne. I 1' stille kupe på IC3 er der 5 pladser. I 1' almindelig kupe er der 11 pladser. I stillekupeen lige inden 1. klasse er der mig bekendt også et ulige antal pladser. Og nej, det er ikke på grund af kørestolsplads, men på grund af placering af dørene, som ikke er placeret midtfor. Derfor mangler der nogle pladser for at give gangplads.

Dertil kommer at der er 3 klapned sæder i gangarealet ved indgangspartiet.

  • 0
  • 0

DSB har udtalt (i forbindelse med den nye rute) at det er en mere miljørigtig løsning end flyet.

Løgn og latin! Togene er dieseldrevne og forurener med deres onde dieselos midt inde i byen.

DSB er fulde af løgn.

  • 0
  • 0

Quote Den nye forbindelse betyder, at rejsetiden mellem København og Århus reduceres med 13 minutter. Et tog fra Århus vil afgå klokken 6.58 og ankomme til Københavns Hovedbanegård klokken 9.42 – altså cirka 2 timer og 45 minutter.

Et tilsvarende tidsregnestykke for den tilsvarende tur med indenrigsfly kunne se således ud: Kørsel fra Århus midtby til Århus Lufthavn i myldretid i egen bil: 40 minutter. Ventetid i lufthavn: 30 minutter. Flyvetid: 35 minutter. Kørsel fra Københavns Lufthavn til Københavns indre by: 20 minutter. I alt to timer og fem minutter.

Stadigvæk er flyet hurtigere end toget, men hvor tiden i toget til gengæld kan udnyttes til arbejde.
Quote.

Der mangler tid fra flyet lander til du har fået fat i en taxa, og det kan nemt løbe op i 20 min. Så forskellen er ikke særlig stor. Der vil komforten med at kunne nøjes med at sidde et sted og læse/arbejde langt kunne opveje de mange skift der skal til, når man flyver.

  • 0
  • 0

Sæt det tog i 5. gear og gør det på 2 timer. Så kan vi tale om det.

Alle sæder er ens, så DSB 1' passagerers eneste fordel er gratis kaffe? Come on, gør dog bare hele toget til en klasse, det må da være lettere for alle.

Manglende internet i de toge er bare så dumt, og så gammeldags. 3, tdc og telia dækker vel alle den strækning. køb 10 3G-routere og kom igang - og det skal bare være gratis.

Hvis toget alligevel skal køre igennem Odense banegård, kunne de så ikke ligeså godt stoppe et par minutter?

  • 0
  • 0

Hvis toget alligevel skal køre igennem Odense banegård, kunne de så ikke ligeså godt stoppe et par minutter?

Eller Korsør. Eller Vemmelev.

  • 0
  • 0

Det er positivt at DSB forsøger at hjælpe pendlerne og nedbringer rejsetiden (også selvom vi ikke får gavn af der her i Odense).

  • 0
  • 0

@Emil Mølgård og Christoffer Hansson :Jo, der er trådløst Internet i toget.
@Benny Amorsen: En af fordelene ved det trådløse Internet er, at antennen sidder udenpå togets Fara-day-bur. . Min erfaring er, at forbindelsen er mere stabil end den er med min egen dongle.
@Anders Grønne: Der er 220 V stik –endda et til hvert sæde. Man ikke skal deles om dem som i IC3 og IR4. Men de sidder et andet sted end i IC4.
@Christoffer Hansson: Når toget ikke kommer hurtigere frem, skyldes det trængselen på skinnerne. Noget af den tid, der vindes fra Århus til Nyborg sættes endda til fra Nyborg til København. Toget er lidt længere tid om at køre over Sjælland end et almindeligt lyntog.
@DSB: IC114 ankommer til Århus H 6.53, hvor IL16 afgår 6.58. Kunne de ikke standse ved samme per-ron, så man kunne nå at skifte.

  • 0
  • 0

Quote Den nye forbindelse betyder, at rejsetiden mellem København og Århus reduceres med 13 minutter. Et tog fra Århus vil afgå klokken 6.58 og ankomme til Københavns Hovedbanegård klokken 9.42 – altså cirka 2 timer og 45 minutter.

Et tilsvarende tidsregnestykke for den tilsvarende tur med indenrigsfly kunne se således ud: Kørsel fra Århus midtby til Århus Lufthavn i myldretid i egen bil: 40 minutter. Ventetid i lufthavn: 30 minutter. Flyvetid: 35 minutter. Kørsel fra Københavns Lufthavn til Københavns indre by: 20 minutter. I alt to timer og fem minutter.

Stadigvæk er flyet hurtigere end toget, men hvor tiden i toget til gengæld kan udnyttes til arbejde.
Quote.

Der mangler tid fra flyet lander til du har fået fat i en taxa, og det kan nemt løbe op i 20 min. Så forskellen er ikke særlig stor. Der vil komforten med at kunne nøjes med at sidde et sted og læse/arbejde langt kunne opveje de mange skift der skal til, når man flyver.

Ja, men der mangler jo også tid fra du tager hjemmefra, til du er kommet ind i den indre by, hvorfra toget kører, og tid i den anden ende, hvor toget standser til du får fat i en taxa, som kan køre dig derud hvor du skal holde dit møde.

Det er de færreste forretningsfolk, som bor på banegården, og de færreste virksomheder som bor lige ved siden af banegården, så regnestykket er ret svært at gøre op.

Man kunne jo vende det om, og lave et regnestykke som beregnede hvor lang tid det ville tage at komme fra lufthavn, til banegård, og igen fra banegård til lufthavn, og så vil man se, at flyet er meget hurtigere.

Man kan ikke regne tiden ud, når man ikke kender afrejsested og destination.

  • 0
  • 0

Der er strømudtag ved samtlige sæder i IC4 og det har der været hele tiden. Men indrømmet, jeg fandt det heller ikke før jeg spurgte en medpassager.

Jeg spurgte konduktøren og han sagde der ikke var strømudtag. Dette er dog efterhånden et stykke tid siden.

  • 0
  • 0

Der er strømudtag på hver stol. Mellem stolene hvor de står to + to. Du skal altså lede, nede og ikke oppe.
Det kan godt være nettet hos DSB er mere stabilt, end en dongle. Til gengæld er min erfaring at det er væsentligt langsommere.
Jeg prøvede f.eks. at hente en lydbog fra DR, på ialt 13 lige store kapitler.
Jeg hentede et kapitel mellem København og Ringsted, (35 min) hvor jeg stod af, på DSB/TDC's netværk, men jeg hentede 10kapitler i bussen det sidste stykke vej (15 min) med min dongle på Telenor med maks 1MBit.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten