Højdepunkter fra Hans Jørgen Kochs oplæg:
Den internationale direktør i Energistyrelsen taler om, hvad skifergas kan komme til at betyde for det europæiske energimarked - set med danske briller.
»Energireserverne i Europa er ved at være udtømte, og skifergas kan blive et godt bindeled til en endnu grønnere omstilling i Danmark. Det kræver dog rigtig meget kapital at indvinde skifergas, om i forhold til profit er det temmelig usikkert, hvor meget vi egentlig vil få ud af det.«
»Skifergas bidrager med godt en kvart procent af USA's samlede vækst, hvis de foreløbige boringer udvides. Det er har taget godt 20 år at udvikle den teknologi, som bruges nu til at hente skifergas op fra undergrunden.«
»7-10 år før vil vi opleve et boom i skifergas i Europa. Der vil være godt 300 forskellige boringer i 2016.«
»IEA arbejder hårdt for, at vi bygger vores samfund på en grøn omlægning i høj grad, at samfundet også kan basere sin økonomi på det. «
»Vi er nået op over 400 ppm, når vi kigger på CO2, 4-5 graders temperaturstigninger globalt ud i fremtiden. «
»IEA/Energistyrelsen vurderer, at skifergas er naturgas. Hvis vi har nået mere skifergas til rådighed, vil skifergas være godt til at fjernet kullet - udledningen af CO2 er trods alt kun halv så stor. Så skifergas er et godt skridt på vej til en grøn omlægning. «
»Vi må tænke på forsyningssikkerheden, og det kan give økonomisk vækst, som man har oplevet i USA, er Kochs vurdering. «
»Grunden til, at vi tøver i Europa og Danmark, er, at vi ikke har det fulde overblik over potentialet. Vi har brug for årelange undersøgelser. «
Hvad sker der med kul-ressourcerne, hvis skifergas tages i brug. Og hvad med methanen?
»Klimaproblemerne ikke bare i DK men i hele verden kan ikke løses, hvis især kul men også olie afskaffes. Her er lande og Kina og Indien selvfølgelig de lande, som bruger rigtig meget kul. Men vi er heller ikke i mål i DK,« siger Hans Jørgen Koch
Spørgsmål fra salen: Naturgaspriserne? De er faldet i USA. Er det derfor, at det går langsomt med skifergassen?
»Det vil jeg ikke kommentere på,« siger Hans Jørgen Koch.
Læs også: Martin Lidegaard på Ingeniørens topmøde: Selvfølgelig handler skifergas også om økonomi
