Energistyrelsen: Flere fossile brændsler i transporten på trods af vækst i elbiler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Energistyrelsen: Flere fossile brændsler i transporten på trods af vækst i elbiler

Anden generation af verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf, er nu kommet til Danmark. Illustration: Nissan

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har ved flere lejligheder påpeget, at Energistyrelsens beregninger af antallet af elbiler i Danmark i 2030 efter hans opfattelse er for lave. Han tror på et teknologisk gennembrud for elbiler med udgangspunkt de mange milliarder af kroner, som i disse år investeres i ny elbilteknologi.

Det ligger også i tråd med flere internationale rapporter, der ligeledes er mere optimistiske end Energistyreslen, når det gælder den teknologiske udrulning af elbiler. For eksempel har det internationale agentur for vedvarende energi for EU-kommissionen udarbejdet en rapport, som antager, at 16 procent af de europæiske biler i 2030 vil være enten rene elbiler eller plugin-hybridbiler.

Nye tal giver flere elbiler

Hidtil har Energistyrelsen regnet med, at der i 2030 vil køre 135.000 elbiler rundt på de danske veje, hvilket svarer til cirka 4 procent af den samlede bestand af biler i Danmark.

Tilsvarende blev det forventet, at andelen af fossile brændsler i transportsektoren – som også inkluderer skibe, fly og tog – ville falde fra 95 procent i 2017 til 92 procent i 2030.

Det ser nu ud til, at Energistyrelsen ved den seneste såkaldte basisfremskrivning af energiforbrug og -produktion i Danmark er kommet mere på linje med Transportministeren. Her er elbilernes andel af bilbestanden i 2030 nemlig øget til 7 procent.

Læs også: Ny fremskrivning kridter banen op før energiforlig

Men af fremskrivningen, som netop er udkommet, fremgår det også, at andelen af fossile brændsler ikke længere når ned på 92 procent af det samlede energiforbrug til transport, men nu kun rammer 93 procent i 2030.

Årsagen skal findes i en stigning energiforbruget til vejtrafikken på 6 procent fra 2017 til 2030:

»Stigningen i energiforbruget skyldes, at den løbende forbedring i energieffektivitet
ikke opvejer stigningen i antallet af kørte km,« skriver Energistyrelsen.

Med andre ord vil 93 procent af al transport i Danmark i 2030, stadig været drevet af fossile brændsler.

Det er naivt at tro at vi får flyttet noget som helst, hvis man ikke indfører et forbud mod salg af fossilbiler til privat persontransport.
Hellere i 2025 end 2030 - alternativerne er der og hvis folk ønsker at flytte rundt på deres heste eller campingvogne, så må de jo købe en gulpladebil (eller papegøje ditto) til formålet.

  • 12
  • 19

Tilbud på elbiler var måske guleroden der kunne flytte noget, men den nuværende miljøfjendske regering ønsker det jo ikke. Højere afgifter på biler der anvender fossile brændstoffer, og lavere afgifter på elbiler?

  • 10
  • 11

I Tyskland går udviklingen på at flere og flere unge fravælger bilen.

Måske derfor BMW og Daimler har besluttet at lægge deres delebils afdelinger sammen i et fælles selskab.

BMW and Daimler are putting their differences aside to beat Uber - The Verge https://www.theverge.com/2018/4/2/17188374...

Er der også flere danske unge der fravælger bilen?

I sidste uge var 3 tyske ministre ude med nye meldinger på elbil området. Meget passende en fra hvert regeringsparti.

Transportministeren vil friholde e-lastbiler fra den tyske motorvejsafgift, fra 2019. Besparelse cirka 5000€.

Erhvervsministeren vil med alle tilrådighed stående midler (inden for lovens grænser selvfølgelig) hjælpe bilindustrien med at opbygge en stor batteri produktion i Tyskland.

Miljøministeren vil have øget subventionen til e-varebiler, som for eksempel til pakkepost, men de biler kan naturligvis også bruges af mange andre erhverv og som ikke har et kørsels behov over de omkring 150km dagligt.

Hvad har de tilsvarende danske ministre tænkt sig at gøre for at fremme e-mobiliteten, også for erhvervslivet i Danmark?

I Tyskland kan man finde ud af hvor mange e-bikes der blev solgt sidste år. Tallet var oppe på 720.000 skal. Men herhjemme har vi åbenbart ikke nogen opgørelse over det.

