Enhedslisten vil have sporingschip i alle cykler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Enhedslisten vil have sporingschip i alle cykler

Stelnumrene på danske cykler skal fremover være digitale, så de kan aflæses på afstand af smartphones, politibiler og udstyr langs cykelstierne. Det mener i hvert fald Enhedslisten.

Partiet har derfor stillet et beslutningsforslag i folketinget, der vil pålægge regeringen at ‘igangsætte de nødvendige tiltag’, så der fremover bliver installeret chips i alle danske cykler.

Forslaget er kortfattet og anbefaler ikke en konkret teknologi, men partiet lægger op til at cyklernes chips skal kunne aflæses på omkring en meters afstand.

Skal først laves forsøg

Generelt lægger forslaget sig tæt op ad det forslag en arbejdsgruppe kom med i november, oplyser Enhedslistens folketingsmedlem Bruno Jerup.

Læs også: Digitalt stelnummer skal aflaste politiet og opspore cykler

»Vi forestiller os, at der skal installeres chips i cyklerne. Der skal selvfølgelig laves forsøg med dem først, så man for eksempel kan teste holdbarheden. Det skal være robust og kunne tåle lidt af hvert, når man ser hvad cykler udsættes for – især, når de er blevet stjålet,« konstaterer han.

Da arbejdsgruppen fremlagde sit forslag i efteråret indeholdt det idéen om to chips, hvoraf den ene er en NFC-chip, der kun kan aflæses på kort afstand, mens den anden RFID-chip skal være forsynet med et batteri, så den kan aflæses på længere afstand af mobiltelefoner eller særlige standere.

Netop muligheden for at aflæse chips på afstand har mødt modstand fra IT-politisk forening, hvor formand Jesper Lund hurtigt havde indvendinger efter Ingeniøren havde beskrevet forslaget.

Hos Enhedslisten understreger Bruno Jerup, at partiet har overvejet privatlivsaspektet af forslaget, men at der trods alt ikke er tale om, at nogen kan følge med i, hvor folk befinder sig.

»Hvis det for eksempel havde været et GPS-system, havde det været ret kraftig overvågning. Det er slet ikke det, vi lægger op til. Cyklerne skal kun kunne scannes fra ca. en meters afstand,« understreger Bruno Jerup.

Det bekymrer dog stadig Jesper Lund.

»Det svarer til nummerpladescannerne, som man er begyndt at bruge ved biler. Den slags registrering burde ikke være lovlig. Nogen vil kunne følge din færdsel på cykel og du har ikke kontrol med, hvor oplysningerne ender,« vurderer han.

»Det kan både være kommercielle interesser, der følger dig eller for eksempel politiet, der ved hvilke cykler, der har deltaget i en demonstration,« påpeger Jesper Lund.

Han henviser til, at alle vil kunne scanne forbipasserende cykler med deres telefoner eller andre apparater, der kan læse chips.

Hos Enhedslisten mener Bruno Jerup ikke umiddelbart, at en læsningsafstand på en meter er et problem.

»Aflæsning på afstand betyder ikke kilometer i denne her sammenhæng. Vi åbner for, at man kan aflæse på en meters aftand. Vi er åbne for at lytte til feks IT-politisk forening. Det skal også være en diskussion vi kan tage med de andre partier,« påpeger han.

Læs også: Cykeltyverier faldet med en tredjedel: Ingen ved hvorfor

Vil ikke lagre positionsdata

Dertil kommer, at det ifølge Bruno Jerups oplæg ikke skal være muligt at lagre positionsdata for cykler, der ikke er meldt stjålet.

»Selvfølgelig skal der være en database over hvilke cykler, der er i registret og én over hvilke cykler, der er meldt stjålet. Når en cykel bliver registreret på gaden, skal det med det samme tjekkes, om den er stjålet, så det er ikke meningen, at vi skal have en database over hvor alle cykler har været,« siger Bruno Jerup.

Viser erfaringen med blandt andet telelogning og nummerpladescannere ikke, at det ofte ender sådan, når man giver mulighed for at overvåge?

»Det kunne være en bekymring. Den generelle holdning blandt partierne er, at man er imod den generelle lagring. Derfor har jeg et håb om, at vi kan lave nogle regler eller lovgivning, der sikrer, at det ikke ender sådan,« siger han.

