Engineering Day skal vække skoleelevers ingeniørgen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Engineering Day skal vække skoleelevers ingeniørgen

Sofus, Linus, Palma og Lea fra 6.X på Ingrid Jespersens Gymnasieskole deltog i Engineering Day på Enigma Museet i København. Her får de gode råd om programmering af it-projektleder Christian Maar Andersen, som havde revet en dag ud af kalenderen for at støtte projektet. (Foto: Simon Klein-Knudsen)

»Måske kommer vi til at kommunikere gennem en chip i hjernen, så vi kan læse hinandens tanker.«

»Eller vi får en slags ur, der viser den, vi taler med, som et hologram.«

Det skortede ikke på opfindsomme bud på nye teknologier, der om føje år kan erstatte smartphonen, da eleverne fra 6.X på Ingrid Jespersens Gymnasieskole i mandags var samlet på Enigma Museet i København til Danmarks første Engi­nee­ring Day.

Går alt efter planen, kommer nogle af eleverne selv til at udvikle den teknologi, der kan realisere ideerne – eller måske nogle helt andre. Formålet med Engineering Day er nemlig at tænde en interesse for teknologi allerede i folkeskolen og ad den vej øge rekrutteringen til de tekniske og naturvidenskabelige fag.

Bag Engineering Day står teknologialliancen Engineer the future, og projektdirektør Ghita Wolf Andreasen sammenligner gerne den nye event med Skolernes Motionsdag, som finder sted hvert år fredagen før efterårsferien:

»Vi vil gerne have en signaturaktivitet som Engineering Day, der hvert år samler skoler, lærere og elever om engineering. Ligesom mo­tions­­da­gen minder børn om glæden ved at røre sig, skal vores dag give børnene en positiv oplevelse med teknologi og vise dem, at det er spændende.«

Ghita Wolf Andreasen henviser til, at det rent faktisk har den ønskede effekt at sætte fokus på undervisning i natur og teknik:

»Forskning viser, at en­gi­nee­ring­undervisning øger interessen og motivationen for naturfag. Det er klart, at hvis du har positive oplevelser med området i folkeskolen, så er det mere oplagt at tage det i gymnasiet.«

Stor interesse hos lærere

6.X’s besøg på Engima Museet, som havde fokus på kommunikationsteknologi, kodning og kryptering, er kun en lille flig af det landsdækkende program.

Sammen med medarrangøren Naturvidenskabernes Hus har Engineer the future fået udarbejdet to konkrete opgaver med lærervejledning, som frit kan downloades, og som ikke forudsætter særligt udstyr.

Kommunikationsteknologi med særligt fokus på hemmelige koder og kryptering var temaet for Enginee­ring Day på Enigma Museet. En af 6.X’s opgaver var at bygge og kode deres egen krypteringsmaskine med de elektroniske klodser LittleBits. (Foto: Simon Klein-Knudsen)

Den ene opgave handler om at designe høje bygninger, hvor der kan dyrkes afgrøder, mens eleverne i den anden skal bygge en tidsmåler. Foreløbig har 400 lærere downloadet materialet, og det er flere, end Ghita Wolf Andreasen havde turdet håbe på:

»Vi var blevet meget glade, hvis 25 lærere havde downloadet vores materiale, så vi kan ikke få armene ned. Lærerne har en travl hverdag, men når vi leverer en færdig aktivitet, som rammer de fælles mål i læreplanerne, bliver det attraktivt,« vurderer hun.

Kan opfylde industriens behov

Industriens Fond har primært valgt at støtte initiativet, fordi industrien efterspørger folk med teknisk-­naturvidenskabelig baggrund, og det er vigtigt, at alle får en vis forståelse for teknologi og naturvidenskab, påpeger fondens udviklingschef, Charlotte Kjeldsen Krarup:

»Det er et frø, man kan så tidligt. Selvom det kun er en enkelt dag, kan det skabe inspiration, motivation og lyst til at lære mere. Det handler ikke kun om, hvilken uddannelse man vælger, men at forstå teknologier og naturvidenskab. Det er vigtige kompetencer, uanset hvor du er.«

Engineering Day er også båret af frivillige kræfter. Christian Maar Andersen er cand.scient. og selvstændig it-projektleder, men i mandags stillede han kvit og frit sin viden og erfaring til rådighed for at indvie 6.X i, hvordan man programmerer en simpel udgave af kode­maskinen Enigma.

Han ser det som en vigtig opgave at bevidstgøre børn og unge om teknologi, og tanken om en Enginee­ring Day er ham ikke fremmed. Således har han været med til at etablere en afdeling af den frivillige forening Coding Pirates, som mødes et par gange om ugen på Enigma Museet for at undervise børn og unge i programmering:

»Det er vigtigt, at børn så tidligt som muligt bliver introduceret for kommunikationsteknologi og teknologi i det hele taget, fordi det gennemsyrer vores samfund på så mange planer. Jeg tror på, at det gør dem til mere bevidste og proaktive borgere i Danmark,« siger han.

Hvilke veje eleverne fra 6.X vælger, når de om syv-otte år skal vælge uddannelse, kan kun fremtiden vise, men måske kan dagen være deres første skridt mod naturvidenskab eller teknik. Uanset hvad håber Ghita Wolf Andreasen, at Engineering Day er blevet en rodfæstet tradition:

»Min store drøm er, at det om ti år er helt naturligt for alle børn og unge at deltage i Engineering Day, og at de ved, at engineering handler om at løse folks problemer.«