Iøvrigt interessant at det globale salg af plugin biler (både rene elbiler og hybrid) i løbet af de første 2 måneder af i år er nået op på omkring halvdelen af det totale globale salg sidste år.

Monthly Plug-In Sales Scorecard https://insideevs.com/monthly-plug-in-sale...

  • 8
  • 2

Hvor er logikken i at folk skal straffes med en handicappet elbil og så tvinges til at købe en ekstra fossil drevet bil der kan løse ALLE opgaver?
Et forbud mod fossil biler som det ser ud nu er at begrænse folk langt ud over hvad kan forsvares. Men naturligvis hvis vi sammen med sådan et forbud laver samtlige motorveje omkring KBH om til tosporede landeveje så.. måske men tror du selv på den?

Fakta er at elbiler ikke kan levere varen der kan erstatte ICE bilen 100% i dag eller i morgen måske om 10 år men ikke i den nærmeste fremtid og det er en 100% erstatning vi taler om ikke 99% for hvor skulle jeg betale det samme ( optimistisk set) for en bil der kan mindre?

  • 12
  • 19

Det er lettere at sætte mere afgift på brændstoffet. Vi har haft højere benzin- og dieselpriser end vi har idag, og det påvirkede ikke hvor meget folk kørte bil.

Derfor kan den sagtens tåle nogle kroner pr. liter.

  • 14
  • 9

det har vi snart hørt meget længe. Men sandheden er, som vel alle efterhånden vil vide, at fossilbilerne ikke har fået mere end nogle få procent bedring i forbruget gennem de sidste mange år. Der har kortvarigt været en bedring i brændstoføkonomien efter krisen, men det skyldes at man har købt små biler. Nu sælges der igen store biler, fremskridtet er væk.
Brintbiler bliver aldrig økonomiske på grund af den lave virkningsgrad i brintfremstilingen, så lad os nu få nogle forhold, der opmuntrer til køb af elbiler. Egentlig burde der være motivation nok i, at vore børnebørn skal have en verden, de kan leve i.

  • 17
  • 6

Hvor stor en del af diesel salget går til privatbillister?, jeg har en ide om at der går ret meget diesel til de lidt tungere køretøjer, hvis det er rigtigt så skal vi løse opgaven i den rigtige rækkefølge.

Det batter ikke at give hele den sum der er at gøre godt med til nogle få elektriske privatbiler i luksus segmentet, i stedet bør der sættes et mål på at 2-3% af salget af nye biler skal have så stort et batterifradrag på de første f.eks 22kWh at målet kan opnås, selvregulerende så fradraget øges når målsætningen ikke opnås 3 måneder i træk, eller falder gradvist når målet over opfyldes, når der er penge kan ambitions niveauet hæves.

Pengene skal i stedet gå til infrastruktur, dvs. tilskud til drift af ladere med underskud, beregnet til busser og distribution lastbiler, den seneste tids artikler her viser jo at hvis der er ladestandere hvor der kan lades tilstrækkeligt billigt, så spares der så meget på driften at det kan betale de op mod dobbelt så dyre batteri køretøjer.

Når vi får taget de tunge drenge ud af ligningen, læs dieselforbruget til busser og distribution, så kan den lille andel af fossil forbruget til privatbillisterne stige ,samtidig med at det totale forbrug og deraf følgende udledning falder endnu mere.

  • 1
  • 0

Er der også flere danske unge der fravælger bilen?


Næppe. Men her er DK også usædvanlig, for det er først de seneste år, at ungdommen med mikro-bilerne og indtil for nylig også lave mikro-bil afgifter, har fået råd til bil.

Men mon ikke det er en kortvarig bølge.

Gennemsnitsunge går ikke op i bilen. For dem er det på linje med husholdningsapparater, et af de bedre, men heller ikke mere end det. Derfor er de også rimeligt ligeglade med hvem der ejer bilen, de kører i - eller om de bliver transporteret i bil eller bus, når bare det er nemt, og de når frem.

  • 0
  • 1

Vi når først noget når alternativerne til fossilbilen er mindst lige så gode eller bedre på alle parametre:

  • emissioner, totalt på produktion og efterfølgende energiforbrug
  • rækkevidde
  • optankningstid
  • vinterkomfort
  • pris, så der også bliver plads til skatter og afgifter
  • og så den der Jydekrig.

Alt andet er bragesnak og gift for velfærdssamfundet, så glem det. Men det skal nok komme. Oliealderen holder ikke op fordi vi mangler olie, men fordi vi finder på noget BEDRE.

  • 7
  • 8

Er der overhovedet nogen teknisk forhindring for at sætte en trækkrog på en elbil?


Der sidder en trækkrog på min, men den er kun lovlig på grund af, de nu afskaffede, dispensationsregler.
Den øgede belastning vil selvfølgelig give anledning til et højere forbrug og en øget opvarmning af batteriet, men da hastigheden er lav, er begge dele væsentlig lavere en en tur på motorvejen med 130 km/t.
Det er udelukkende et spørgsmål om at få fabrikanterne til inkludere det i typegodkendelsen.

  • 9
  • 1

Hvor er logikken i at folk skal straffes med en handicappet elbil og så tvinges til at købe en ekstra fossil drevet bil der kan løse ALLE opgaver?


Hvor er logikken i at vi alle skal straffes via luftforureningen, fordi du ikke kan leve med en bil, der kan køre til det sydlige Tyskland i et hug?
Mit forslag koster dig måske lidt tid på langture, mens din idé koster os alle vores helbred og liv.
Jeg synes du skulle prøve en elbil før du kalder det for en handicappet bil.
Den slår en fossilbrænder på alle punkter, på nær rækkevidden og, i nogle tilfælde, tophastigheden. Det sidste er endda kun relevant få steder i Tyskland.
Personligt ofrer jeg gerne en halv time i ny og næ, for at vi alle kan nyde en renere luft.

  • 11
  • 2

Tror ikke et forbud hjælper noget som helst, bare se på hvor lidt mennesker der stemmer på enhedslisten.

  • 2
  • 7

@Martin Zacho for mig er en elbil en handicappet bil pga. en væsentlig længere optanknings tid, manglende anhængertræk og at der ikke findes en elbil der i dag har plads til det jeg skal have i min bil ( vi taler om to slædehunde + cykler på anhænger trækket) Der er ikke nogle producenter der har præsenteret modeller på elbiler som kan levere samme bruger ydelse som vores nu gamle Avensis stationcar og det gør at jeg definere elbiler som handicappede biler for mig og utrolig mange andre her til lands.

Luftforurening er et lokalt problem i DK og skal løses lokalt og den med at rede hele jorden med nogle få elbiler.. Få nu hellere styr på den tunge trafik i byerne og bil mængden i byerne før vi andre skal tvinges til løsninger som intet ændre for miljøet men kun besværliggør vores hverdag.
Elbiler f.eks i KBH som pendler biler er en god ide da elbils modelerne passer til det og det vil hjælpe på luften der men de samme biler er håbløse til at løse min hverdags opgave som jeg kræver af en bil. Eneste mulighed er hybridbiler som jeg ser langt mere fremtid i end rene elbiler.

  • 5
  • 7

Hvad i alverden er det for en luftforurening så mange taler om ? Luften i København har ikke været så ren som nu i flere hundrede år ! Medmindre der måles specifikt i det mest befærdede kryds på H C Andersens Boulevard i den værste myldretid og i vindstille tåget vejr. Så kan man måske få en enkelt måling der matcher de generelle tilstande i kakkelovnenes og kullenes tid. Men i det vejkryds opholder vi os jo ikke.

Hele partikelhysteriet er noget opgejlet sludder, iværksat at nogle besynderlige mennesker der har valgt det som en livsform at hade biler - vel måske fordi de selv er så heldigt stillet, at de tilfældigvis kan klare al familietransporten på en cykel, og nu vil have hele kørebanen for sig selv. Egoismen lever og breder sig.

Partikelhysteriet bygger på nogle små rotteforsøg i laboratorier, hvor man med partikler har slået rotter ihjel. Og så tillader man sig skalere et lille rotteforsøg op til hele Københavns befolkning og ud i fri luft. Det er jo grotesk. Heller ikke Københavnere er jo rotter. Desværre løber mange journalister blindt bagefter dette hysteri og udbreder kritikløst sludderet.

I øvrigt er det veldokumenteret, at hovedparten af de fremmedstoffer der kan måles i luften i København kommer udefra, fra skibe i Øresund og med vinden fra Centraleuropa. Men alligevel skal fossilbilerne i byen lægges for had. Nu må det snart stoppe.

Hvor er Folkeoplysningen blevet af ?