Enhedslisten forventer, at der er opbakning omkring idéen. Om det betyder, at forslaget bliver vedtaget ved Bruno Jerup imidlertid ikke, da folketingets partier ofte vælger at vedtage en såkaldt beretning i stedet, hvor flere partier kan tilkendegive deres holdning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor svært kan det være at kryptere chippen, så kun de relevante myndigheder kan læse den?

  • 0
  • 7

Hvor svært kan det være at kryptere chippen, så kun de relevante myndigheder kan læse den?


At kryptere indholdet og forhindre andre end de relevante myndigheder i at aflæse det er to forskellige ting, så dit spørgsmål giver ikke helt mening.

At kryptere indholdet er trivielt, men selv at kunne aflæse det krypterede indhold giver personhenførbare oplysninger. Metadata er lige så personhenførbare som data. F.eks. kan man sagtens følge en persons færden ved at aflæse de krypterede data og krydskoble dem med andre metadata.

Hvordan man forhindrer andre end autoriserede operatører i at aflæse dem har jeg ingen anelse om. Mit naive gæt er at det ikke kan lade sig gøre med gængse NFC chips om dem der lægges op til her. Desuden vil det jo ikke løse problmet med sporing af mig på min cykel.

Forslaget er meget undergravende for privatlivets fred uanset hvordan man vender og drejer det.

  • 17
  • 0

Hvor svært kan det være at kryptere chippen, så kun de relevante myndigheder kan læse den?

Hvem er relevante myndigheder i dag, og hvem er relevante myndigheder i morgen?

Og husk lige på, at hvor der er en kryptering er der også en udfordring for en hacker.

Måske det ville være bedre hvis de cykelskure man betaler for hos DSB faktisk også var overvågede, og man kunne komme i kontakt med andet end en telefonsvarer, når ens cykel alligevel er blevet stjålet, trods aflåst skur og cykel!

  • 8
  • 0

Det værste er, at muligheden for at spore en stjålen cykel, aldrig vil blive brugt til at fange en tyv, eller bringe cyklen tilbage til ejeren. Det vil blive brugt til alt muligt andet, på samme måde som med ANPG.

Hvis man skulle lave nogen form for test, så skulle det være om politiet overhovedet brugte tid på de fundne cykler.

  • 18
  • 1

Problemet er netop at relevante myndigheder kan læse den - og at relevante myndigheder selv definerer om de er relevante, hvis de får 'for' gode ideer..

  • 9
  • 0

Nu har vi allerede overvågning af biler (nummerplade scannere) og offentlig transport (Rejsekortet), hvorfor skal cyklister så gå fri?

Det er da vigtigt at staten kan følge personer overalt, det gør det meget lettere når man skal have en gruppe personer fjernet, så er det lettere at følge alle deres forbindelser.

Moderne tags har mulighed for adgangskoder, men på de fleste typer vil det altid være muligt at få et unik tag id nummer.

  • 5
  • 3

Hvilken kriminel handling er det vi skal stoppe? Jeg kender det godt cyklister er blandt de værste i verden - nu skal de overvåges så det kan stoppes!
Men hvad er det præcis de gør som de altså ikke må (og som mere overvågning helt sikkert stopper)?

Vil gerne vide det da jeg selv cykler en del - altså uden at registrere det.

Husk at samfundet (også statsmagten) består af os allesammen. Staten er til for vores skyld - det er ikke omvendt. Ved at kontinuert at tilføre statsapparatet mere unødvendig magt øges spændingen mellem borger og stat. "Dem og os" kontrasten træder alt tydligere frem. Er det mon sundt for samfundet?

  • 13
  • 1

I artiklen staar der:
"Da arbejdsgruppen fremlagde sit forslag i efteråret indeholdt det idéen om to chips, hvoraf den ene er en NFC-chip, der kun kan aflæses på kort afstand, mens den anden RFID-chip skal være forsynet med et batteri, så den kan aflæses på længere afstand af mobiltelefoner eller særlige standere."

