Energi-blogger om næste årti: »Modstanden mod elledninger stilner af«

Forventningerne var høje til omlægningen af energisektoren ved indgangen til 2020'erne, både i Danmark og internationalt. I Danmark blev den stærke klimahandlingsplan vedtaget i 2020 og overraskende for alle blev COP26 en stor succes, hvor de store lande og EU indmeldte ambitiøse planer (NDC'er).

Takket være yderligere prisfald på vind- og solkraft fortsatte det globale market for vind- og solkraft med at stige eksponentielt i en længere årrække. Investeringerne i fossile brændsler klingede af i den første halvdel af 2020'erne, da de var alt for risikable eller decideret tabsgivende.

A-kraftudbygningen er gået i stå på grund af lange opførelsestider, høje omkostninger og manglende serieproduktion Der er gang i udviklingen af mindre, ikke så investeringstunge a-kraftanlæg, men vi venter stadig her i 2030 at se et egentligt kommercielt gennembrud for disse anlæg.

Også kraftværkerne på biomasse gik en svær tid i møde, fordi de var for dyre i forhold til vind og sol, og fordi debatten om biomassens bæredygtighed gik imod brugen af biomasse til afbrænding.

Der blev gennemført en række elmarkedsreformer, som gav ekstrapræmie for fleksibilitet og som fjernede den såkaldte kanibaliseringseffekt for sol og vindkraft. Reformerne motiverede til fleksibilitet og lagring hos forbrugerne og hos de små og store producenter. I Norge blev vandkraft-reservoirerne bygget om til pumpekraftværker, og det europæiske transmissionsnet blev kraftigt udbygget, selv om der stadig er alvorlige flaskehalse på grund af de lange anlægstider. Modstanden mod elledninger i befolkningen tog af, dels på grund af den større klimabevidsthed, men nok især fordi fremskridt i kabelteknologien har fortrængt luftledningerne.

Da Folketinget fik taget sig sammen til en ny, sammenhængende energiafgiftsstruktur, kom der også gang i etablering af store varmepumper, som efterhånden fortrænger kraftvarmeanlæggene.

Men der er også problemer. Transportsektoren er her i 2030 stadig påvirket af 2010'ernes hovedløse satsning på benzin- og dieselbiler og manglende indsats for af fremme elbiler (politikerne har sagt undskyld!). De høje fælleseuropæiske afgifter på benzin og diesel sætter nu endelig gang i udskiftningen til elbiler.

Energiforbruget til især datacentre er steget voldsomt, og der er ikke tegn på at denne tendens stopper. Også energieffektiviseringer af bygningsmassen går mere trægt end forventet.

Flytrafikken er fortsat med at stige. Det kompenseres i nogen grad med brændstof produceret fra elektricitet, men den store satsning på Power-to-X har indtil nu vist sig meget mere besværlig end forventet.

Alt i alt er vi dog godt på vej mod det fossilfrie energisystem, og efter pres fra borgertinget vil Folketinget i år melde ud, at Danmark er fossilfrit i 2045.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Optimistisk er alle forecasts fra olie og gasselskaberne, desværre osse, som stadig investerer i voldsom udvidelse af produktionen.

Hvorfor er det en drøm her på ing.dk at atomkraften fejler? Det betyder bare mere fossilkraft i længere tid, og ikke mere VE.

De eneste der profiterer af slagsmålet mellem VE og atomkraft, er olie, kul og gasindustrien.

  • 5
  • 12

Man kan ikke være andet end optimistisk angående fremtidig VE om man løfter ambitionsniveauet som kineserne gør: https://www.power-technology.com/features/...

2000 mil i radius med DK i centrum dækker så stort område, at der er geotermi, sol, vind, hydro o.a der kan trækkes på, at det er unødvendigt at bryde sit hoved på hvordan der skal skaffes plads for atomkraftværk på dansk jord.

  • 3
  • 5

Jeg kører i en Renault Zoe og bruger 18kWh/100 km, hvilket energimæssigt svarer til 50km/liter diesel Jeg har netop lige regnet ud at jeg betaler samme energiafgift som en tilsvarende dieselbil der kører 20 km/liter diesel.

Med andre ord - dieselbilen der sviner på alle parametre - overhovedet ikke betaler mere end elbilen - for et energiforbrug 2,5 større og en klimabelastning med CO2 og NOx, som man ikke behøver at regne på, uden at konstatere at forurening idag er gratis.

  • 10
  • 2

18kWh/100 km, hvilket energimæssigt svarer til 50km/liter diesel

Du kan ikke direkte sammenligen energi som arbejde og energi som varme. Når energi - herunder diesel - omdannes i en termisk kraftmaskine til arbejde (fx elektricitet), så sætter termodynamikkens anden hovedsætning ind og begrænser den mængde 'organiserede energi' man kan få ud - til typisk 30-40%

Det er jo netop det modsatte, der sker i en varmepumpe, hvor en lille mængde elektricitet kan føre en meget større varmemængde fra luften/vandet/jorden til den lidt højere temperatur, der er behagelig i vore stuer.

Lars :)

  • 2
  • 5

Det er rigtigt at du kun kan presse 30-40% bevægelsesenergi ud af forbrændingsmotorer. Derfor bruger jeg en trediedel energi i elbilen.

Men det undskylder vel ikke at afgiften ikke afspejler mængden af brugt energi. 1 liter diesel repræsenterer desuden langt mere energi i produktion og transport m.m. Så i min optik burde afgiften fordobles! På kraftværker udnytter man varmen og bevægelsesenergi er optimeret. Og mindst halvdelen af el-mixet er fra forureningsfri sol og vind.

Min pointe er at afgiten på fossil energi i langt højere grad bør afspejle klima - og miljøaftrykket. I USA regner man, takket være dygtige miljøorganisationer, NOx for en ligeså stor synder som CO2.

Vi har haft dieselpriser på 12 kr i Danmark for år tilbage. Det hindrede ikke folk i at komme på arbejde. Den nye finanslov har ikke hævet prisen en øre. Samtidig er virksomhedsordningen for el-biler fjernet, så elafgiften er 0,892 kr/kWh.

  • 6
  • 0

Det er netop det, der gør de svenske mil så fantastiske.

Svensken ( ABB ) er med i opløbet i Kina med 1,1 MV HVDC.

NKT har så udviklet 640kV HVDC kabler: https://www.nkt.com/products-solutions/hig...

Herhjemme er det med at få lettet røv.. af hænderne og poste nogle milliarder i forskning og udvikle produktionsudstyr til fremstilling av HVDC kabler 1,1 MV som en start.

Potentialet for eksport er enormt når nu det er sat ud i kortet, at hele jorden skal forbindes i et grid.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten