Energistyrelsen overser gas som fremtidens bilbrændstof
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Energistyrelsen overser gas som fremtidens bilbrændstof

Regeringen overser en billig løsning på miljøbelastningen fra trafikken, hvis den følger konklusionen fra en arbejdsgruppe under Energistyrelsen. Gruppen ignorerer nemlig, at naturgas og biogas er en både miljørigtig og samfundsøkonomisk billig løsning, påpeger flere aktører på den danske energiscene.

Det statslige selskab Energinet.dk er én af de aktører, som mener, at det er en klar mangel, at rapporten ikke analyserer anvendelse af naturgas og biogas i transportsektoren:

»Naturgas kan vise sig at være en god overgangsløsning, som kan bane vej for biogas i bilerne - ligesom det sker i vores nabolande Sverige og Tyskland,« siger systemplanlægger Preben Birr- Pedersen fra Energinet.dk.

Han henviser til arbejdsgruppens egne tal, hvor naturgas er næsten lige så billig som benzin og diesel.

Samtidig er der en gevinst for det lokale miljø ved at køre på naturgas frem for på diesel samt et mindre CO2-udslip.

Bilfabrikanter er allerede rede til gas

De kendte naturgasreserver vurderes til på verdensplan at kunne strække til 66 år med den nuværende produktion (2004-tal). Hvis man medtager skønnede, men ikke-opdagede gasressourcer er der til 132 år mere. Samtidig er bilparken klar - de fleste store bilfabrikanter sælger i dag gasdrevne bilmodeller.

Også Dong Energy påpeger i et høringssvar fraværet af biogassen i rapporten:

»Biogasanvendelse udmærker sig ved at have nogle væsentlige afledte positive virkninger på drivhusgas-emissionerne, så det kunne have været interessant at få belyst dette«, skriver Dong Energy og tilføjer, at flere analyser viser, at biogas er en bilig måde at reducere CO2-udslippet på.

Vedvarende energi ikke nok

Arbejdsgruppen anfører selv, at biogas er ude, fordi oprensningsudgifterne er store. Men det er kritikerne uenige i. Gruppen mener også, at naturgas ikke er med, fordi det er et fossilt brændstof. Men det finder livscyklus-ekspert Henrik Wenzel, Syddansk Universitet, er en forkert betragtning, da der ikke er vedvarende energi nok til energibehovet de næste 20-30 år:

»Det springer ud af tallene, hvad der er det rigtige at gøre, nemlig at køre på naturgas og forgasse biomassen til kraftvarme,« siger han.

Formand for Folketingets Energiudvalg Eyvind Vesselbo er enig med kritikerne i, at biogas og naturgas er interessante alternativer til transportsektoren:

»Dette alternativ bør bestemt undersøges, og hvis ikke arbejdsgruppen vil, kan vi politikere jo bede om at få det gjort,« siger han.

Energistyrelsen ønsker ikke at kommentere kritikken.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På den årlige konference om gas som bilbrændstof blev der blandt andet afholdt et møde med ledende EU politikere i parlamentet i Strasbourg. Der var meget positive tilbagemeldinger om brugen af specielt biogas i transportsektoren. Det blev også gjort klart, at der er lavet utallige analyser og rapporter, som viser de store fordele biogas og naturgas vil give for miljøet og bæredygtigheden. Så at starte endnu en dansk undersøgelse - det er da typisk!

Hvorfor ikke bruge de erfaringer, som allerede er gjort i resten af Europa, som vi ynder at sammenligne os med på mange andre områder. Lad os komme i gang nu i stedet for at spilde tiden på rapporter og udredninger.

Der er ingen tvivl om, at biogas og naturgas bliver en meget vigtig ingrediens i det fremtidige miks af brændstoffer til biler - i hvert fald i resten af Europa.

www.engva.org er mere baggrundsinformation.

  • 0
  • 0

At udskifte forbruget af olie med gas, giver miljømæssigt mening, da gassen betyder mindre miljøbelastning.

Biogas i transport sektoren er mere tricky. Gassen er ikke særligt ren, ligesom den skal sættes under tryk, medmindre vi skal køre rundt med en gasballon oven på taget. Mig bekendt betyder denne tryksætning at der mistes en del af energien i gassen, samtidig med at oprensningen også koster energi. Det er derfor man i dag bruger biogassen tæt på hvor den laves, hvor det lave tryk ikke har den store betydning.

Eller?

  • 0
  • 0

Der er noget man glemmer når man vil brænde mere naturgas af i eksplosionsmotorer. Det er, at uforbrændt naturgas er ca. 50 gange så isolerende som CO2. D.v.s. at blot der slipper 2% uforbrændt naturgas med udstødningen ud, så skader det klimamet mere end den CO2 der dannes.

Problemet findes allerede på de kraftvarmeværker, der bruger naturgas til at drive eksplosionsmotorer til generatordriften. Men det tør ingen tale om.
Barmarksværkerne har problemer nok i forvejen.
Så det er endnu en grund til at få dem bygget om eller lukket ned.
Vh Mogens Bülow.
Sekretær i Foreningen Af Fjernvarmeforbrugere.
Formand for Sammensluttede danske Energiforbrugere.

  • 0
  • 0

Metanemissionerne fra naturgasmotorerne er naturligvis ikke glemt. De er omregnet til CO2-ækvivalenter og indgår i beregningerne af den samlede miljøbelastning. Læs evt. rapporten for yderligere information.

  • 0
  • 0

Der er taget højde for komprimeringen/opgraderingen af gassen i de analyser, som påviser fordelene ved brug af bio-/naturgas i transportsektoren. Når man i Danmark bruger gassen til kraft-/varme, så er det nok mere fordi det rent politisk var her man ønskede at lægge støttekronerne, og i dag er investeringerne foretaget og ingen tør rokke ved området.
Det er jo tankevækkende, at vi efterhånden er det eneste land i Europa, som ikke har naturgasbiler. På trods af, at vi har et vidt forgrenet gasnet og selv producerer gassen i Nordsøen.

  • 0
  • 0

Enig med Mogens Bülow (og andre) om, at det ville være et Colombusæg, hvis vi bevidst reducerede anvendelsen af den danske naturgas til opvarmning og kraft-varme, og i stedet opprioriterede naturgas-biler. Opvarmning og el-produktion kan klares på mange (næsten CO2-fri) måder, mens transportsektorens energiforbrug og CO2-emission hidtil har været det sværeste at styre.
Med denne omlægning ville naturgas-reserverne kunne række hundrede år frem, og mon ikke el-bilerne vil være attraktive til den tid!!!!
Og en lille korrektion: En benzinmotor er en forbrændingsmotor (ikke eksplosions-): Forbrændingen startes ved tændrøret og forplanter sig gennem benzin-luftblandingen, mens stemplet presses ned. Ved en eksplosion, tændes hele blandingen samtidig, og det har benzinmotoren ikke godt af (den banker). Det undgår man med benzin med tilstrækkeligt højt oktantal.

  • 0
  • 0

Jeg er meget enig med Holger Skjerning. Hans indlæg har præcis de argumenter, som vore nabolande bruger, når de opptioriterer natur- og biogas i transportsektoren, som den teknologi der på kort sigt kan hjælpe med at løse CO2 og udslips- problematikken.

  • 0
  • 0