En normal NFC-tag arbejder paa frekvensen 13.56MHz og bruger magnetisk kobling. Det vil sige at den som antenne har en spole. Laeseren har ogsaa en spole som antenne. Det er den type tags som kan laeses med en smartphone, men kun paa kort afstand. Hvis man vil have en laeseafstand paa 1m skal der bruges en upraktisk stor antenne paa laeseren.
En passiv NFC tag kan altsaa ikke bruges til fjernaflaesning.
En anden mulighed er UHF RFID tags, de kan med lethed aflaeses paa lang afstand, men der er ikke UHF laesere i smartphones, saa den mulighed dur heller ikke.
En tag med batteri, kan enten vaere en tag der med korte mellemrum sender et radiosignal med sit nummer. Denne type tags har en saa kort batteri levetid at den ikke dur til formaalet. En anden mulighed er en tag hvor batteriet kun bruges til at hjaelpe taggen meed at sende sit nummer naar taggen modtager et signal fra en laeser, her kan man maaske opnaa en batteri levetid pa 3-5 aar.
Men hvilke laeser skal bruges til denne tag? hvis den skal laeses med den 13.56MHz laeser der er i smartphones lider man stadig under den korte raekkevidde som der er ved tags hvor man laeser magnetfeltet fra dens antenne.

Faradays lov gaelder for alle tags, saa en tag der er gemt inde i cykelstellet vil aldrig virke, den skal altsaa mindst have sin antenne frit fremme saa en cykeltyv kan daekke den med en soelvpapirshat :-)

Rent teknisk tror jeg ikke paa projected.
En tag der kan aflaeses med en smartphone vil have en antenne spole som vil vaere let at finde og oedelaegge (for med 10cm raekkevidde skal der vel ogsaa vaere et autoriseret sted til at anbringe den?)
En UHF RFID tag kan ikke aflaeses med en smartphone. Med den meget laengere raekkevidde kan den placeres forskellige steder paa cyklen, bare ikke saa den er gemt bag metal og derfor vil den ogsaa vaere let at oedelaegge
En tag med batteri assistance har nok altid et fladt batteri, og ogsaa den tag kan nemt oedelaegges.

  • 7
  • 0

Rent teknisk tror jeg ikke paa projected.

Åbenbart findes produktet allerede og kan placeres skjult uden problemer. Men jeg deler Jesper Lunds bekymring. EL plejer normalt at tænke modstanden mod øget overvågning ind, og den er absolut svipset her. Fx Københavns Kommune registrerer mange steder muntert antallet af passerende cykler - med ny teknik får vi oven i en personlig hilsen om fravær af cykelhjelm og belysning sendt til døren.

  • 2
  • 2

Nej Tom, produktet findes ikke.
Paa videoen hvor de viser taggen monteret paa en cykel, der viser de en 125KHz tag, den samme som bruges til at tagge hunde. Raekkevidden er meget kort og den kan ikke laeses med en smartphone.
Det eneste den kan bruges til er at bevise at det er din cykel hvis den bliver fundet. Det samme som du kan goere med et stelnummer.
Den anden tag du henviser til er en GPS tracking tag med en batteri levetid paa 30 dage.

  • 4
  • 0

Som stor sympatisør med ELs politik, forstår jeg overhovedet ikke forslaget.

  1. Opklaring af sager om stjålne cykler - Politiet har i forvejen ikke ressourcer til at gå i dybden med åbenlyst salg af stjålne cykler. Så hvorfor skulle de have glæde af at kunne scanne en cykel på 1 meters afstand, når 99,9% af alle cykler IKKE er stjålne? De kan jo bare kigge på DBA, ingen grund til at scanne.

  2. Hittegods - tusindvis af cykler skrottes pga. uklarheder om deres status og retmæssig videregivelse. Politiet har ikke ressourcer til at hente dem, så de smides i affald eller sættes ud på gaden, så de bliver til kommunens opgave. Der findes allerede apps til at tjekke om en cykel er stjålet, og det løser ind til videre ikke problemet.

Og hvad med cykler uden digitalt stelnummer? Dvs. alle de cykler, der findes! Det bliver noget af en opgave.. inden man har sat chips i dem, er teknologien uddød. Og skal vi også have opdaterede chips i cyklerne hvert 5. år? Jeg havde en cykel fabrikeret i 1959, den døde i 2016.. stelnummeret sad fint på den hele dens liv.

Og hvad gør tyven med de nye chips? Han fjerner da bare chippen eller smadrer den.

