Energistyrelsen: 76 kommunale solcelleanlæg er ulovlige
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Energistyrelsen: 76 kommunale solcelleanlæg er ulovlige

Energistyrelsen har nu ’anmeldt’ 76 kommunale anlæg til Statsforvaltningen, fordi de ikke inden den 1. december 2014 år havde sørget for, at anlæggene blev selskabsmæssigt adskilt fra kommunen – sådan som en bekendtgørelse fra foråret 2014 krævede det.

Det fremgår af en orientering til klima- energi- og bygningsudvalget. Ifølge orienteringen beder styrelsen nu Statsforvaltningen om at tage affære over for kommunerne.

Dermed fortsætter balladen om de kommunale solcelleanlæg, som ifølge nye krav fra foråret 2014 skal selskabsmæssigt adskilles fra kommunen – medmindre kommunen får en dispensation, som kun blev tildelt en pulje på 20 MW, der blev brugt op samme dag, den blev udbudt.

Læs også: Desperate kommuner efter solcelle-roulette: Det giver ingen mening

Et regelcirkus, som tidligere har fået 85 pct. af landets kommuner til at lægge planer for nye solcelleanlæg i skuffen.

Læs også: Regelcirkus får 85 pct. af landets kommuner til at droppe nye solcelleanlæg

Hvis en kommune udskiller solcelleanlægget i et særlig selskab – som loven kræver - kan det nemlig ikke få fordel af at undgå betaling af afgift, PSO og nettarif.

Af orienteringen fremgår det, at Energistyrelsen tidligere har advaret samtlige kommuner om, at de måtte forvente, at Statsforvaltningen ville blive inddraget, hvis der efter den 1. december 2014 blev konstateret overtrædelser af reglerne for kommunale solceller.

Dorte Nørregaard Larsen, sekretariatsleder i EnergiForum Danmark, siger på baggrund af foreningens solcellenetværk i kommunerne, at flere kommuner på listen står uforstående over for, at de er med på listen, fordi anlæggene er i proces:

»Men der er helt sikker også nogle, der stadig håber på at få et tilsagn fra restpuljen og derfor er forsinket med lovliggørelsen,« siger hun.

Læs også: Minister rydder op efter solcelleroulette for kommuner

Et udtræk fra Energinet.dks stamdataregister i juni 2013 viste, at der var 447 solcelleanlæg med en samlet installeret kapacitet på godt 13 MW, der var ejet af en kommune.

Se listen over de 76 kommunale anlæg her.

Emner : Solceller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det "latterlige" er, at alle disse solcelleanlæg kun leverer strøm 10-12% af tiden, nemlig ca. 8 timer om dagen, og kun på dage, når solen skinner.
Og de kan kun betale sig for ejerne, fordi strømmen afregnes så gunstigt, at det nærmest er et tilskud.
Et tilskud, som vi alle betaler som PSO-afgift på elregningen.

  • 10
  • 10

Forureningsfri el bør prioteres lige så højt som vores sundhedssystem, da det forebygger sundhedsskader. Solcellestrøm fortrænger praktisk talt altid forurenende el-produktion, da forbruget peaker midt på dagen.
Derfor vil en pragmatisk pris politik der kan fremme solcelleanlæg være til vores fælles nedste.
Også for de som bander over PSO.
Det er vores kulturarv at vi har forsyningssikkerhed uanset hvor man bor, rimelige priser og stort fokus på miljø. Det kræver langsigtede investeringer- og det er implementering af solenergi en del af.

  • 2
  • 7

Nu ville det klæde Energistyrelsen også at påtale de steder, hvor kraftvarmeværker ikke har den lovpligtige adskillelse i deres regnskaber. Deres regnskaber skal være opdelt i 3 dele (elproduktionen med en pris for dens spildvarme, den direkte varmeproduktion og endelig distributionsdelen af begge to.
Masser af fjernvarmekunder bliver i dag tvunget til at være med til at forrente og afskrive den del af et værk, der er skabt til at producere el, selv om elproduktionen er helt eller delvis stoppet. Også selv om de ikke er andelshavere, ikke har været med i beslutnings- og byggeprocessen.
Det gælder især små værker bygget af kommuner. Prisen på deres bommerter tørrer de med magt af på nogle få uskyldige, da det ellers ville belaste de kommunale regnskaber.

Vi har fornylig haft fokus på urimeligeligheder rundt om i verden, men lukker øjnene for den slags i DK.
vh mogens

  • 8
  • 1

Det er fornuftigt at prioritere forureningsfri el, men dette er ikke den måde man får mest forureningsfri el pr. 1 Milj. kroner. Der ville blive fortrængt mange flere tons CO2 hvis beløbet i stedet for blev brugt til Vindmøller. De fleste ved, at dagen største forbrug af el ligger om aften, "kogespidsen". Det er ikke på det tidspunkt solcellerne producerer.