  • 3
  • 13

Uanset hvor lidt fossil transport forurener, så giver det mening at droppe dem til fordel for transport drevet af lokalt produceret strøm, så snart det er muligt. Det er simpelthen billigere og lettere at drive, kræver mindre vedligehold, giver mindre støj, og der er mange, mange flere muligheder for at lave strøm til os selv, end det er at skulle købe diesel til priser og i en tilgængelighed vi ikke selv kan styre.

Skulle Danmark vende sig 100% mod vindkraft, solenergi eller atomkraft, vil det være fuldstændigt hjernedødt ikke at bruge strømmen til transport.

Og så er der den vigtige en: Det vil med stor sandsynlighed fungere under grelle omstændigheder. Det lærte man allerede under 2. verdenskrig, og amerikanerne og inderne har lært det gennem naturkatastrofer.

Men, Bertel, det bliver nok som det var med cigaretrøgen. Så snart der kommer solide data fra storbyer om forbedrede helbredseffekter, fordi fossilbilerne er erstattet af elbiler, så kommer forbudene hurtigt i omdrejninger.

For jeg kan ikke forestille mig, at du vil betale skatter til et sygehusvæsen, der bruger deres tid og dine penge på at behandle patienter, der er syge af lungekræft pga. fossil forurening.

  • 9
  • 1

"Egoismen lever og breder sig."

"Hvor er Folkeoplysningen blevet af ?"

Man kan undre sig over hvor langt ud man kan komme, når først lugtesansen er gået fløjten, det kniber med selv synet, og derefter forståelsen.

Minder om agitatorernes "logik" for absolut ikke at fjerne bly i benzinen.

  • 10
  • 2

Hvis du trækker campingvognen med 70kmt lav hastighed op ad langvarig pæn stigning så kommer batteriet under pres, en typegodkendelse vil også gælde en varm sommerdag i alpelandk.


Der er intet Brennerpas i Danmark og der er jo ingen, der siger at typegodkendelsen skal gælde for mere end en hvad en trailer uden bremser må veje. Med det, vil man kunne dække langt det største behov.
Igen tillod jeg jo netop at folk med specielle behov, stadig ville kunne købe en gulplade trækker til deres heste eller campingvogn. Noget rigtig mange allerede gør. Men de øvrige 95% af bilejerne behøver vel ikke at kunne købe det forældede møg.

  • 6
  • 4

Der er intet Brennerpas i Danmark

Når du taler om typegodkendelser er det underodnet om der er Brennerpas i Danmark, er bilen typegodkendt med nogle egenskaber kan bilen med fuld garanti frit købes og bruges til hvad der måtte være normalt i hvilken som helst egn af EU, dvs. kørsel eller parkering i solen en hed sommerdag nede sydpå, eller som arbejdshest op af bjergsider i alperne.

der er jo ingen, der siger at typegodkendelsen skal gælde for mere end en hvad en trailer uden bremser må veje.

hvis fabrikanten kan se en merværdi eller større marked, så kommer det helt af sig selv, men kan det virkelig være rigtigt at omstillingen til grøn energi hænger på en jydekrog?

Jeg mener stadig at vi skal starte med den tunge erhvervs trafik hvor markedet er tættest på at være modent, og vi derfor får mest omstilling for vores støttekroner, så må vi tage fat i de genstridige jydekrogsfanatikere når deres biler er klar.

  • 2
  • 1

Henrik Mikael Kristensen :
Jamen "lokalt produceret strøm" er jo et fata morgana for næsten alle borgerne. Desværre. Og ja tak til solide data for hvad mennesker dør af. Sådanne data fra obduktioner vil jo demontere hele partikelteorien. For tilhængerne af denne teori postulerer jo alene på grundlag af rottedrab med koncentrerede partikler i laboratorier, hvilket intet har med virkeligheden at gøre.

I øvrigt: Sygehusudgifter skal ikke inddeles efter årsag. Denne nærmest nazistiske tankegang ligger desværre bilhaderne og partikel-teori-tilhængerne og tobakshaderne nær, og det er vel ret beset det mest skræmmende.

Il Bahnsen :
De må have misforstået noget i forhold til lugt og giftvirkning. Der er ikke nogen sammenhæng. Strykning dufter forførende af mandler, men man dør af det. Fossil udstødning dufter af civilisation og kultur, ikke mindst i lufthavne, men man dør ikke af det, medmindre man stikker udstødsslangen ind i den lukkede kabine, eller via ulovligt arbejdsmiljø udsættes for det.