Gør noget ved de rigtige problemer og lad folk frivilligt mærke og spore deres cykler.. så kan dem med 30.000 kr Bullitt-cykler gøre sit, og mere beskedne mennesker med ustjælelige gamle havelåger fortsætte uden at skulle spores.

  • 11
  • 1

> Hvilken kriminel handling er det vi skal stoppe?

Cykeltyverier.

Og hvordan det må man så spørge. Med mindre man er parat til at ofre ressourcer på at der står en person og stopper de stjålne cykler, så er effekten vel ikke eksisterende.
Skal vi forvente at se betjente stå langs cykelstierne med måleudstyr, parat til indgriben? Og hvem fanger de så? Pigen der har købt sig en cykel via Den Blå Avis og fået et sæt falske papirer med i købet!

  • 4
  • 0

Kryptering eller ej er jo fløjtende ligemeget. Et krypteret stelnummer bliver jo bare cyklens nye stelnummer.

Efter 20 km bykørsel, så er din mobil og cykel parret. Efter at være scannet samtiddig ved utallige knudepunkter. Det gælder bare om lidt mere data til folks profil.

Grunden til vi ikke har en chip i nakken endnu. Ligger nok i at så ved vi at vores frihed er væk. Endnu render vi bare manipuleret rundt og tror vi stadig har friheden.

  • 7
  • 0

Hvis ikke du har noget at skjule, hvad vil du så bruge denne såkaldte frihed til?
Jeg ser en stor gruppe af mennesker, der forsøger at snyde for at profitere af det.
Altså har vi brug for kontrol og overvågning.

  • 0
  • 4

Ganske udmærket, at vi kan forsyne vore kostbare cykler med en sporingschip, men hvorfor skal der lovgives om, at de skal monteres?
Lad dog borgerne selv bestemme, i hvor høj grad de vil sikre sig: cykelhjelmpligt, nummerpladesikringsanvisning... lov om det ene og det andet, der gør, at vi ender som et tørre-røven-samfund, hvor ingen selvstændigt kan tage en beslutning, fordi alle venter på, at Folketinget har tænkt for dem.

  • 2
  • 0

CN: Med hvilken fornuftig begrundelse betegner du PJH som troll?

Så vidt jeg kan læse, er i bare uenige. Er det ikke okay at være uenig med dig, uden at blive påduttet et mærkat som troll?

Og kan du og andre så ikke levere noget dokumentation for, at overvågning rent faktisk misbruges af staten i lille Danmark, i en grad der berettiger til den bekymring der gives udtryk for?

Man kan forestille sig alt vederstyggeligt og overvågning misbruges i nogle lande. Men det gjorde man også inden digitaliseringen kom til.

Alene det at det er blevet nemmere med digitaliseringen, berettiger i mine øjne ikke til, at vi ikke skal udnytte den til at opnå fordele, af frygt for en mulig overdrevet overvågning.

Istedet bør vi forlange at få etableret kontrolmekanismer, som så effektivt som muligt begrænser et evt. misbrug.

  • 3
  • 4

De der anonyme thumb downs, betyder de at man laller med flertallet men ikke formår at byde ind med relevante argumenter?

Det er en debat der forudsætter et nuanceret verdensbillede og normalt har folk med udtalelser a la den overnfor citerede ikke det. Dete kan naturligvis være at du, Peter, har det, og i så fald kan jeg f.eks. henvise til de overvejelser journalisten her https://www.information.dk/debat/2015/03/s... har gjort sig. Det er et godt sted at starte.

  • 1
  • 0

Et troll mærkat eller en insinuation om at en debattør sikkert har et unuanceret verdensbilledet - det kommer vist ud på ét. Usmagelig måde at debattere på.

Og Informations journalist lider i mine øjne også af en fejlagtig forestilling om, at enhver nedskrevet oplysning de facto bliver misbrugt.

Hvor er dokumentationen?

  • 0
  • 3

Og Informations journalist lider i mine øjne også af en fejlagtig forestilling om, at enhver nedskrevet oplysning de facto bliver misbrugt.

Hvor er dokumentationen?


Der er ingen. Hverken for det ene eller det andet.

