Engelsk iværksætter på vej med flyvende motorcykel

Utallige gange er det personlige flyvende fartøj blevet 'opfundet'. Lige fra gyrokopteren på toppen af Arne Jacobsens fremtidshus fra 1929 til Moller Skycar 400. Fysisk har de mange forsøg måske kunnet løfte sig fra jorden. Men ingen er blevet det dagligdags transportmiddel, som mange havde håbet på.

Nu gør englænderen Chris Malloy forsøget med en såkaldt Hoverbike, som vel kan oversættes med 'luftcykel'. Den er noget mindre end en flyvende bil og en del større end en almindelig cykel.

Med to roterende propeller skulle luftcyklen være i stand til at flyve med en person på op til 130 kg i 45 minutter. Kraften kommer fra en almindelig tocylindret benzinmotor på 1.170 ccm. Den yder 80 kW. Den skulle være i stand til at flyve i højder op til tre kilometer (der må være koldt deroppe) og 148 km på en fuld tank, som rummer 30 liter.

Sådan så det ud, da Hoverbike første gang blev testet. Illustration: hoverbike

Droneversion flyver allerede

Ideen til Hoverbiken kom tilbage i 2011, og siden har Chris Malloy og hans virksomhed, Malloy Aeronautics, eksperimenteret, blandt andet ved at udvikle en mindre version i dronestørrelse, som allerede nu kan købes på virksomhedens hjemmeside til levering i november. Det er erfaringerne fra dronen, som har givet ham mod på at udvikle en fuldskala-version, som Malloy Aeronautics nu søger finansiering til på crowd funding-sitet Kickstarter.

Men han understreger også, at han ikke gør noget nyt. Han tager simpelthen kendte komponenter og sætter dem sammen på en ny måde.

Da den første prototype begyndte at tage form i Chris Malloys garage, begyndte interessen fra omverdenen også at tage til. I løbet af kort tid havde rygtet spredt sig, og han blev opsøgt af diverse universiteter og organisationer, som arbejder med redning og overvågning. Mest overrasket blev Chris Malloy, da repræsentanter fra den amerikanske hær og fly- og våbenproducenten Lockheed Martins udviklingsselskab 'Skunk Works' dukkede op for at se ideen til hans Hoverbike.

Den første testflyvning med en full size Hoverbike er endnu ikke gennemført. Chris Malloy og hans team, som det nu er blevet til, har testet prototypen, mens den var spændt fast til jorden. Her kunne de teste, hvordan fartøjet reagerede på forskellige input fra piloten.

Ifølge Chris Malloy skulle Hoverbiken være meget mere stabil i luften end en almindelig helikopter, men hvis uheldet skulle være ude, så kan piloten enten have sin egen faldskærm med eller stole på de to indbyggede faldskærme i selve fartøjet.

Se Hoverbikes Kickstarter-video her:

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I fremtiden kan man måske ringe efter den ? Droner kan bruges til mere og mere ...

http://www.dronie.dk/2014/06/29/4_maader_d...

... og større "" droner "" bliver det måske en dag muligt at ringe efter. Måske Taxa får en en ny konkurrent, de dage hvor vejret tillader en tur "over åbent land" så man ikke bliver meldt til politiet som DR.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/07/1...

Måske går flere større virksomheder ind i dette udviklende sektorområde

http://politiken.dk/oekonomi/ft/ECE2340847...

Spændende udvikling - ros

  • 4
  • 1

Jeg har ikke forstået sikkerhedden ved denne, hvad gøres der når motoren pludselig slår ud (fordi det kommer til at ske), hvad kan en pilot så gøre for ikke at komme meget meget slemt til skade?

Biler har mange sikkerhedskrav de skal igennem, og bliver bygget på en sådan måde at når der sker nogen former for ulykker, så beskytter de passesagerene så meget som muligt.

Motorlykkecister har det lidt svære, men de har stærke drakter og hjelme til at holde dem nogenlunde sikker.

Men hvilket sikkerhedsudstyr er der til sådan en her luftmotorcykel? Vi skal ikke mange +10 meter op i luften før det kan være fatalt hvis der sker en ulykke.

  • 4
  • 1

@Jens Larsen

Jeg har ikke forstået sikkerhedden ved denne, hvad gøres der når motoren pludselig slår ud (fordi det kommer til at ske), hvad kan en pilot så gøre for ikke at komme meget meget slemt til skade?

Det er også et problem at HoverBike er en quad-copter. Hvis en af de fire motorer / propeller stopper kan den ikke holde balancen. Det er derfor at E-Volo har hele 18 propeller, så den kan klare uden en eller flere fungerende propeller.

  • 2
  • 0

Før sådan en en "dims" kan få typegodkendelse, vil man nok forlange en slags nødreserve (mere end een motor) for at muliggøre en blød landing i tilfælde af, at den ene motor sætter ud. Det forlanges i forvejen for helikoptere, der skal starte og lande i byen.

  • 1
  • 0

...men hvor skal vi bruge dem, til andet end underholdning.. ?

Jeg har svært ved, at forestille mig, et scenarie, hvor man har dem flyvende rundt inde i byerne i lav højde.

.. og ligeledes har jeg svært ved, at se en form for sikkerhed i dem. Et motorstop er jo ensbetydende med "falder som en sten", og indbyggede faldskærme skal jo have en anseelig højde for, at gøre nytte.

Hvis man skal have en tilfredsstillende form for sikkerhed indbygget, må man skulle fordele opdriften på adskillige autonome systemer, så et nedbrud ikke betyder "sten" ..!

..Men det er maskiner, som vi alle drømmer om at bygge i garagen.. :)

  • 1
  • 0

svært ved, at se en form for sikkerhed i dem. Et motorstop er jo ensbetydende med "falder som en sten", og indbyggede faldskærme skal jo have en anseelig højde for, at gøre nytte

Det er den primære anke, især fordi den ikke kan autorotere. Dens Height-Velocity-diagram vil sikkert være værre end for helikoptere, med meget større dødmandszoner. https://en.wikipedia.org/wiki/File:Hvcurve...

I middelhøjde 20-100m virker faldskærme ikke. Højere end det har man en chance ved at springe af, men så falder fartøjet uden kontrol og tillades nok kun i meget begrænsede områder. Malloy har en pointe i at der er færre dele, men han nævner ikke at fartøjet bliver ustabilt hvis blot een rotor fejler. Sikkerhedsmæssigt kan den måske blive tilladt hvis fart og højde holdes under 50km/t og 10m, og det kan være fint til kvægdrivning.

Malloy mangler ikke ambitioner - han vil have Hoverbike til at erstatte Robinson R22 ! Hvis rotordiameteren er 1m og egenvægten er 120kg, fås en diskload på 38 kg/m2 ved 4 rotorer. Det er over dobbelt så højt som R22, og dermed mindre effektivt. Tilføjer man fører på 80kg, stiger diskload til 64 kg/m2, altså ligesom US Marines Super Stallion. Men den lave egenvægt betyder også at brændstofforbruget er meget lavere end R22.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten