Endelig rapport om MH370: Det forsvundne fly forbliver et mysterium
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Endelig rapport om MH370: Det forsvundne fly forbliver et mysterium

Grafikken viser de 18 vragrester, man har fundet, som enten stammer fra MH370 eller som sandsynligvis gør det. Illustration: Ministry of Transport Malaysia og rapporten 'The Operational Search for MH370' (ATSB)

Det forbliver en af flyhistoriens største mysterier, hvad der skete om bord på Malaysia Airlines-MH370-fly, der forsvandt kort efter, at flyet den 7. marts 2014 klokken 18:41 dansk tid var lettet fra Kuala Lumpur i Malaysia med kurs mod Beijing i Kina.

Flyet havde 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer om bord, og luftfartsmyndighederne havde sidste kontakt med flyet 38 minutter efter takeoff.

Derefter var det ikke muligt at kalde flyet op, ligesom systemer, der automatisk skal sende positioner med mere, fejlede. Flyet havde ikke udsendt nødsignaler, ligesom der heller ikke var tegn på tekniske problemer. Men man ved, at flyet formentlig fløj videre i syv timer.

I går afleverede den australske transportsikkerheds-myndighed ATSB (Australian Transport Safety Bureau), sin endelige rapport om undervandseftersøgningen, hvor myndighederne ridser hele efterforskningen op. Samtidig undskylder ATSB i rapporten, at det er mislykkedes at finde flyet trods historiens mest omfattende eftersøgning:

»ATSB udtrykker vores dybeste sympati til passagerernes og besætningsmedlemmernes familier om bord på MH370. Vi deler jeres dybe og langvarige sorg og beklager dybt, at vi ikke har kunnet finde flyet eller de 239 sjæle om bord, der mangler.«

»Det er næsten utænkeligt og helt sikkert samfundsmæssigt uacceptabelt i den moderne luftfartstid med 10 millioner passagerer, der går om bord på kommercielle fly hver dag, at et stort kommercielt fly forsvinder, og at man ikke kan vide med sikkerhed, hvad blev af flyet og dem om bord,« skriver ATSB.

1046 dages eftersøgning

Rapporten på 440 sider er spækket med tekniske detaljer om flyet og de forskellige eftersøgningsmetoder på overfladen, under vand samt med satellitbilleder og data gennem de 1046 dage, hvor eftersøgningen stod på frem til 17. januar 2017, hvor Malaysia, Australien og Kina blev enige om at stoppe eftersøgningen.

Læs også: Unikke havbundsdata følger i kølvandet på MH370-efterforskning

I 52 dage gennemsøgte man ved hjælp af skibe og fly flere millioner kvadratkilometer havoverflade. Den mest omfattende efterforskning foregik under vand.

Undervejs kortlagde man 710.000 kvadratkilometer af havbunden i Det Indiske Ocean gennem hydrografiske undersøgelser, heraf 120.000 kvadratkilometer med sonarbilleder i ekstra høj opløsning.

18 vragrester fundet

Den 29. juli 2015 – efter mere end 500 dage drev en vragrest fra et fly i land på kysten af den franske ø Réunion ud for Madagaskar i den vestlige del af Det Indiske Ocean. Undersøgelser i Frankrig viste, at det var en højre flap fra en af MH370's vinger.

Læs også: Efterforskere bag MH370 flyulykke: Her er alle tal - hjælp os med gåden

I alt har man fundet 18 vragrester, der stammer fra flyet eller som med stor sandsynlighed gør det - og drevet i land i samme område, som den første fundne vragrest samt i Østafrika.

Samtidigt fremgår det, at man undervejs har fået 3500 henvendelser fra forskere og privatpersoner, der har haft teorier om, hvordan flyet forsvandt, og hvor myndighederne burde lede efter flyet.

Rapporten redegør også for Interpols arbejde i forhold til passagerer og besætningsmedlemmer. Og hvordan man havde planlagt hurtigst muligt at sikre sig vragrester fra flyet, hvis man fandt det på havbunden. Desuden var der aftaler med retsmedicinske afdelinger hos Interpol og australsk politi til at identificere fund af ofre.

De faktiske undersøgelser fortsætter

Malaysias regering fortsætter undersøgelserne af de faktiske omstændigheder omkring tabet af MH370-flyet, ganske som reglerne siger, de skal, som medlem af ICAO, International Civil Aviation Organisation.

Læs også: Nu kommer kravene til live-tracking, der skal forhindre gentagelse af MH370-mysteriet

Rapporten peger også på, at eftersøgningen af både MH370 og Air France-flyet AF447 i 2009 har givet vigtige erfaringer i forhold til at lokalisere fly i dybe havområder.

Alene undervandsefterforskningen har kostet tæt på en milliard danske kroner, hvoraf Malaysia har betalt 58 procent, Australien 32 procent og Kina 10 procent.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når jeg er på fisketur ved Kiruna, kan man se på min Spot side på et googlemaps kort, hvor jeg er. Med minutters interval. Men et stort fly forsvinder sporløst.

  • 3
  • 12

Når jeg er på fisketur ved Kiruna, kan man se på min Spot side på et googlemaps kort, hvor jeg er. Med minutters interval. Men et stort fly forsvinder sporløst.

Fra Spot's hjemmeside:
OPERATING TEMP -22F to 140F (-30C to 60C)
OPERATING ALTITUDE -328ft to +21,320ft (-100m to +6,500m)

Tjek derefter Spot's coverage map, og du har mindst 3 forklaringer på hvorfor en spot ikke virker i 40.000 fod / minus 60 grader / i det område hvor den forsvandt ;-)

  • 1
  • 0