Det er derfor det forudsætter en nuanceret diskution. Jeg kan sagtens forstå at nogen mener at de ikke har noget at skjule og at de gladeligt deler hele deres liv med andre. Men at bruge det som argument for at andre ikke skal have retten til ikke at blive sporet er ikke sagligt.

Hvis nogen føler de gerne vil dele alt, så lad dem det. Jeg føler mig overvåget og vil gerne forbeholde mig retten til ikke at blive automatisk registreret i min cykling og det ønske ser jeg gerne respekteret.

  • 3
  • 0

Et troll mærkat eller en insinuation om at en debattør sikkert har et unuanceret verdensbilledet - det kommer vist ud på ét. Usmagelig måde at debattere på.

I fald du mener debatten ikke skal være usmagelig, ser jeg frem til at du også revser denne kommentar.

Hvis det risikerer at fange alle jer selvretfærdige småforbrydere forstår jeg godt jeres modstand.

Indtil du gør det, føler jeg du er meget forudfgattet. Og det er en skam, for det lyder ellers til at vi har noget at berige hinanden med.

  • 3
  • 0

Jeg har en mening om emnet - hvis du vil betegne det som forudindtaget, så fred med det.

Og du mener altså, at hvis én udtrykker sig uhensigtsmæssigt, så er det en gyldig undskyldning for, at du selv gør det samme?

Omkring debatterne om emnet registrering, så mener jeg der er en tendens til ignorere, at det gøres for at forbedre en tilstand. Det kan bl.a. være at nedsætte mængden af hasarderet kørsel, kontrol af at man betaler for biletter, ikke udnytter smuthuller i skattelovgivning mv. mv.

Det er alt sammen noget der indføres for borgernes sikkerhed og retsbevidsthed. Og der er vel en pligt, at sikre sine borgere og samfundets funktioner.

Registrering har altid fundet sted, og digitaliseringen har gjort det nemmere at registrere borgernes adfærd. Både for staten og for erhvervslivet.

Jeg mener at der bør fokuseres på at undgå misbrug af registrerede data og ikke brug af dem, når det opfylder formålet med registreringen.

  • 0
  • 3

Hvad er hovedformålet med at spore en cykel? I min verden må det være et middel til at nedsætte cykeltyverierne og give misæderne en fortjent straf. "De nødvendige tiltag" som Uenighedslisten vil pålægge regeringen med deres syge argumenter, er det glade vanvid. Hvad rager det myndigheder eller skumle personager hvor jeg befinder mig på min cykle?

En lavteknologisk obligatorisk nummerplade der kan aflæses efter samme standard procedure for andre køretøjer er indbegrebet af "De nødvendige tiltag" såfremt hensigten er at nedbringe cykeltyverierne. Politiet kan stoppe en cykel uden nummerplade efter samme procedurer som en bil uden nummerplade uden at kompromittere anden lovgivning.

Det er muligt at det er bøvlet med en nummerplade, men bøvlet med forsikringsselskaberne foruden ærgrelserne over at have fået stjålet sin cykel er større. Præmiernes størrelse på forsikringerne medregner desuden risikoen for at ens cykel bliver stjålet alligevel. Det er ikke gratis - du betaler på den ene eller anden måde alligevel i sidste ende.

Hvor meget vil du betale ekstra i forsikringspræmie for ikke at din cykel forsynes med en grim, men effektiv nummerplade?

Sporingsudstyr må være en sag mellem cykelejerne og deres forsikringsselskab, hvor data overlades til politiet, som er den eneste institution samfundet har overdraget den fornødne magt og midler i kriminalitetsbekæmpelse. Sporingsudstyr kan politiet desuden anvende ved mistanke om organiseret tyveri helt uden den IT-sovs Uenighedslisten fabler om.

Det er helt tydeligt at Uenighedslisten arbejdsgruppe ikke har afstemt deres holdning med hverken politiets arbejdsbetingelser, hensynet til folks privatliv eller almen anstændighed.

  • 3
  • 1

Sporingsudstyr må være en sag mellem cykelejerne og deres forsikringsselskab, hvor data overlades til politiet, som er den eneste institution samfundet har overdraget den fornødne magt og midler i kriminalitetsbekæmpelse.