  • 2
  • 3

...flere kommuner på listen står uforstående over for, at de er med på listen, fordi anlæggene er i proces

  • kan den oplysning mon oversættes til (mere) forståelig dansk prosa? :)
  • 3
  • 0

Frank (og Poul): Fint, hvis du/I havde ret. Men du/I har kun halvt ret!!
Solcellerne leverer mest fra kl. 10 til kl.14 (dansk normaltid), mens forbruget hver dag topper kl. 9.30 og kl. 18.00.
Så der kommer mest fra solcellerne i det, elfolk kalder dag-hullet.
Og solcellerne leverer lige så meget lørdag + søndag, hvor forbruget er mindre. - Også i ferier og på helligdage.
Fidusen ved konventionelle kraftværker (kul-, olie-, gas-, kerne-, biomasse- og vandkraft) er, at de kan reguleres op og ned efter behovet. Faktisk hver dag året rundt.
Det har i årtier givet os og de fleste industrilande fantastisk høj forsyningssikkerhed. Helt uden PSO-afgifter!

  • 9
  • 1

Fidusen ved konventionelle kraftværker (kul-, olie-, gas-, kerne-, biomasse- og vandkraft) er, at de kan reguleres op og ned efter behovet. Faktisk hver dag året rundt.


Ulempen er så at de er centralt placeret i forhold til f.eks. solceller i det omfang at solcellestrømmen kan udnyttes lokalt... Hvilket især er tilfældet på kommunale bygninger (men også kontorbygninger, industri, lufthavne m.m.) der har åbent i dagtimerne hele året... Så i stedet for at se på hvilken pris den enkelte offentlige bygning kan få for strømmen, bør man vurderer hvor meget af energien der bliver udnyttet i bygningen og så tilpasse anlægget efter dette...

  • 3
  • 0

I artiklen står bla.:

...skal selskabsmæssigt adskilles fra kommunen – medmindre kommunen får en dispensation, som kun blev tildelt en pulje på 20 MW, der blev brugt op samme dag, den blev udbudt

  • og længere nede:

Et udtræk fra Energinet.dks stamdataregister i juni 2013 viste, at der var 447 solcelleanlæg med en samlet installeret kapacitet på godt 13 MW, der var ejet af en kommune

  • det hænger tilsyneladende ikke (rigtigt) sammen; medmindre nogle kommuner har opnået dispensation for ikke-installeret kapacitet!?
  • 3
  • 1

Var det en privatperson der havde snydt staten for afgifter, havde domstolene dømt fængselsstraf for bedrageri.

Når det er det offentlige sker der INTET. Absolut intet.

  • 6
  • 3

Er at kommuner holder sig fra at producere el.
Det er og bliver ikke en kommunal opgave.
Det skal ligge i eget regi og ikke dække en risiko af med skattekroner.

  • 5
  • 5

Dette er igen et tydeligt eksempel på at regeringer ikke kan skjule, men hermed bekræfte at CO2-reformer og klima-diskution er tjener ikke til at få styr på jordens forurening, men udelukkende til at Sikre en grådig planøkonomi som fodres med skatter og afgifter.
Hvis det var i Danmarks interesse at bidrage til mindre udledning af fossile brændstoffer er der ganske mange tekniske løsninger til dette, herunder solceller som man i øvrigt kan se på mange tagkonstruktioner i Tyskland hvor det attraktivt.
Dette kommer i konflikt med Danmarks gode indtægtskilde fra Nordsøen samt manglende afgifter som er pålagt ellers fornuftige vedvarende energikilder.
Noget af det mest groteske, er at regeringer har brugt medierne til at overbevise befolkningen om land & havvindmøller kan redde verden, dette uagtet at der skal et ganske lille regnestykke til at påvise denne tåbelige påstand.
Folk som kender til fremstillingen af disse vindturbiner med deres komposit-vinger, ved hvor stor en miljøbelastning det er at fremstille og ikke mindst bliver, når en sådan vindturbine udfases efter 25 års drift.
Det skal dog retfærdiggøres at det er en ganske god forretning for Danmark der producere og sælger disse møller og de Engelske, Tyske og Hollandske skatteydere betaler festen sammen med os danskere som betaler overpriser for el-energien.
Lad os dog kalde en spade for en spade og samle alle de perfide afgifter, spare bureaukratiet og samle det hele i en skat til finansloven, så er det gennemsigtigt hvad der foregår, men måske kan det give anledning til revolte hvis majoriteten af befolkningen blev bevidst fakta.

Steen

  • 5
  • 5