  • 3
  • 4

De må have misforstået noget i forhold til lugt og giftvirkning. Der er ikke nogen sammenhæng.
Fossil udstødning dufter af civilisation og kultur, ikke mindst i lufthavne, men man dør ikke af det, medmindre man stikker udstødsslangen ind i den lukkede kabine

Ja, jeg har helt sikkert misforstået noget, jeg skulle ligefrem nyde dieselstanken, partiklerne, og værdsætte hvordan lungerne blokerer, hvergang jeg på cykel, møder en diesel hørmer.

Blot fordi du, i modsætning til alle undersøgelser, mener at NOx og dieselpartikler er sundt for det kultiverede menneske.
Fordi du på baggrund af dit højere oplysningsstade, er overbevist om at du ved bedre end alle der har undersøgt påvirkningerne

At de mest giftige NOx ikke kan lugtes, ændrer jo ikke på gener, stank og giftighed af partikler mm.

.

Jo, mange får luftvejssygdomme, og man kan dø af det, der går bare noget længere tid, når koncentrationerne er mindre.
Så kan man lære hvor langt vor storslåede civilisation er fremskreden. Hvis man ikke kan klare mosten, så dø da naturmenneske.
.

Men jeg er jo også bare en af de mange irriterende, egoistiske cyklende, kvinder, mænd, og børn, der prøver at slippe levende igennem trafikken dagligt.
At tænke sig vi tillader os, at stille spørgsmål ved din hævdvundne ret, til at udlede "civilisationens"😳 stank, helt ukritisk lige ud i hovedet på os, når alternativer er indenfor rækkevidde.
Og så på et så spinkelt grundlag som alle undersøgelser, rapporter, almen viden og det vi kan mærke direkte på egen krop.
Folkeoplysningen burde jo for længst have slået fast i alles bevidsthed, at oraklet Bertel er den eneste, der har gennemskuet den rene sandhed

Vågn op!, vi skriver 2018 IKKE 1918

  • 0
  • 1

Hov, hov, rolig nu.
Det er ikke pænt at tillægge andre synspunkter de aldrig har givet udtryk for, med det formål at pynte på egne argumenter.

Jeg har dog aldrig skrevet at hverken NOx-erne eller forbrændingspartikler er sunde, blot påpeget, at der ikke er noget som helst videnskabeligt grundlag for at påstå, at disse stoffers aktuelle tilstedeværelse i f.eks. luften i København har nogen sammenhæng med dødelighed eller gennemsnitslevealder. Det sidste er jo i øvrigt konstant stigende så ?

Og så har jeg tilladt mig at påpege det fakta, at der (endnu) ikke i findes alternativer der kan erstatte de fossile energikilder i den transportsektor der er en af de afgørende forudsætninger for velfærdssamfundet. Men der arbejdes jo på det, så det skal nok komme. Fuel-cell-teknologien f.eks.

Og jeg deler da ganske Deres synspunkt på de såkaldte "dieselhørmere." Hver gang vi møder sådan en, må ejeren og/eller biltilsynet have svigtet , så der er plads til forbedring, men igen: det er ikke det nogle dør af, og lungerne "blokerer" heller ikke - jo måske sådan emotionelt set, men det er jo noget helt andet.

Så jo: De er måske "en af de mange irriterende, egoistiske cyklende" der ligger under for propagandaen imod det gode civiliserede liv, og drømmer om at importere TV`s Bonderøvsromantik til stenbroen. Dog: det går nok ikke, som samme "Bonderøv" har påvist, er der slet, slet ikke plads til det, om så al asfalt blev gravet op og tilsået. Så prøv nu at nyde den tekniske civilisations mange goder, herunder elcyklen, og se bort fra den emission også den forårsager, blot et andet sted.

  • 1
  • 2
  • og i den fysiske verden sker der jo desværre også lige nu det, at dieselhysteriet har medført at benzinbilerne igen overtager, med det resultat at CO2-emissionen fra trafikken igen stiger, da benzinbilerne er mindre brandstofeffektive end dieselbilerne. Misinformation og propaganda har igen ødelagt et miljø-fremskridt hen imod lavere CO2-emission.
    Blot et lille indspark fra den virkelige verden.
  • 1
  • 3