En sådan chip kan der sikkert snydes med. Stjæler man en cykel, er det første man skal gøre at finde chippen og ødelægge/fjerne den. Det lærer tyve snart.
Derfor er ordningen nødt til at være obligatorisk, så en cykeltyv ikke bare kan påstå at han ikke vil overvåges, så han har fravalgt det.

Dernæst kommer så den udfordring, at tyven blot kan tage en chip fra en anden billig/skrottet cykel og montere den på den dyre stjålne cykel.

Hvis chippen kun kan aflæses på en meters afstand, så vil jeg vurdere at risikoen for at blive overvåget er minde end fordelen ved sikringen af privat ejendomsret.

Og trods alt, så findes der masser af andre overvågnings muligheder som er mere effektive, og der kommer flere til.

Der hvor jeg sætter grænsen er når ting indføres med det formål at overvåge. Sålænge et elektronisk spor tjener et fornuftigt formål, og sporet er uundgåeligt, er det acceptabelt at det også kan bruges af politiet til efterforskning.
Og det er nok uundgåeligt at afsætte et elektronisk spor, når det drejer sig om beskyttelse af privat ejendom.

  • 0
  • 1

En sådan chip kan der sikkert snydes med. Stjæler man en cykel, er det første man skal gøre at finde chippen og ødelægge/fjerne den. Det lærer tyve snart.

Der er ingen der har foreslået en chipmærket cykel skal forsynes med selvlysende skrift: Juhu - jeg er lige her.

Der er heller ingen der har foreslået chippen skal sidde samme sted på alle cykler.

Der er slet ingen der har foreslået man behøver samme teknologi til alle cykler.

Derudover kan cyklen også forsynes med flere dummyer. Det gælder om at gøre livet surt for tyvene.

En chip er et værktøj til opklaring når tyveriet har fundet sted, hvor en nummerplade er til løbende kontrol som minimerer tyverierne.

For øvrigt er en cykel en genstand og ikke en person. Derfor er al snak om hensyn til persondata og registrering af folks gøren og laden ikke relevant. Det er frit for enhver at overvåge en cykel eller havegrill uden på nogen måde at komme i konflikt med lovene om beskyttelse af privatlivets fred.

Det er faktisk den slags overvågning der er en af politiets vigtigste værktøjer. Det kaldes vidneforklaring. I større målestok er det organiseret i nabohjælp.

  • 3
  • 0

Der er heller ingen der har foreslået chippen skal sidde samme sted på alle cykler.


Derudover kan cyklen også forsynes med flere dummyer. Det gælder om at gøre livet surt for tyvene.


Poducenten vil sikkert gøre det ens på alle sine cykler, ellers findes der scanner teknologier, eller også skyder man bare med spredehagl med en antistatisk pistol eller lign.

Der er slet ingen der har foreslået man behøver samme teknologi til alle cykler.


Hvad er det så værd, hvis en scanner kun han læser 1/10 af chipsene?

En chip er et værktøj til opklaring når tyveriet har fundet sted, hvor en nummerplade er til løbende kontrol som minimerer tyverierne.


Åh det er for at lette arbejdet med at indtaste et stelnummer.

  • 0
  • 1

Der er heller ingen der har foreslået chippen skal sidde samme sted på alle cykler.

Der er slet ingen der har foreslået man behøver samme teknologi til alle cykler.


Jamen så gør jeg det :-)

Teknologien skal være så enhver smartphone med NFC kan læse den.
Man downloader en App som via en database kan finde producentens original billede af cyklen med model, farver, stelnummer o.s.v. så man kan forvisse sig om at den er korrekt, og ikke en fake chip fra en billig cykel.

Når man køber en brugt cykel, skal man simpelthen have pligt til at tjekke nummerpladen. Er der ikke en nummerplade, skal man lade være med at købe cyklen. Er den forkert kan man også markere dette i App'en.

Når man køber en cykel er det altså vigtigt, at man registrerer sig som cyklens ejer. Der kan evt. stå en kode på købsbeviset.

Samtidigt med at man sender forespørglen over nettet, så sender man GPS korrdinaterne. Appen kan således også bruges hvis man finder en cykel et mærkeligt sted.

