Enige politikere: Nu skal vi have stærekasser over hele landet
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Enige politikere: Nu skal vi have stærekasser over hele landet

I næste måned vil justitsminister Lars Barfoed (K) erklære den etårige forsøgsperiode med automatisk hastighedskontrol - de såkaldte stærekasser - for en succes, og fremlægge en plan for, hvor mange stærekasser der i første omgang skal placeres på det danske vejnet.

Det fortæller flere kilder til Ingeniøren.

Samtidig med, at EU's netop offentliggjorte trafiksikkerhedsplan understreger behovet for bedre og mere resolut håndhævelse af fartgrænserne i medlemslandene, er der på Christiansborg skabt den nødvendige enighed om, at stærekasserne skal gøres til en permanent del af det danske vejnet.

I Justitsministeret afventer man nu udelukkende modtagelsen af den lovede evalueringsrapport forfattet af forskere fra DTU-Transport, og som blandt andet skal vurdere stærekassernes effekt på gennemsnitshastigheden på de vejstrækninger, der har været udvalgt til forsøgsordningen.

Og selv om politikerne altså endnu ikke har læst indholdet i evalueringsrapporten, vil det ifølge Ingeniørens oplysninger ikke kunne rokke ved den politiske enighed om at udbrede stærekasserne.

Stærekasser populære ved skoler

ifølge Ingeniørens oplysninger vil politikerne dog ikke placere stærekasserne de steder, hvor de fleste mennesker bliver dræbt i trafikken.

Ifølge Ingeniørens oplysninger vil de første stærekasser nemlig hovedsaglig blive opsat i og omkring byerne - typisk ved skoler, før vejkryds og langs de store indfaldsveje.

Men i Rådet for Sikker Trafik advarer mod kun at placere stærekasserne i byerne.

»To ud af tre trafikdrab sker på landevejene uden for byerne, så det er også på disse strækninger, at stærekasserne vil have den største positive effekt for trafiksikkerheden,« påpeger dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund.

Stærekasser får farten ned på landeveje

Jesper Sølund henviser til, at der i byerne - for eksempel omkring en skole - er andre og lige så effektive midler til at få bilisterne til at sænke farten.

»På disse steder vil man kunne lave vejbump eller andre former for chikane, der vil tvinge bilisterne til at køre langsomt. Denne mulighed har man ikke på landevejene - her er stærekasserne et af de eneste virksomme midler mod bilister, der kører med for høj hastighed,« siger Jesper Sølund.

I løbet af forsøgsordningen i 2009 afslørede stærekasserne 15.000 fartsyndere på de ti særligt udvalgte vejstrækninger på Sjælland. Siden udløbet af forsøgsperioden har der ikke været kamera i de allerede opsatte stærekasser - til gengæld har forskerne arbejdet på at evaluere erfaringerne fra forsøgsordningen.

Fint med stærekasser på de farlige strækninger. Kombineres disse så med obligatorisk montering af fartspærrer i biler, hvor ejeren ikke kan overholde fartgrænserne, samt alkolåse i biler, hvis ejer har kørt sprit en gang - ja, så begynder det at ligne noget. Så er det måske håb om at Danmark kan komme på omgangshøjde med vore mere fornuftige nabolande.

  • 0
  • 0

Hvorfor dog begrænse sig..?
Opsæt stærekasser med 2 km mellemrum, på alle landeveje.
Det bliver ikke billeder af mig der kommer i kassen, men hold da op hvor er der mange dårlige medtraffikanter på vejene. F.eks. i Osted på sjælland er der et vejarbejde hvor der er maks 40 km/t, det er kun 10 km lavere end den normale tilladte hastighed. Alligevel bliver jeg overhalet af den ene efter den anden, selvom der er fuldt optrukket spærrelinje. Ofte endda med højre hånds langemand godt i vejret når der overhales. Ikke at det ødelægger min dag.
Henrik

  • 0
  • 0

Stærekasserne er nødvendige fordi billisterne lader fuldstændig hånt om færdselsreglerne og dermed andre trafikanters sikkerhed.

  • 0
  • 0