Hvis man har en cykel som er blevet stjålet kan man evt. sætte en dusør på den, eller forsikringsselskaberne kan sætte en lille dusør på. Så kan man sætte app'en i bounty hunter mode og gå en tur langs cykelstativerne i byen. Eventuelle dusører ruller automatisk ind via mobile pay. Det kan hurtigt blive lettere end at samle flasker.

Det kan hurtigt blive sådan at stjålne cykler simpelthen ikke kan sælges i Danmark. Og der skal ikke meget til før sådan en App, kan blive international.

Faktisk kunne man lave App'en og databasen allerede i dag, blot med stelnummeret.

  • 2
  • 1

Teknologien skal være så enhver smartphone med NFC kan læse den.
Man downloader en App som via en database kan finde producentens original billede af cyklen med model, farver, stelnummer o.s.v. så man kan forvisse sig om at den er korrekt, og ikke en fake chip fra en billig cykel.

Netop! det skal være muligt for køber at tjekke cyklens status og udsende. Der skal være et sted man kan lægge billeder op af cyklens sidst kendte udsende. I Danmark kunne det være med nem id.
Et sted kun ejerne har adgang til, og her kan angive cyklens status- 1: i brug 2: stjålet 3: til salg 4:skrottet.
Her uploader ejer også billeder af udstyr/forbedringer/stelnummer ting der gør cyklen unik. Handlen kunne måske foregå igennem dette system, eller i det mindste med deler man at cyklen er solgt og den nye ejer opretter den købte cykel med opdaterede billeder.
Forsikrings selskaberne kunne passende punge ud for sådan et system og dets vedligeholdelse, og måske det ligefrem kunne være et krav for at få udbetalt forsikring.

Det skulle gøre det rigtigt svært at sælge en stjålet cykel inde for landets grænser. Gøre det nemmer at finde cykler og klarlægge deres skæbne.

Hvordan ville i knække systemet hvis i skulle gøre karriere som professionel cykeltyv?

  • 1
  • 0

Jeg kender en som har fået stjålet en rimelig dyr racercykel fra et aflåst kælderrum i en boligblok hvor der umiddelbart kun bør ældre folk. Hans mistanke var at den er sporet via GPS cykelcomputer. Hvordan vedkommende har fundet det rigtige kælderrum ved jeg ikke.

  • 0
  • 0

Eller lad det være en sag mellem folk og deres forsikring. Evt. med billigere pris.


Det er ikke så simpelt. For sætter jeg et kraftigere horn på cyklen, så får jeg vrøvl med politiet. Sætter jeg lys på, der lyser for kraftigt, så giver det problemer med politiet. Sætter jeg en laser på, der viser en stop skilt foran bilisten, får jeg problemer med politiet. Sætter jeg en sirene på, for at ikke blive uopdaget af bilisterne, så får jeg problemer med politiet. Sætter jeg en støjsender på, så bilisterne kan høre mig i deres trafikradio, så får jeg også problemer med politiet - selvom det er vigtigt, at bilisterne hører cykelisten.Sætter jeg nummerplade på, så alle kan se, at jeg ikke har stjålden cyklen. Så får jeg problemer med politiet.

Jeg har meget svært ved at se, hvordan det kan være en sag mellem mig og forsikringen.

  • 0
  • 2

Hvordan ville i knække systemet hvis i skulle gøre karriere som professionel cykeltyv?

Gøre som så mange andre professionelle cykeltyve - smide den ind til bunken bag i varebilen, og køre til Østeuropa med den (dem).

Og så i øvrigt: Apps, nummerplade, central database, og hvad har vi - hvem skal betale for hele det gilde, og kan det ikke være tindrende ligegyldigt, da politiet jo er bedøvende ligeglade med cykeltyverier?

Stelnummeret er en udmærket lavpraktisk løsning, det skal bare bruges.

  • 1
  • 0

Jeg kender en som har fået stjålet en rimelig dyr racercykel fra et aflåst kælderrum i en boligblok hvor der umiddelbart kun bør ældre folk. Hans mistanke var at den er sporet via GPS cykelcomputer. Hvordan vedkommende har fundet det rigtige kælderrum ved jeg ikke.

Ifølge tv2 (http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-04-03-s...) bruger cykeltyvene de sociale medier til at finde de cykler de vil have fat i.

Selv om f.eks. boligblokke har aflåst kælder-/yderdøre vil jeg vove den påstand at det er nemt at komme ind, f.eks. ved at ringe på og sige det er reklameomdeleren. Eller samme fif som virker i mange virksomheder med låst dør/port: Stå et lille stykke væk, og når der kommer en beboer/ansat som har nøgle-/kort parat (det har 99%) går man selv hen mod døren og roder i sin lomme/taske efter en fiktiv nøgle, og får det til at passe så man er henne ved døren når beboer/ansat har låst op --- og så holder vedkommende som regel troskyldigt døren så den fremmede kan smutte med ind :-0

Hvis cyklen er i et aflåst rum tilhørende en bestemt lejlighed kræver det lidt mere arbejde, men lidt luren, eller ovenstående når cykel og -ejer kommer hjem kan nok også afsløre hvor cyklen står parkeret.

  • 0
  • 0

"Hvordan ville i knække systemet hvis i skulle gøre karriere som professionel cykeltyv?"

Gøre som så mange andre professionelle cykeltyve - smide den ind til bunken bag i varebilen, og køre til Østeuropa med den (dem).

Og så i øvrigt: Apps, nummerplade, central database, og hvad har vi - hvem skal betale for hele det gilde, og kan det ikke være tindrende ligegyldigt, da politiet jo er bedøvende ligeglade med cykeltyverier?

Stelnummeret er en udmærket lavpraktisk løsning, det skal bare bruges.

Den løsning jeg skitsere har kun fokus på salg af stjålne cykler inden for landets grænser. Jeg syntes det er lidt vigtigt at finde ud af hvor meget sælges inden for landets grænser og hvor meget ryger øst på, samt hvor meget der bliver skrottet/efterladt.

Men lad os nu antage at politiet åbner en kassevogn fyldt med cykler, så forstår man jo godt at de ikke orker hive dem alle sammen ud, vende bunden i vejret på dem og lede efter ulæselige stelnumre fordi der er for meget maling i, eller fyldt med olie og skidt.
Kunne de derimod stikke en pind ind og aflæsse chippen, og med det samme få status. og et billed som gerne skulle ligne cyklen ville det gøre opgaven en hel del lettere.
Cyklen behøver ikke gang at være blevet meldt stjålet. Hvis status siger "i brug" og navnet på cyklens ejer ikke passer på den person der køre kassevognen så er der nok noget galt.

Hvis jeg selv skulle gøre karriere som cykeltyv med export til øst Europa, så ville jeg fylde kassevognen klokken 2 om natten (direkte fra gaden) og der efter køre mod grænsen. Ingen af cyklerne ville være meldt stjålet før næste morgen (tidligst).

Hvem der skal betale! her bare et tilfældigt tal efter en google søgning.
"Ifølge Forsikring og Pension blev der i 2012 anmeldt 55.000 stjålne cykler til forsikringsselskaberne, der på den baggrund udbetalte 230 millioner kroner i erstatning."
Mon ikke de kunne være interesseret i at spytte et par millioner i en database. man kunne lægge en 50´r oven i hver nye cykel solgt. Hvis poltiet overhovedet bruger nogen ressourcer på cykel razzia, vil man kunne spare betjentene for MEGET tid.

Men hvis vi koncentrere os om salg inden for landets grænser hvordan ville i så snyde systemet ?
Prøv igen.

  • 0
  • 2

I praksis er en ladning cykler på en østeuropæisk varevogn klokken suspekt om natten nok til at politiet tilbyder en gratis overnatning i værelset med de stive gardiner mens sagen undersøges.

I praksis har politiet et glimrende samarbejde med deres tyske kollegaer der udmærket kender trafikken med transport af koster østover. Der snuppes mange banditter på den konto.

I praksis er politiet lige så interesseret i hvem aftagerne er for at dæmme op for uvæsenet med tyverierne. Så længe der findes hælere vil tyverierne fortsætte.

I praksis har en efterforskning der også rammer hælerne størst effekt.

Forsikringsselskaberne har fra tid til anden kampagner med mærkning af værdigenstande. Mærkning der kan ses med det blotte øje, om det så er stelnummer, nummerplade eller ejers navn har i praksis størst værdi.

I praksis har det større effekt at holde fokus på problemet med stjælere og hælere frem for teknologi begejstring.

  • 0
  • 0